‎بهبودی اعدامی زنده شده/ پیگیری موضوع دختران میرحسین موسوی توسط وزارت اطلاعات

دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ – سخنگوی قوه قضاییه گفت: کشف علائم حیات در اعدامی نجات‌یافته یکی دو ساعت بعد از اجرای حکم اعدام صورت گرفته است. به گزارش  (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در نشست خبری روز دوشنبه با اصحاب رسانه ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر گفت: در این ایام تعدادی از مرزبانان ما توسط ضدانقلاب به شهادت رسیدند و من این حادثه را به خانواده‌های آن‌ها،‌ مردم و نیروی انتظامی تسلیت می‌گویم و امیدوارم با همکاری نیروهای امنیتی هرچه زودتر این عاملان این حادثه در داخل و خارج از کشور (با همکاری کشورهای همسایه) دستگیر شده و به مجازات برسند.

وی با اشاره به زنده ماندن یکی از محکومان به اعدام پس از اجرای حکم گفت: این فرد حدود یک کیلوگرم هروئین داشته و به اعدام محکوم شده و مراحل خود را طی کرده بود.

‎محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: کلیه کسانی که در خصوص مواد مخدر محکوم می‌شوند چه اعتراض داشته باشند چه نداشته باشند پرونده‌شان به تهران می‌آید و حکم باید تایید شود. پرونده این افراد در کمیسیونی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و اگر مستحق تخفیف باشند در مجازات آنها تخفیف داده می‌شود.

‎سخنگوی قوه قضایه اظهار کرد: این فرد با توجه به سابقه و میزان موادی که داشته مشمول عفو نشده بود و حکمش به مرحله اجرا در می آید. وقتی به دار آویخته می‌شود و او را پایین می‌آورند تشریفاتی وجود دارد که باید رعایت شود. یعنی پزشک متخصص باید اظهار نظر کند که سلب حیات شده است یا نه.

‎محسنی‌اژه‌ای گفت: وقتی این فرد به پزشکی قانونی منتقل می‌شود مامور سردخانه متوجه می‌شود که آثار حیات در او باقی است؛ لذا اینکه گفته می‌شود بعد از ۲۴ ساعت متوجه شده‌اند این فرد زنده است،‌ غلط است؛ زیرا حداکثر دو ساعت و نیم بعد از اجرای حکم مامور سردخانه متوجه زنده بودن او می‌شود.

‎وی افزود: در رابطه با حال او هم امروز خبردار شدم که هوشیاری خود را امروز بازیافته و به بخش عمومی منتقل شده و حال او رو به بهبودی است.

‎وی ادامه داد: بحث حقوقی در این باره مطرح شد و رییس قوه قضاییه هم در مورد آن توضیحاتی دادند. از لحاظ حقوقی و شرعی مسئله پیچیده‌ای نیست برای اینکه اعدام یعنی سلب حیات. طناب دار وسیله‌ای برای سلب حیات است. بعدا کشف می‌شود که حیات سلب نشده است.

‎سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: در سوالاتی که در رسانه‌های مطرح شده بود این سوال وجود داشت که آیا می‌شود فردی دوباره اعدام کرد؟ در صورتی که اعدامی صورت نگرفته و سلب حیات محقق نشده است.

‎محسنی‌اژه‌ای گفت: حالا در مورد اینکه آیا الزاما باید این فرد را اعدام کرد یا می‌توان مانند بقیه برای او تقاضا کرد باید گفت این امر شدنی است. رییس قوه قضاییه هم گفتند برای پیشنهاد عفو اقدام می کنند کما اینکه ما در غیر از موارد این چنینی هم عفو داریم و گاهی اوقات قاضی با اینکه محکوم را مستحق اعدام می‌داند، به او یک یا دو درجه تخفیف می‌دهد.

‎سخنگوی قوه قضاییه گفت: در مورد اتفاقی که برای دختران میرحسین موسوی رخ داده شکایتی از سوی آن‌ها به قوه قضائیه ارائه نشده است.

‎به گزارش ایسنا، محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که در هفته گذشته برای دختران میرحسین موسوی حادثه‌یی رخ داد، آیا شکایتی از طرف دختران این شخص به دستگاه قضایی ارجاع شده است و این که آیا قوه قضائیه به این مساله ورود پیدا کرده یا نه؟ گفت: امروز هم از دادسرا و هم از نیروی انتظامی جویای این ماجرا شدم و فهمیدم تاکنون شکایتی صورت نگرفته است؛ لذا وزارت اطلاعات موضوع را پیگیری می‌کند.

‎سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که زمانی که شما در وزارت اطلاعات بودید عده‌ای از فتنه‌گران نامه‌یی را به شما نوشتند، آیا امکان دارد بگویید متن نامه چیست؟ خاطرنشان کرد: در حقیقت یادم نیست متن نامه چه بوده، اما اجمالا می‌گویم که نامه حاوی متن خوبی نبوده است.
‎بر اساس این گزارش، محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که روز گذشته در جریان رای‌ اعتماد به وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور یکی از نماینده‌های مجلس اعلام کرد که یکی از این وزرای پیشنهادی در سال ۸۹ برایش حکم جلب صادر شده و همچنین یکی از متهمان بیمه ایران به او ۳۰۰ میلیون تومان رشوه داده است، آیا قوه قضائیه در این راستا پیگیری‌هایی انجام داده است یا خیر؟ گفت: پرونده بیمه ایران دارای متهمان زیادی است که پرونده تعدادی از این متهمان به دادگاه رفته و پرونده تعدادی دیگر هنوز در دادسراست.

‎وی ادامه داد: اگر اتهام احراز شود دادگاه به آن‌ها رسیدگی می‌کند و دادگاه رای را صادر کرد می‌گوییم فرد مجرم است یا این که نیست؛ لذا متهم اصلی پرونده بیمه ایران مطالبی را ادعا کرده اما این که ثابت می‌شود یا خیر در حال تحقیقات هستیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال