ترامپ: شهروندان معترض در ایران از فساد حکومت به ستوه آمده‌اند

شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۶-۲۰۱۷-۱۲-۳۰-IranSOS– به دنبال برگزاری تجمع‌های اعتراضی علیه حکومت و شرایط اقتصادی در شهرهای مختلف ایران، دونالد ترامپ،رییس جمهوری آمریکا روز جمعه هشتم دی از حکومت ایران خواست به حقوق مردم از جمله حق بیان احترام بگذارد. دونالد ترامپ در متنی که در حساب کاربری خود در توییتر منتشر کرده، نوشت: گزارش های بسیاری از تظاهرات مسالمت آمیز شهروندان ایران که از فساد رژیم و به هدر دادن ثروت کشور برای حمایت مالی از تروریسم در خارج از کشور به ستوه آمده اند، منتشر شده است.

 

به گزارش رادیو فردا٬ رییس جمهوری آمریکا تاکید کرده است: حکومت ایران می بایست به حقوق مردم از جمله حق بیان و ابراز عقایدشان احترام بگذارد. جهان نظاره گر است.

شماری از شهرهای ایران طی دو روز اخیر شاهد اعتراضات مردم علیه حکومت و شرایط اقتصادی بودند. ابتدا روز پنجشنبه تجمع هایی در اعتراض به گرانی در شهرهایی مانند مشهد، نیشابور، شاهرود و کاشمر برگزار شد.

اما اعتراضات روز جمعه در دیگر شهرهای ایران ادامه یافت و در شهرهایی مانند تهران، اهواز، قم کاشمر، قوچان، و کرمانشاه تظاهرات برگزار شد.

گزارش ها حاکی است که در برخی از شهرها ماموران امنیتی برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور و آب پاش استفاده کردند.

مقام های دولتی و قضایی نیز می گویند شماری از معترضان بازداشت شدند.

بر اساس برخی فیلم‌های انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی، تظاهر کنندگان ضمن اعتراض به گرانی، ‌شعارهایی از قبیل:«سوریه را رها کن / فکری به حال ما کن»، «نه غزه، نه لبنان،‌ جانم فدای ایران»، «رضا شاه روحت شاد»، «چه اشتباهی کردم که انقلاب کردم»«یا مرگ یا آزادی»،«زندانی سیاسی آزاد باید گردد»،«ملت گدایی می‌کند، آخوند خدایی می‌کند» و «نترسید نترسید، ما همه با هم هستیم» سر دادند.

در همین زمینه، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای ضمن محکوم کردن بازداشت معترضان خواستار حمایت همه کشورهای جهان از مطالبات مردم ایران برای حقوق اساسی خود و پایان دادن به فساد، شد.

تعدادی از اعضای کنگره آمریکا نیز خواستار حمایت از اعتراضات مردم ایران شده اند.

پل رایان، رییس مجلس نمایندگان آمریکا گفته است، این مهم است که ما از اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران حمایت کنیم.

همچنین اورین هتچ، سناتور جمهوریخواه از ایالت یوتا در حساب کاربری خود در توییتر نوشت، من در کنار مردم ایران وخواسته هایشان برای شفافیت و آزادی ایستاده ام و از همکارانم در کنگره آمریکا می خواهم با من همراه شوند.

تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه، نیز روز پنجشنبه خواستار «حمایت» از اعتراضات مردم ایران شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال