علی اکبری: تمامی ۱۱ تالاب و دریاچه موجود در استان فارس خشک شده اند

دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۷-۲۰۱۸-۰۶-۰۴-IranSOS- علی اکبری نماینده و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت که وضعیت تالاب های کشور بسیار اسف بار است به گونه ای که تمامی ۱۱ تالاب و دریاچه موجود در استان فارس خشک شده اند و از سویی وضعیت سایر تالاب ها و دریاچه های کشور مانند گاوخونی، هورالعظیم، هامون، جازموریان به هیچ وجه مطلوب نیست. وی دست اندازی به طبیعت را عامل موثر خشکی بیش از ۷۰ درصدی تالاب ها و از بین رفتن ۵۰ درصدحیات وحش دانست و گفت “دست اندازی به طبیعت محیط زیست را به شدت آسیب پذیر و شکننده کرده است”.

به گزارش هرانا به نقل از خانه ملت، علی اکبری با یادآوری روز جهانی محیط زیست و انتقاد از اینکه شرایط محیط زیست کشور بسیار شکننده است، گفت: “متاسفانه وضعیت محیط زیست کشور به هیچ مطلوب نبوده و عواملی مانند خشکی تالاب ها، روند افزایشی انقراض نسل گونه های نادر جانوری و گیاهی، آلودگی دریاها و رودخانه ها، شیوع ریزگردها و تشدید آلودگی هوا، بحران آب، پلاستیک و پسماند، کاهش سرانه سبز و پوشش جنگلی، افزایش فرسایش خاک و بیابان زایی دال بر این ادعا است این در حالی است که درک و فهم درستی نسبت به محیط زیست نیز وجود نداشته و برخی هنوز به ارزش محیط زیست پی نبرده اند”.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه دولت، بخش خصوصی و مردم باید به وظایف خود در قبال حفاظت از محیط زیست عمل کنند، افزود: “در این رابطه باید با اقدام وعمل در جهت حفاظت از محیط زیست به گونه ای گام برداشت تا با رفع مشکلات زیست محیطی توسعه پایدار کشور محقق شود”.

وی برداشت و بهره برداری های بی رویه از محیط زیست، کمبود بودجه و امکانات پیشرفته و حاکم بودن فرهنگ غلط نسبت به محیط زیست در کشور را در وضعیت نامطلوب محیط زیست موثر دانست و ادامه داد: “هر چند عوامل طبیعی مانند خشکسالی و کم بارشی ها در تخریب محیط زیست نقش داشته اما چندان تاثیرگذار نبوده و در حقیقت عوامل انسانی مهمترین عامل تخریب محیط زیست کشور بوده و شدت تخریب محیط زیست در کشور بسیار نگران کننده است به گونه ای که در این زمینه از دیگر کشورها پیشی گرفته ایم”.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: “متاسفانه با تولید بنزین غیراستاندارد زمینه آلودگی هوا و آب فراهم و از سویی با ورود فاضلاب های شهری و صنعتی حیات دریاها و رودخانه و تالاب ها در معرض تهدید قرار گرفت و با دست اندازی به طبیعت و قطع درختان و ساخت وسازها و همچنین سدسازی های غیرکارشناسی نیز مشکلات زیادی در حوزه محیط زیست ایجاد شد”.

اکبری با انتقاد از اینکه دست اندازی به طبیعت باعث خشکی بیش از ۷۰ درصد تالاب ها و از بین رفتن ۵۰ درصد حیات وحش شده است، تصریح کرد: “متاسفانه وضعیت سایر تالاب ها و حیات وحش کشور نیز بحرانی است و عوامل انسانی محیط زیست را به شدت آسیب پذیر کرده است”.

نماینده مردم شیراز در مجلس دهم، بهبود وضعیت محیط زیست را مستلزم همکاری جدی مردم، دولت و سازمان های مردم نهاد دانست و گفت: “وضعیت تالاب های کشور بسیار اسف بار است به گونه ای که تمامی ۱۱ تالاب و دریاچه موجود در استان فارس خشک شده اند و از سویی وضعیت سایر تالاب ها و دریاچه های کشور مانند گاوخونی، هورالعظیم، هامون، جازموریان به هیچ وجه مطلوب نیست”.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: “هر چند تغییر اقلیم و خشکسالی ها در خشکی تالاب ها تاثیرگذار است اما نقش عوامل انسانی مانند برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی، حفر چاه در بالادست و بی توجهی نسبت به عدم تامین حقابه تالاب ها تاثیرگذارتر است”.

وی با تاکید بر اینکه با قوانین فعلی می توان در حفاظت از محیط زیست گام برداشت و خلاء قانونی وجود ندارد، تصریح کرد: “اگر اراده جمعی وجود داشته باشد می توان وضعیت محیط زیست را بهبود بخشید تا روند تخریبی آن تدوام پیدا نکند”.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: “متاسفانه دخالت هایی در مسیر قوانین حوزه محیط زیست صورت می گیرد که مانع از اجرای قوانین فعلی می شود”.

اکبری با تاکید بر اینکه برگزاری جلساتی با وزارت نیرو، سازمان جهاد کشاورزی و محیط زیست برای پیگیری مسائل زیست محیطی از اولویت های کمیسیون کشاورزی است، گفت: “سازمان محیط زیست باید تلاش خود را برای حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از دست اندازی به طبیعت دوچندان کند”.

نماینده مردم شیراز در مجلس دهم با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از محیط زیست با کمبود امکانات و بودجه مواجه است، ادامه داد: “محیط زیست هنوز با کمبود امکانات و نیروی انسانی دست و پنجه نرم می کند این در حالی است که تمامی کشورها برای حفاظت از محیط زیست به تکنولوژی های پیشرفته روی آورده اند و نیاز است ایران نیز با تامین بودجه لازم استفاده از پیشرفته ترین امکانات و تجهیزات برای صیانت از محیط زیست را در دستور کار قرار دهد”.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید در سیاست های محیط زیست تجدید نظر کرد، افزود: “نیاز است تدابیر ویژه ای برای نجات محیط زیست کشور اتخاذ کرد تا محیط زیست از وضعیت بحرانی فعلی خارج شود”.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال