گزارشی از پنجمین روز موج جدید اعتراضات خیابانی در شهرهای مختلف ایران نسبت به وضعیت اقتصادی / ویدیو

یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷-۲۰۱۸-۰۸-۰۵-IranSOS- از روز سه‌شنبه ۹ مردادماه مردم و بازاریان در اعتراض به مشکلاتی نظیر شرایط بد اقتصادی، بیکاری، گرانی و افزایش نرخ ارز اقدام به برگزاری راهپیمایی‌های اعتراضی کردند که این اعتراضات روز شنبه ۱۳ مرداد در کرج، قم و تهران با حضور گسترده‌ مردم برای پنجمین روز متوالی ادامه یافت. بنا بر برخی گزارشات بیش از ۵۰ تن از زنان بازداشت شده در اعتراضات روزهای اخیر به زندان قرچک ورامین منتقل شده و در قرنطینه نگهداری می‌شوند.

به گزارش هرانا، از روز سه‌شنبه ۹ مردادماه شماری از مردم در اعتراض به مشکلاتی نظیر شرایط بد اقتصادی، بیکاری، گرانی و افزایش نرخ ارز اقدام به برگزاری راهپیمایی‌های اعتراضی کردند.

از ساعات اولیه صبح روز شنبه در بسیاری از شهرهای ایران جو امنیتی سنگینی حاکم بوده، با این حال گزارشات حاکی از این است که اعتراضات در شهرهای کرج، قم و تهران با حضور گسترده مردم شکل گرفته است.

مردم حاضر در این راهپیمایی‌ها با سر دادن شعارهایی نظیر “ایرانی داد بزن، حقتو فریاد بزن”، “نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم”، “مرگ بر دیکتاتور” و “ملت گدایی می‌کنه، آقا خدایی می‌کنه” اعتراض خود را نشان می‌دادند.

بر اساس برخی گزارشات بیش از ۵۰ تن از زنان بازداشت شده در اعتراضات روزهای اخیر به زندان قرچک ورامین منتقل شده و در قرنطینه نگهداری می‌شوند.

بسیاری از خبرگزاری‌های وابسته به دولت که در اعتراضات گذشته دائما در حال انکار و اعلام پایان تجمعات بودند، در دور جدید اعتراضات سعی بر آن دارند که عامل این تجمعات را گروه‌های مخالف معرفی کرده و یا این اعتراضات را تجمعات صنفی بخوانند.

گفتنی است گرانی و بیکاری از اصلی‌ترین دلایل اعتراضات مردم از دی‌ماه ۹۶ تاکنون بوده است.

پلیس راهنمایی رانندگی استان البرز برای تردد وسایل نقلیه در گوهردشت و ماهدشت و شماری دیگر از نقاط این استان، از ساعت ١٨ شنبه مقررات منع رفت و آمد وضع کرده است: “تردد وسایل نقلیه از مسیر‌های پل شهدای روحانی، بلوار استقلال به خیابان مطهری، میدان رستاخیز به فلکه اول و تقاطع سه باندی و بلوار ماهان به فلکه اول ممنوع خواهد بود”.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس در گفتگو با ایران، اطمینان داد که مسئولان مشغول تلاش هستند و اگر مردم بتوانند چند ماهی در برابر شرایط مقاومت کنند آن وقت است که با شرایط متفاوت‌تر و بهتری مواجه خواهند شد. او البته قسمتی از مشکلات را هم ناشی از تلاش برخی جریان‌ها برای اجرا نشدن برجام و مهیا شدن زمینه برای خروج ترامپ از آن نسبت داد.

خیرالله ترخانی، سرپرست معاونت سیاسی-امنیتی استاندار البرز درباره اعتراضات این استان و شهر کرج گفت: “در این مدت سعی کردیم با این تجمعات مماشات کنیم و به حرف‌های آنان گوش کنیم اما دیدیم که این مطالبات اقتصادی نیست و کاملاً ساختارشکنانه است. تجمعات کوچک و پراکنده‌ای که در این مدت شکل گرفته برآیند مطالبات اقتصادی مردم نیست”.

لازم به ذکر است، به گفته رسانه های نزدیک به نهادهای امنیتی در اعتراضات شب گذشته کرج یک‌ نفر به ضرب گلوله کشته و حداقل ۲۰ نفر بازداشت شده‌اند. همچنین بنابر خبری دیگر، علی هندیانی مدیر حوزه علمیه شهرستان اشتهارد گفت که روز گذشته “معترضان با سنگ و آجر نمای حوزه علمیه ماهدشت را هدف قرار دادند و شیشه‌های نمازخانه را شکستند و شعار سر می‌دادند”. هندیانی اظهار کرد “این افراد توسط نیروهای ضدشورش متفرق و جمع‌آوری شدند و پلیس هم اکنون خانه به خانه آنان را مورد شناسایی قرار داده و تاکنون تعدادی از این افراد دستگیر شده‌اند و عملیات یافتن معترضان ادامه دارد”.

هرانا پیش از این گزارشی از چهارمین روز موج جدید اعتراضات خیابانی در شهرهای مختلف ایران نسبت به وضعیت اقتصادی را منتشر کرده بود.

گزارش ویدیویی ذیل ماحصل گردآوری حداقل پنج قطعه ویدیویی از پنجمین روز اعتراضات (شنبه ۱۳ مردادماه) توسط هرانا است.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال