محراب عیوضی؛ کودک مجرمی که شکنجه و به اعدام محکوم شده / اسناد

سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶-۲۰۱۷-۰۸-۱۵-IranSOS- محراب عیوضی کودک-مجرم اردبیلی در سن ۱۷ سالگی به همراه ۹ متهم دیگر بازداشت شد. آقای عیوضی به مشارکت در آدم ربایی و تجاوز به عنف متهم شد. او در بازداشتگاه کلانتری ضرب و شتم شدیدی شد و در حالی که در مقابل دوربین برهنه بود توسط ماموران پلیس آگاهی به تجاوز تهدید شد. آقای عیوضی علیرغم صغر سن به اعدام محکوم شد. او معتقد است اقاریری که از او در شرایطی که از ارتباط با خانواده و وکیل محروم بوده و مورد شکنجه و بدرفتاری قرار داشته اخذ شده تنها زمینه صدور چنین حکمی بوده است.

به گزارش  هرانا، در سال ۹۴ حسب دو واقعه مرتبط، پرونده ای با ده متهم در محاکم قضایی اردبیل مفتوح شد که علاوه بر شاکی دست کم ۴ تن از متهمان نیز کمتر از ۱۸ سال سن داشتند.

بازداشت شدگان متهم به تجاوز، فیلم برداری از عمل و آدم ربایی شده بودند. در بین متهمان سه دختر جوان نیز حضور داشتند.

شعبه دو دادگاه کیفری یک اطفال و نوجوان استان اردبیل به ریاست قاضی کوهی که رسیدگی به این پرونده را عهده دار شده بود بعد از بررسی پرونده مورخ ۱۴ اسفندماه ۱۳۹۵ رای به اعدام ۳ تن از متهمان از جمله محراب عیوضی حمل آباد، فرزند رسول متولد ۲۰ مهرماه ۱۳۷۷ داد.

آقای عیوضی در زمان بازداشت کمتر از ۱۸ سال سن داشت اما پزشکی قانونی رشد عقلی وی را علیرغم صغر سن تایید کرد که این موضوع زمینه صدور حکم اعدام را مهیا ساخت.

یکی از اعضای خانواده محراب عیوضی به گزارشگر هرانا گفت “محراب به همراه سایرین پس از بازداشت به آگاهی برده شدند برای مدت طولانی به او اجازه ارتباط با خانواده را ندادند، وکیل هم نداشت، در زمان بازجویی به اندازه ای کتک خورده بود که نمیتوانست حتی تحرک داشته باشد.”

این منبع مطلع افزود “محراب پس از اینکه اجازه تماس با خانواده را پیدا کرد گفت که در زمان بازجویی او را برهنه کردند و مجبورش کردند روی زمین دراز بکشد، در حالی که از او فیلمبرداری میکردند با باتوم و بعضی رفتارهای تحقیرآمیز او را تهدید به تجاوز می کردند. محراب حتی اینها را به قاضی هم گفت و اقاریر خود را تحت فشار دانست اما قاضی به او گفت در نظام اسلامی از این اتفاقات نمی افتد و تلوحیا محراب را به دروغگویی متهم کرد.”

محراب در مورد تجربه حضور در پزشکی قانونی و نحوه تشخیص رشدعقلی خود به خانواده اش توضیح داده بود “صرفا چند سئوال ساده از من و هم پرونده ام کرده اند مثل اینکه بیرون چه کاری میکردی، چرا درس نخواندی بعد هم یک پزشک دیگر فقط یک نگاه به سر تا پای ما انداخت، چیزی کمتر از یک دقیقه و اینطوری رشد عقلی احراز شد!”

رشد عقلی محراب عیوضی در حالی توسط پزشکی قانونی احراز شده است که دیگر نوجوان هم پرونده وی که بلحاظ سنی از محراب مسن تر بوده توسط پزشکی قانونی فاقد رشدعقلی کافی تشخیص داده شدند.

خانواده عیوضی توضیح می دهند که شاکی پرونده ضمن اعلام گذشت از محراب سندی را هم به دادگاه ارائه کرده که در آن اشاره می کند عمل تجاوزی صورت نگرفته و طرح اتهام علیه محراب ناشی از سوتفاهم بوده است.

در حال حاضر سه تن از متهمان این پرونده از جمله محراب عیوض زاده تحت حکم اعدام در زندان بزرگسالان اردبیل به سر می برند و جمعی دیگر از متهمان نیز در کانون اصلاح و تربیت این شهر نگهداری می شوند.

منبع مطلع از پرونده محراب عیوض زاده در خصوص آخرین وضعیت حقوقی این پرونده توضیح داد “از اردیبهشت ماه امسال پرونده برای رای نهایی به دیوان عالی کشور ارسال شده است اما هیچ خبری از تعیین شعبه و رسیدگی به آن نداریم.”

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال