نامه جمعی از زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر کرج خطاب به جاوید رحمان؛ اعدام به ابزاری برای سرکوب تبدیل شده است

شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷-۲۰۱۸-۱۰-۰۶-IranSOS- جمعی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج خطاب به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، در امور ایران نامه‌ای سرگشاده نوشته و با اشاره به اینکه “امروزه مجازات اعدام در ایران مطلقا جنبه حقوقی نداشته و اصلی‌ترین ابزار سرکوب و ارعاب سیاسی برای مردم معترض به شرایط است” و همچنین اعدام در ملاءعام که “کابوسی است در چهره کودکانی که شاهد آن بودند” از جاوید رحمان درخواست کردند تا روابط دیپلماتیک خود را به مشروط به لغو و برچیدن و احکام اعدام و رعایت موازین حقوق بشری در ایران کنند.

 به گزارش هرانا، روز چهارشنبه ۱۱ مهرماه جمعی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج خطاب به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل نامه‌ای سرگشاده نوشته و از افزایش اجرای احکام اعدام و همچنین اعدام در ملاءعام گفتند.

این زندانیان در نامه خود ضمن اشاره به اینکه “اعدام تبدیل به اصلی‌ترین ابزار سرکوب شده” و اینکه “اعدام درملاءعام چه تاثیری بر روی کودکانی که آن را شاهد هستند می‌گذارد”، از جاوید رحمان درخواست کردند تا روابط دیپلماتیک حود را مشروط به لغو و برچیدن احکام اعدام و رعایت موزاین حقوق بشری در ایران کنند.

متن کامل این نامه که جهت نشر در اختیار هرانا قرار گرفته است را در ادامه بخوانید:

“گزارشگر ویژه سازمان ملل

جناب جاوید رحمان

احترما؛

برای مردم ما در ایران، ما زندانیان سیاسی، اعدام تنها یک معضل اجتماعی نیست بلکه کابوسی است که هر لحظه در چهره کودکانی که شاهد اعدام در ملاءعام بوده و درچهره زندانیانی که محکوم به اعدام هستند، آن را زندگی می‌کنیم، در همین روزهای اخیر با اعدام هم بندیانمان؛ محمد ثلاث، زانیار و لقمان مرادی و رامین حسین پناهی ما و خانواده‌هایمان که هر هفته آن‌ها را می‌دیدند و روز ملاقات هفتگی تبدیل به یک روز سوگواری شده بود، به خوبی قابل اثبات بود که این مجازات که میراث قرون وسطایی در جوامع بشری است، مطلقا یک مجاز‌ات دسته جمعی است. وقتی برای حتی خانواده‌های ما اینگونه ضربه و شوک روحی است، برای خانواده‌های اعدام شدگان نیازی به توضیح ندارد.

این مسئله و تبعات آن مختص به زندانیان سیاسی نیست بلکه همه موارد حکم اعدام را در بر می‌گیرد. کل جامعه تاثیرات شدید و غیر انسانی آن را احساس می‌کند. در این رابطه زحمات و تلاش‌های گزارشگران ویژه ایران و بطور خاص تلاش‌های عاصمه جهانگیر فقید در لغو اعدام‌های قاچاق مواد مخدر قابل تقدیر است ولی گستردگی اعدام‌ها اقدامات بیشتر و جدی‌تری را می‌طلبد، به ویژه بدین خاطر که در ایران امروز این مجازات‌ها مطلقا جنبه حقوقی نداشته و اصلی‌ترین ابزار سرکوب و ارعاب سیاسی برای مردمی است که به شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی معترضند.

ما زندانیان سیاسی معتقدیم تا زمانی که فشارهای جدی بین‌المللی اعمال نگردد، مردم ما از این احکام غیر انسانی رهایی نمی‌یابند و به گمان ما نیازهای اقتصادی و دیپلماتیک این رژیم بهترین فرصت برای جلوگیری از احکام اعدام در ایران امروز است. از شما بعنوان گزارشگر ویژه تقاضا داریم که به عنوان یک راه کار برای خانواده بین‌الملل از آن‌ها بخواهید که روابط خود بویژه روابط دیپلماتیک را مشروط به لغو و برچیدن احکام اعدام و رعایت موازین حقوق بشری در ایران کنند.

از تلاش‌های شما صمیمانه سپاسگزاریم

رونوشت به: ائتلاف جهانی علیه اعدام

امضاءکنندگان:

۱- محمد امیرخیزی
۲- مجید اسدی
۳- پیام شکیبا
۴- حسن صادقی
۵- آرش صادقی
۶- ابولقاسم فولادوند
۷- ابراهیم فیروزی
۸- محمد علی منصوری
۹- سعید ماسوری
چهارشنبه، ۱۱ مهر ۱۳۹۷، زندانیان رجایی شهر کرج”

بنا بر گزارش سالانه سازمان عفو بین‌الملل، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران هم در گزارش سالانه خود اعلام کرده بود بیش از ۶٠ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که اصطلاحاً آن را اعدام “مخفیانه” می خوانند.

بر اساس داده های ۲۹۴۵ گزارش ثبت شده در مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سالی که گذشت (اول فروردین ۱۳۹۶  تا ۲۷ اسفند ۱۳۹۶) دست کم ۳۲۲ شهروند اعدام شدند و ۲۳۶ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۲۳ حکم اعدام که در ملأعام بوده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال