‎هیچ‌گونه مدیریتی در جمع‌آوری و رهاسازی زباله‌های کردستان صورت نمی‌گیرد

‎۰۶ آبانماه ۱۳۹۲ – ایلنا: مدیر کل محیط زیست کردستان گفت: به دلیل عدم وجود امکانات لازم، مدیریت زباله در روستا‌های کردستان نامناسب بوده و در کل هیچ‌گونه مدیریت خاصی ندارد و به صورت ناقص جمع آوری و در محل جایگاه رهاسازی می‌شود. ناصح قادری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در سنندج اظهار داشت: در استان کردستان بیش از ۱۷۰۰ روستا وجود دارد که متأسفانه کمتر از ۲۰ درصد از این روستا‌ها دارای جایگاه زباله هستند.

وی با بیان اینکه برای ۱۰ درصد دیگر از روستاهای فاقد جایگاه، اقدامات برای تعیین و ساخت جایگاه در حال انجام شده است، افزود: زباله‌های روستایی تهدیدی جدی علیه سلامتی و بهداشت روستاییان، دام و محصولات کشاورزی محسوب می‌شوند و لازم است طی یک برنامه مشخص وضعیت زباله‌های روستایی ساماندهی و نسبت به جمع آوری و دفن اصولی آن‌ها اقدامات لازم انجام شود.
‎بر این اساس، هر چند که طی سالیان متمادی هیچ‌کدام از روستاهای استان کردستان دارای جایگاه دفن اصولی و استاندار زباله نبوده‌اند، ولی باید به این نکته هم توجه کرد که وضعیت زباله تولیدی در سال‌های نه چندان دور گذشته با امروز تفاوت بسیاری دارد، زیرا هم اکنون مصرف بیش از اندازه تولیدات شیمیایی در قالب‌های مختلف باعث شده تا زباله‌های تجدیدناپذیر در دل طبیعت یا در دره‌های اطراف روستا‌ها ریخته و منجر به تولید آلودگی‌های مختلف شود.
‎وجود مناطق نمونه گردشگری در استان به ویژه در مسیر و اطراف روستاهای کردستان از یک سو و توجه به توسعه امکانات و زیرساخت‌های روستا‌ها برای مقابله با مهاجرت جمعیت به سوی مناطق شهری، از سوی دیگر می‌طلبد که در این حوزه اقدامات و برنامه‌های جدی‌تری در دستور کار مدیران و متولیان امر قرار گیرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال