یک زندانی با پرداخت دیه و ۷ زندانی با حفظ قرآن از چوبه دار فاصله گرفتند

یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶-۲۰۱۷-۱۲-۱۷-IranSOS- عموی پسر افغانستانی محکوم به اعدام که هفت سال قبل به خاطر مخالفت با کار کردن برادرزاده­ ۱۷ ساله ­اش در تهران پس از درگیری مرتکب قتل شده بود، با پرداخت دیه به زودی آزاد خواهد شد. همچنین در خبری دیگر مدیرکل زندان‌های‌ استان مرکزی ضمن تشریح فعالیت‌های قرآنی و دینی در زندان‌های استان، از تخفیف مجازات اعدام برای ۷ زندانی حافظ قرآن خبر داد. هر چند توقف حکم اعدام امری پسندیده است اما استفاده از دلایل مذهبی برای این توقف تداوم یک رویه تبعیض آمیز بین زندانیان محسوب می شود.

به گزارش جوان آنلاین مورخ ۲۵ آذر ۱۳۹۶، سیزدهم فروردین ماه سال ۸۹، مأموران پلیس تهران از مرگ مشکوک پسر نوجوانی در بیماستان سوم شعبان خیابان دماوند باخبر و راهی محل شدند. جسد متعلق به پسر ۱۷ ساله­ای تبعه افغانستانی به نام غلام بود که در جریان جدال خانوادگی بر اثر اصابت چاقو از سوی عمویش کشته شده بود.

با انتقال جسد به پزشکی قانونی، عامل قتل برکت ۴۵ ساله بازداشت شد.

متهم با اقرار به جرمش گفت: «چند سال پیش برای کار به ایران آمدم. بعد از اینکه در شهرستان دماوند مشغول کار در باغی شدم از برادرزاده­ام خواستم او هم به ایران بیاید تا کمک خرج خانواده­اش باشد.

غلام قبول کرد و با هم مشغول کار شدیم. او را مثل فرزندم دوست داشتم و مراقبش بودم مبادا به طرف کارهای خلاف برود. مدتی گذشت تا اینکه متوجه شدم او قصد دارد برای کار به تهران برود. از آنجائیکه تهران شهر بزرگی بود و خطرات زیادی داشت نمی­خواستم او را به تنهایی رها کنم و نگرانش بودم. به همین دلیل مخالفت کردم اما او همچنان اصرار داشت.»

متهم در خصوص قتل گفت: «روز حادثه من و غلام راهی باغی بودیم که در آن کار می­کردیم. بین راه غلام دوباره ساز رفتن به تهران زد و هرچه با او صحبت کردم نتوانستم او را قانع کنم. بحثمان منجر به درگیری شد و در آن درگیری غلام یک مشت به چشمم زد. من هم عصبانی شدم و با چاقو یک ضربه به طرفش پرتاب کردم که سرش زخمی شد. او کوتاه نیامد و دوباره مرا کتک زد. خواستم او را بترسانم اما این بار چاقو به گردنش خورد. بلافاصله با اورژانس تماس گرفتم و او را به بیمارستان رساندم که متأسفانه فوت کرد.»

با اقرارهای متهم و بازسازی صحنه جرم، پرونده کامل و به شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

در اولین جلسه رسیدگی به پرونده اولیای دم درخواست اعدام کردند. در ادامه متهم بعد از شرح حادثه و آخرین دفاع به اعدام محکوم شد.

این حکم به دیوان عالی کشور فرستاده شد و با تأیید رأی از سوی قضات یکی از شعبات دیوان متهم در آستانه مرگ قرار داشت که با پرداخت دیه توانست از چوبه دار فاصله بگیرد.

به این ترتیب متهم این بار از جنبه عمومی جرم روز گذشته در همان شعبه به ریاست قاضی عبداللهی پای میز محاکمه قرار گرفت.

بعد از اعلام رسمیت جلسه، متهم در آخرین دفاعش گفت: «ناخواسته مرتکب قتل شدم. باور کنید مقتول را مثل پسرم دوست داشتم و نگران او بودم، وگرنه دلیلی نداشت برای رفتنش به تهران با او مخالفت کنم. بعد از اعدام با پرداخت دیه خواستم اشتباهم را جبران کنم و برادرم را راضی کنم. حالا از قضات دادگاه می­خواهم در مجازاتم تخفیف دهند تا بعد از ۷ سال هر چه زودتر آزاد شوم و بتوانم مشغول کار شوم و خانواده­ام را از سختی نجات دهم.»

در پایان هئیت قضایی بعد از شور متهم را به ۷ سال و ۷ ماه حبس محکوم کرد.

به این ترتیب متهم با احتساب روزهای بازداشت به زودی آزاد خواهد شد.

تخفیف مجازات اعدام برای ۷ زندانی حافظ قرآن

به گزارش حمایت، مدیرکل زندان‌های‌ استان مرکزی ضمن تشریح فعالیت‌های قرآنی و دینی در زندان‌های استان، گفت که طبق تفاهم نامه منعقده ‌بین اداره کل زندان‌های استان مرکزی و اداره کل دادگستری استان مرکزی، مددجویانی که در زمینه نماز و قرآن فعالیت دارند مورد تشویق و تخفیف مجازات می‌شوند.

علی عباس فلاحتی مطلق با اشاره به فعالیت‌های قرآنی در زندان‌های استان مرکزی بیان کرد: “خوشبختانه فعالیت‌های قرآنی به صورت منسجم و با استقبال گسترده مددجویان همراه بوده و در حال حاضر هم تعداد قابل توجهی از مددجویان علاقمند، در این فعالیت‌ها مشغول به فعالیت هستند”.

وی خاطرنشان کرد: “یکی از ثمرات و نتایج اقدامات مهم صورت گرفته در این راستا عفو و تخفیف مجازات هفت نفر از مددجویان از اعدام به حبس ابد و تخفیف مجازات تعداد زیادی از زندانیان محکوم به حبس‌، به حبس کمتر و کوتاه‌مدت بوده که بازتاب شاخص آن اشاره معاون اول و سخنگوی قوه‌قضاییه به این فعالیت‌ها و نتایج حاصل از آن در نشست مطبوعاتی خود بوده است”.

هر چند توقف حکم اعدام امری پسندیده است اما استفاده از دلایل مذهبی برای این توقف تداوم یک رویه تبعیض آمیز بین زندانیان محسوب می شود.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال