پرونده آزار جنسی دانش‌آموزان؛ ناظم مدرسه معین به ۱۰ سال حبس و ۸۰ ضربه شلاق محکوم شد

یکشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۷-۲۰۱۸-۰۷-۱۵-IranSOS- در پی ماجرای آزار جنسی دانش آموزان در دبیرستان معین، با رأی قاضی شعبه ۱۰۹۱ دادگاه ارشاد، ناظم مدرسه معین به ۱۰ سال حبس و ۸۰ ضربه شلاق محکوم شد. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایران، صبح دیروز حکم این متهم از سوی قاضی دادگاه ارشاد صادر شد.پدر یکی از دانش‌آموزان در این‌باره گفت: “هنوز رأی به صورت کتبی به ما ابلاغ نشده است اما به‌طور شفاهی حکم را اعلام کردند”.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شاکی‌های پرونده به این حکم اعتراضی خواهند داشت یا خیر، تصریح کرد: “بعید می‌دانم که شاکیان پرونده اعتراضی به حکم صادره داشته باشند اما مطمئن هستم که اگر تعداد شاکیان کمتر نمی‌شد و برخی از والدین از ادامه پیگیری پرونده منصرف نمی‌شدند قطعاً حکم سنگین‌تری در انتظار متهم بود”.

این شاکی همچنین از درخواست رسیدگی به تخلفات مدیر و مسئولان مدرسه خبر داد و گفت: “محکومیت این متهم یکی از خواسته‌های شاکی‌ها بود و ما از دستگاه قضایی انتظار داریم همانند پرونده این متهم که با بردباری ما را یاری کردند، به پرونده مؤسسان مدرسه غیرانتفاعی مورد نظر هم رسیدگی کنند چراکه فقط فرزندان ما در این مدرسه نبوده‌اند و بعد از آنها هم دانش‌آموزان دیگری ممکن است به این مدرسه بیایند و اگر دستگاه قضایی مجازات مناسب را برای مؤسسان مدرسه در نظر گیرد درس عبرتی خواهد شد برای سایر افرادی که ممکن است روزی به دانش‌آموزان این مملکت آسیب بزنند.

هفتم خرداد ماه امسال بود که یکی از سایت‌های خبری، از آزار جنسی تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه‌ای در غرب تهران توسط ناظم مدرسه خبر داد؛ خبری که به‌سرعت در فضای مجازی پیچید و به‌دنبال آن، فیلم‌هایی از ناظم مدرسه منتشر شد.

بازداشت ناظم مدرسه

نهم خرداد امسال، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در ارتباط با این پرونده گفت: “از روزی که خبر مربوط به این حادثه تلخ را شنیدیم موضوع را پیگیری کرده و پس از ارجاع پرونده به دادسرا، بلافاصله متهم توسط پلیس به دادسرا تحویل داده شد و با ادامه یافتن تحقیقات از متهم، قرار وی به بازداشت تغییر کرد”.

وی با اشاره به سرعت گرفتن تحقیقات با توجه به تأکیدات آیت الله خامنه‌ای در این زمینه گفت: “وظیفه خودمان می‌دانیم که در کمترین وقت با رعایت مقررات به این پرونده رسیدگی و زودتر آن را به دادگاه ارسال کنیم”.

جعفری دولت‌آبادی در رابطه با تعداد شکایات صورت‌گرفته نیز گفت: در مطبوعات ملاحظه کردم که تا رقم ٣۶ مورد اعلام شده ولی طبق آخرین خبرها که بنده داشتم ١۵ مورد بوده است البته ممکن است بیشتر هم باشد.

۲۰ خرداد احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از معاینه هفت نفر از دانش‌آموزان این پرونده خبر داد و گفت: “با توجه به اینکه هیچ کدام ادعای تجاوز فیزیکی نداشتند معاینه جسمانی به‌روی آنان انجام نشد”.

وی با بیان اینکه دو دانش‌آموز دچار مشکلات روان‌شناختی هستند افزود: “ناظم این مدرسه نیز برای انجام تست‌های روان‌شناختی و شخصیتی به روان‌پزشکان قانونی معرفی شد و در حال حاضر برابر آزمایش‌های مختلفی که تا کنون به‌روی وی انجام شده مشکل خاصی در این فرد دیده نشده اما آزمایش‌های بعدی نیز به‌روی این فرد انجام خواهد شد”.

صدور کیفرخواست با ۴ عنوان اتهامی

۲۲ خرداد دادستان تهران از صدور کیفرخواست برای ناظم مدرسه معین با چهار عنوان اتهامی خبر داد و گفت: “در گام نخست ۱۵ نفر از والدین دانش‌آموزان این مدرسه شکایت خود را نسبت به ناظم مدرسه اعلام کردند و در نهایت هشت نفر در دادگاه حضور یافتند”.

وی با بیان اینکه دادستانی تهران پس از تشکیل پرونده تحقیقات تخصصی خود را آغاز کرد، افزود: “در گام نخست دانش‌آموزانی که والدین آنها طرح شکایت کرده بودند در پزشکی قانونی حضور یافته مورد معاینه قرار گرفتند. در تمام گزارشات پزشکی قانونی به آن معنا تجاوز جنسی که در اخبار اولیه آمده بود به‌معنای جرایم خاص جنسی دیده نشد، ولی تعرضات جنسی گزارش شد و متهم هم پذیرفته است”.

محاکمه متهم در مجتمع قضایی ارشاد

نهایتاً پرونده ناظم این مدرسه به مجتمع قضایی ارشاد ارسال و جلسه دادگاه در روز شنبه ۱۶ تیر با حضور تعدادی از اولیای دانش‌آموزان و دو تن از دانش‌آموزان برگزار شد؛ جلسه چهار ساعت به‌طول انجامید و نهایتاً دادگاه ختم رسیدگی را صادر کرد و صبح امروز، حکم متهم این پرونده در مرحله بدوی، صادر و ناظم مدرسه به حبس و شلاق محکوم شد.

لازم به اشاره است که کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات‌های تحقیر آمیز و نافی کرامت انسانی مانند شلاق را ممنوع کرده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال