آمریکا خواستار برگزاری نشست اضطراری سازمان ملل درباره تحولات ایران شد

سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶-۲۰۱۸-۰۱-۰۲-IranSOS– نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، روز سه‌شنبه ۱۲ دی‌ماه خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت درباره تحولات ایران شد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی با قرائت پست‌های ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی درباره معترضان گفت ادعای ایران مبنی بر اینکه اعتراض‌های این کشور از سوی قدرت‌های خارجی طراحی شده، «مضحک» است.

به گزارش رادیو فردا٬ خانم هیلی تاکید کرد که این اعتراض‌ها ناگهانی آغاز شد، و آن‌ها «در هر شهر ایران حضور دارند. این تصویر دقیقی از مردمان سرکوب شده‌ای است که علیه دیکتاتورهای خود بپا خاسته‌اند». ‌

نماینده ایالات متحده در سازمان ملل با ستایش از شجاعت فوق‌العاده مردم ایران گفت که «آمریکا می‌خواهد صدای مردم ایران را تقویت کند».

وی تاکید کرد: «سازمان ملل ظرف روزهای آینده واکنش نشان دهد، ما خواستار برگزاری یک نشست اضطراری هستیم».

خانم هیلی گفت: «جهان نباید سکوت کند در حالی که مردم ایران فریاد آزادی سر می‌دهند».

در همین حال، وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه از جمهوری اسلامی ایران خواست تا از اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی رفع فیلتر کند.

استیو گلدستین، معاون وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید که ایالات متحده خواهان «باز شدن این سایت‌ها است». او گفته است که اینستاگرام، تلگرام و سایر شبکه‌ها «مجاری مشروعی برای برقراری ارتباط هستند».

آقای گلدستین اظهار داشت که ایالات متحده همچنان از طریق حساب‌های کاربری وزارت امور خارجه در فیسبوک، توئیتر و سایر شبکه‌ها به زبان فارسی با ایرانی‌ها در ارتباط است.

وی افزوده که آمریکا می‌خواهد «معترضان را تشویق کند تا به مبارزه برای آنچه که حق است ادامه دهند».

معاون وزیر خارجه ایالات متحده تاکید کرده که آمریکا «وظیفه دارد خود را کنار نکشد».

مقامات آمریکا در روزهای اخیر بارها بر حمایت واشنگتن از معترضان در ایران تاکید کرده‌اند و از جمله مایک پنس معاون اول رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفته که واشینگتن «اشتباه شرم‌آور» گذشته در قبال معترضان ایرانی را تکرار نمی‌کند، سخنی که به اعتراضات سال ۱۳۸۸ در ایران بازمی‌گردد. جمهوری‌خواهان می‌گویند که دولت وقت آمریکا از مردم معترض در آن سال حمایت نکرد.

اعتراضات کنونی ایران که از شهر مشهد آغاز شد، به ششمین روز خود رسیده و در این مدت به ده‌ها شهر در سراسر کشور سرایت کرده است، از کرمانشاه گرفته در غرب ایران تا اصفهان، همدان، یزد، تهران و حتی شهرهای کوچکی مانند قهدریجان و ایذه.

همگام با مقامات دولت دونالد ترامپ، شماری از سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان آمریکا نیز بر لزوم حمایت از معترضان در ایران تاکید داشته‌اند. لی زلدین از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان شامگاه دوشنبه در توییتر نوشت: «اگر در ایران یک انتخابات واقعا دمکراتیک برگزار شود، حکومت کنونی سرنگون خواهد شد. اکثر ایرانی‌ها خواستار صلح، ثبات، رفاه و آزادی هستند».

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال