آمریکا خواستار حمایت کشورهای جهان از مطالبات مردم ایران شد

جمعه ۰۸ دی ۱۳۹۶–۲۰۱۷-۱۲-۲۹-IranSOS- سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه هشتم دی در بیانیه ای ضمن محکوم کردن بازداشت معترضان خواستار حمایت همه کشورهای جهان از مطالبات مردم ایران برای حقوق اساسی خود و پایان دادن به فساد، شد. به گزارش رادیو فردا٬ هدر نائورت در بیانیه ای گفته است: «ما گزارش ها درباره اعتراضات متعدد و مسالمت آمیز شهروندان ایرانی را در شهرهای سراسر این کشور دنبال می کنیم. رهبران ایران یک کشور ثروتمند با تاریخ و فرهنگی غنی را به کشوری سرکش و ضعیف تبدیل کرده اند که عمده صادراتش خشونت، خونریزی و هرج و مرج است. همانطور که پرزیدنت ترامپ گفته است، بزرگترین قربانیان رهبران ایران، خود مردم ایران هستند.»

وی اضافه کرده است: «ایالات متحده دستگیری تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز توسط حکومت ایران را محکوم می کند. ما از همه کشورها می خواهیم که بطور علنی از مردم ایران و مطالباتشان برای حقوق اساسی و پایان فساد حمایت کنند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرده است: «در ۱۵ ژوئن ٢۰۱۷، وزیر خارجه تیلرسون در کنگره گفت که ” از عناصر داخل ایران که منجر به تغییر مسالمت آمیز حکومت شوند” حمایت می کند. آن عناصر قطعا آنطور که ما می دانیم آنجا هستند. وزیر خارجه امروز حمایت عمیق خود را از مردم ایران تکرار می کند.»

طی دو روز گذشته تجمع‌های اعتراضی علیه حکومت و شرایط اقتصادی در شهرهای مختلف ایران از جمله تهران، مشهد، اهواز، قم کاشمر، قوچان، نیشابور و کرمانشاه برگزار شد.

ابتدا تعدادی از شهرهای استان خراسان از جمله مشهد و نیشابور شاهد تجمع عده ای از مردم در اعتراض به گرانی و تورم بودند. به دنبال دخالت نیروهای امنیتی تجمع اعتراضی در مشهد به خشونت کشید شد و پلیس برای متفرق کردن معترضان از آب پاش و گاز اشک آور استفاده کرد.

در همین زمینه سرپرست دادسرای انقلاب مشهد از بازداشت ۵۲ نفر از معترضان در مشهد خبر داد.

حسن حیدری، دادستان مشهد، گفت که اعتراض را حق مردم و شهروندان می‌داند اما با این وجود شرکت‌کنندگان در تجمع را «عده‌ای ساختارشکن» نامید که «شعارهای تند» سر داده بودند.

این در حالی است که تظاهرات اعتراضی نیز در روز جمعه در شماری از شهرها از جمله تهران، کرمانشاه، قوچان، اصفهان، رشت، اهواز و قم نیز برگزار شد.

روز جمعه معاون امنیتی انتظامی استانداری تهران نیز در از بازداشت چندین نفر از معترضان در یکی از میادین تهران خبر داده است.

بر اساس فیلم‌هایی که در برخی کانال‌های تلگرامی منتشر شدند،‌ تظاهر کنندگان ضمن اعتراض به گرانی، ‌شعارهایی از قبیل: «مرگ بر دیکتاتور» و‌ «مرگ بر روحانی» سر دادند.

از دیگر شعارهای تجمع کنندگان «اسلام رو پله کردید، ‌مردم رو ذله کردید»، «رضا شاه روحت شاد»، «چه اشتباهی کردم که انقلاب کردم»،«پلیس برو دزدو بگیر»،‌ «نه غزه، نه لبنان،‌ جانم فدای ایران» و «نترسید نترسید، ‌ما همه با هم هستیم»، بود.

با استفاده گزارش وب سایت وزارت خارجه آمریکا و گزارش های رادیو فرد/ خ. ک

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال