رهایی از مرگ دو محکوم به اعدام در دو پرونده جداگانه

یکشنبه ۰۲ اردزیبهشت ۱۳۹۸-۲۰۱۸-۰۴-۲۲-IranSOS– زندانی محکوم به اعدام با تلاش کارکنان شورای حل اختلاف زندان مرکزی بندرعباس و در پی اعلام رضایت اولیای دم، پس از ۱۲ سال حبس از مرگ رهایی یافت. همچنین در خبری دیگر، با تلاش رئیس شعبه ۳۸ شورای حل اختلاف ویژه زندانیان، با برقرار شدن صلح و سازش بین ۲ طایفه در روستای عوافی از توابع اهواز، جان یک نفر که در انتظار حکم اعدام در زندان بود پس از ۸ سال نجات پیدا کرد.

به گزارش هرانا به نقل از میزان، مظفرحمزه ئی معاون قضائی رئیس کل دادگستری و رئیس شورا‌های حل اختلاف استان هرمزگان اعلام کرد: “زندانی محکوم به اعدام با تلاش کارکنان شورای حل اختلاف زندان مرکزی بندرعباس و در پی اعلام رضایت اولیای دم از مرگ رهایی یافت”.

وی در تشریح جزئیات این خبر گفت: “در سال ۱۳۸۵ پرونده‌ای با موضوع قتل عمد در یکی از شعب کیفری استان هرمزگان مطرح و پس از رسیدگی منجر به صدور حکم اعدام شد”

.این مقام قضایی تصریح کرد: “پس از قطعیت حکم اعدام، اعضای شورای حل اختلاف زندان مرکزی بندرعباس، به منظور ایجاد صلح وسازش، تلاش‌های بی وقفه خود را آغاز کردند”.

حمزه ئی یادآور شد: “با ورود شورای حل اختلاف زندان بندرعباس به این پرونده و پس از تشکیل جلسات متعدد باحضور اعضای خانواده مقتول و معتمدین محلی، خوشبختانه این تلاش‌ها مثمرثمر واقع شد و در نهایت خانواده مقتول (ح. س) رضایت خود را اعلام و از اعمال مجازات اعدام متهم (ح. ش) صرف نظر کردند”.

با تلاش رئیس شعبه ۳۸ شورای حل اختلاف ویژه زندانیان؛ صلح و سازش ۲ طایفه پس از ۸ سال جان یک نفر را نجات داد

به گزارش میزان مورخ ۲۵ فروردین ۱۳۹۷، همزمان با عید مبعث، با تلاش رئیس شعبه ۳۸ شورای حل اختلاف ویژه زندانیان، با برقرار شدن صلح و سازش بین ۲ طایفه در روستای عوافی از توابع اهواز، جان یک نفر که در انتظار حکم اعدام در زندان بود پس از ۸ سال نجات پیدا کر.

عصر روز دوشنبه ۸۹/۱۱/۱۱ مردم روستای عوافی از بخش غزانیه شهرستان اهواز که خود را برای برگزاری مراسم ایام عزاداری پیامبر و امام حسن مجتبی آماده می‌کردند ناگهان صدای تیراندازی و سر و صدا در این روستا پیچید و مردم سراسیمه از منازل خود بیرون و شاهد درگیری چند جوان شدند که در این نزاع ۲ جوان به زمین افتاده و خون زیادی از آن‌ها می‌ریخت و بلافاصله آنان را به بیمارستان رسانده، ولی متاسفانه یکی از این جوان‌ها از طایفه باوی بنام‌ی – ر. در مسیر فوت می‌کند و دیگری که از طایفه بنی خالد است به شدت زخمی و این ماجرا باعث اختلاف و کدورت بین این ۲ طایفه می‌شود.

با ورود مقامات قضایی افراد خاطی دستگیر و حکم اعدام برای قاتل صادر شد و در این مدت افراد زیادی از سادات، شیوخ طوایف و ریش سفیدان برای کسب رضایت اولیا دم تلاش کردند که نتیجه‌ای حاصل نشد.

با ارجاع پرونده به شورا‌های حل اختلاف اهواز برای حل و فصل بین ۲ طایفه باوی و بنی خالد خوشبختانه با تلاش‌های شبانه روزی رئیس شعبه ۳۸ شورای حل اختلاف ویژه زندانیان، اعضاء شورای حل اختلاف ویژه عشایر و بزرگان طوایف به زخم کهنه و ۸ ساله این درگیری التیام بخشیدند و برای بار دیگر آرامشی از جنس صلح و سازش را بین این دو طایفه برقرار ساختند.

همزمان با عید سعید مبعث در مراسم صلح و سازش میان این ۲ طایفه که با حضور رئیس شعبه ۳۸ شورای حل اختلاف ویژه زندانیان، اعضاء شورای حل اختلاف ویژه عشایر، سران طوایف منطقه و همچنین از کشور عراق، بزرگان، ریش سفیدان، بخشداری غزانیه و فرماندهی نیروی انتظامی آن منطقه در منزل یکی از بزرگان مقتول برگزار و بعد از ساعت‌ها بحث و گفتگو، خانواده مقتول از اعدام متهم به قتل فرزند خود صرف نظر و علیه قاتل با گرفتن خون بهاء اعلام رضایت نمودند.

در این مراسم حجت الاسلام عماره رئیس شعبه ۳۸ شورای حل اختلاف ویژه زندانیان بر نقش بزرگان و ریش سفیدان در پیشگیری از جرم تاکید کرد و گفت: “شیوخ و بزرگان طوایف می‌توانند در زمینه اصلاح ذات البین و پیشگیری از ارتکاب جرم در جامعه نقش بسزایی داشته باشند و با فرهنگ سازی و تشویق جوانان برای فعالیت‌های مفید و مؤثر از سنت‌های غلط مثل تیراندازی جلوگیری کنند”.

در ادامه این مراسم بزرگان طرفین درگیری و خانواده مقتول و قاتل با توسل به قرآن و در آغوش گرفتن یکدیگر به ۸ سال اختلاف و خصومت خود خاتمه دادند و این پرونده منتهی به صلح و سازش شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال