گلرخ ایرایی به اعتصاب غذای خود پایان داد

چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۷-۲۰۱۸-۰۴-۲۵-IranSOS- گلرخ ایرایی، کنشگر مدنی زندانی در بهمن ماه سال گذشته به طور غیرقانونی به همراه آتنا دائمی به زندان قرچک ورامین تبعید شد. این زندانی که در اعتراض به این انتقال از ۱۴ بهمن ماه سال گذشته دست به اعتصاب زده بود، امروز در بیمارستان بقیه الله تهران به اعتصاب غذای خود پایان داد. به گزارش  هرانا،، گلرخ ایرایی کنشگر مدنی زندانی پس از گذشت ۸۱ روز، امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، به اعتصاب غذای خود پایان داد.

یک منبع مطلع درباره وضعیت خانم ایرایی به هرانا گفت: “گلرخ امروز در بیمارستان بقیه الله به اعتصاب غذای خود پایان داد و خوراک خورد”.

خانم ایرایی در شصتمین روز اعتصاب غذا به بیمارستان امام خمینی منتقل شده بود. در روز هفتاد و دوم اعتصاب گزارش شده بود که “این زندانی از آغاز اعتصاب غذا دست‌کم ۲۰ کیلو کاهش وزن داشته و پس از انتقال به بیمارستان دیگر توان بلند شدن از روی تخت و راه رفتن نیز ندارد.”

گلرخ ابراهیمی ایرایی همراه با آتنا دائمی دیگر کنشگر مدنی، ۱۴ بهمن ماه سال گذشته در اعتراض به انتقال غیرقانونی و ضرب و شتم خود توسط ماموران زندان اوین دست به اعتصاب غذای اعتراضی زدند، خانم دائمی در تاریخ ۲۶ بهمن‌ماه ۹۶، در پی درخواست جمعی از مدافعان حقوق بشر، پس از گذشت ۱۳ روز به اعتصاب خود که ۶ روز از آن اعتصاب خشک بود پایان داد.

خانم ایرایی نیز اعتصاب خشک خود را به اعتصاب غذا تغییر داد و در پی وخامت وضع جسمی در شصتمین روز از اعتصاب غذا به بیمارستان امام خمینی تهران منتقل شد.

در پی وخامت حال و تداوم اعتصاب غذای این زندانی تاکنون تعدادی از زندانیان سیاسی و کنشگران حقوق بشر از جمله، سعید شیرزاد، مجید اسدی، مریم اکبری منفرد و آرش صادقی (همسر گلرخ ایرایی) با نگارش نامه‌هایی از این زندانی خواسته‌اند به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

آقای صادقی در بخشی از نامه خود گفته بود: “مادر گلرخ شرایط وی را در ملاقاتی که اخیرا داشته این‌گونه برایم شرح می‌دهد: “مردمک چشمانش تند و تند می‌چرخید و با تعجب به ما خیره شده بود و ما را در اولین دقایق ملاقات به یاد نمی‌آورد”.

پیش از این در تاریخ ۲۱ فروردین ماه سال جاری، سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی وی شده بود.

سازمان عفو بین‌الملل نیز در تاریخ ۱۹ بهمن ماه سال گذشته، طی بیانیه‌ای از مقامات ایران خواستار آزادی آتنا دائمی،‌ گلرخ ابراهیمی ایرایی و آرش صادقی از زندان شده بود.

لازم به یادآوری است که رئیس کمیته‌ی حقوق بشر پارلمان اروپا با نگرانی از حبس دو مدافع حقوق بشر زن پیشتر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که “من به‌شدت از حبس آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرایی در زندان شهر ری و رفتار ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز با آنها نگران هستم، بنابراین، از دولت‌مردان ایران می‌خواهم فوری و بدون قید و شرط آنها را آزاد کنند”.

در روزهای پایانی اعتصاب غذای خانم ایرایی در بیمارستان بقیه الله، علیرغم اعتراض این زندانی به او به دلیل وخامت حال در بیمارستان چندبار تزریق سرم شد با اینحال پزشکان ادامه این وضعیت را ممکن ندانسته و نسبت به خطرات جانی تداوم این اعتصاب به او هشدار داده بودند.

کماکان از شرایط پایان اعتصاب غذا و سرانجام مطالبات این زندانی اطلاعی در دست نیست.

لازم به یادآوری است گلرخ ابراهیمی ایرایی، مدافع حقوق بشر، در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ همراه با همسرش (آرش صادقی) بازداشت شد. سپس در اردیبهشت ماه ۹۴ به اتهام توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر بدون حضور وی تایید شد.

خانم ابراهیمی ایرایی، ۳ آبان ماه ۱۳۹۵ بدون دریافت احضاریه کتبی توسط ماموران امنیتی جهت اجرای حکم ۶ سال حبس تعزیری بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

او در حال حاضر مشغول گذراندن محکومیت خود در زندان است و با احتساب کاهش حبس به مناسبت عید نوروز سال گذشته، حکم او از ۶۰ ماه به ۳۰ ماه کاهش یافته بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال