نگرانی از تداوم تخریب باغ‌ها در شیراز

دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷-۲۰۱۸-۱۰-۰۸-IranSOS- دوستداران شیراز و باغ‌های شهر راز، از آنچه تداوم تخریب و بخشش بقایای اندک باغ‌های این شهر عنوان می‌شود ابراز نگرانی کرده و معتقد هستند که با تداوم این روند طی یک دهه آینده، بخش اعظمی از اندک باغ‌های موجود هم تخریب خواهد شد. ‌به گزارش ایسنا‌، در گذشته بخشی از باغ‌های قصردشت تحت عنوان احداث مراکز گردشگری، خیابان، مراکز درمانی، مراکز تفریحی (رستوران و باغ رستوران و ….) به اشکالی واگذار و منجر به نابودی و تخریب بخش عظیمی از باغ‌های شیراز شد، هنوز هم اثرات احداث مراکز خیریه درمانی در دل باغ‌ها در ابعاد زیست محیطی، خروج فاضلاب آلوده و دفع زباله و … بر دوش شهروندان شیراز سنگینی می‌کرد که باغی به مساحت تقریبی ۱۲۰۰ متر مربع، به یک قهرمان ورزشی، هبه شد! بخشش‌هایی که از ابتدای سال ۹۰ سرعت بیشتری گرفته و همچنان هم تداوم دارد.

داریوش مختاری کارشناس و پژوهشگر حوزه آب و محیط زیست در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: پهنه دیگری از باغ‏‌های گروه یک شیراز که از سال‌‏ها پیش به عنوان باغ چمران جنوبی در دستور کار تملک توسط شهرداری شیراز قرار گرفته بود، این پهنه ‏اکنون برای احداث باغ-موزه فرش پرویز تناولی پیشنهاد شده است.

مشاور عالی دبیر کارگروه زیربنایی و عمرانی مجمع مشورتی توسعه استان فارس در ادامه گفت: این اقدام شهرداری شیراز یک اقدام غیرقانونی قلمداد می‌‏شود. یقینا حمایت از پرویز تناولی به عنوان هنرمندی چیره‏‌دست و ارزشمند و ملی، لازم است ولی باید توجه داشت که نمی‌‏توان به سادگی یک ارزش (بقایای حق تنفس شیرخوارگان و کودکان) را فدای یک ارزش دیگر (ساخت موزه هنری) کرد .

او گفت: به ویژه آنکه هنر پرویز تناولی در هر نقطه‏‌ای از شیراز که باشد، می‌‏درخشد و در عمل، جانمایی چنین موزه ارزشمندی تاثیر چندانی در جذب مخاطبان آن ندارد. بنابراین ضرورتی ندارد که با نابودکردن حق تنفس کودکان و شیرخوارگان شیراز و به بهانه دفاع از هنر، اقدام به بخشش غیرقانونی و به دنبال آن نابودی بقایای باغ‌های شیراز کرد.

مختاری اعتقاد دارد که  خرید باغ‌‏ها بدترین گزینه مربوط به تعیین تکلیف اراضی این محدوده استحفاظی است که در عمل تیشه بر ریشه بقایای باغ‌‏های شیراز زده؛ شاید شهرداری با یک نگاه مشارکتی و اجتماعی نمی‌‏توانست گزینه حمایت از باغداران را برای نگهداری باغ‏‌ها دنبال کند‌.

این کارشناس خاطرنشان کرد: شایعه‌‏پراکنان در اذهان عمومی، باغداران شریف قصردشتی و سایر پهنه‌‏ها را متهم به آتش ‏سوزی باغ‌‏ها کردند تا زمینه روانی برای خرید باغ‏‌ها فراهم شود‌.

امامیشوراهیچباغموزه‌ایرامصوبنکردهاست

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز گفت: موضوع اختصاص ۱۴ هکتار از باغ‌های قصردشت شیراز برای احداث باغ موزه فرش، در شورای شهر مطرح نشده که تصویب شده باشد‌.

نوذر امامی در گفت و گو با ایسنا‌، با تایید اینکه در طرح جامع ستاد بازنگری احیاء باغ‌های قصردشت، اختصاص بخشی از باغ‌ها برای راه‌اندازی باغ موزه پیش بینی شده است، گفت: این مطلب در شورای اسلامی شهر شیراز مطرح نشده است‌.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز گفت: خشکسالی و کم‌آبی مهمترین مسئله‌ای است که باغ‌های گروه یک تا چهار قصردشت را تهدید می‌کند و در روند تخریب و خشک شدن باغ‌های این منطقه نقش مهمی داشته و دارد‌.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: به دلیل حاکم بودن قوانین خشک و بی روح بر توسعه باغ‌ها در شیراز، متاسفانه انگیزه‌ای برای حفظ باغ‌ها در مالکین وجود ندارد‌.

امامی با تاکید بر اینکه باید قانونی مدون وضع شود تا با مشارکت و تعامل، بخشی از باغ‌ها توسط مالکین دخل و تصرف شوند، گفت: وضعیت فعلی موجب شده تا مالکین توجهی به باغات و نکنند و اجازه دهند تا خشک شوند .

وی یادآور شد: قانون باغ‌ها مربوط به سال ۷۹ است اما از آن سال تاکنون نیاز مردم و شهر تغییر کرده است بنابراین این قانون هم امروز باید تغییر کند و تعامل با مالکین برای حفظ باغات رعایت شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال