دادگاه تجدید نظر؛ شش شهروند بهایی در سیستان و بلوچستان به حبس محکوم شدند

سه شنبه ۱۱ دیماه٬ ۱۳۹۷-۲۰۱۹-۰۱-۰۱-IranSOS- شش شهروند بهایی در استان سیستان و بلوچستان توسط شعبه یک دادگاه تجدیدنظر این استان مجموعا به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شدند. این شهروندان پیشتر توسط شعبه ۳ دادگاه انقلاب شهر زاهدان به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در تشکل جامعه بهایی” به ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.

به گزارش هرانا، روز دوشنبه ۱۰ دی‌ماه ۹۷، شعبه یک دادگاه تجدید نظر استان سیستان و بلوچستان شش شهروند بهایی را مجموعا به ۳ سال حبس تعزیری محکوم کرد.

هویت این شهروندان “هوشنگ مختاری ساکن سراوان، بیژن اسلامی مهدی آبادی ساکن خاش، علی محمد انوری علی آبادی ساکن ایرانشهر، بهادر کامجو ساکن چابهار، منوچهر بارقی ساکن چابهار و فهیمه اسحاق نورآبادی (فهیمه اسحاقی) ساکن چابهار” توسط هرانا احراز شده است.

بر اساس حکم صادره در دادگاه تجدید نظر هر یک از این شهروندان بهایی به اتهام “فعالیت تبلیغی به نفع بهائیت” به تحمل شش ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

در تاریخ ۲۵ آبان‌ماه سال گذشته شعبه ۳ دادگاه انقلاب شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان، این ۶ شهروند بهایی را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق “عضویت در تشکل جامعه بهایی” مجموعا به تحمل ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم کرده بود.

این شهروندان بهایی در تمام مراحل بازجویی و محاکمه اتهام اقدام علیه امنیت کشور را رد کرده و صرفا خود را شهروندانی که به دلیل باور دینی تحت فشار قرار گرفته اند خوانده بودند.

لارم به ذکر است در تاریخ ۱۴ اردی‌بهشت ماه ۹۶، ماموران اداره اطلاعات بندر چابهار با مراجعه به منازل این شش شهروند بهایی، با نشان دادن حکم بازداشت، اقدام به تفتیش منزل و محل کار آنان کرده و همزمان با بازداشت این شهروندان، لوازم شخصی آنان از قبیل موبایل، کامپیوتر، ماهواره، کتاب‌ها و «شعائر مذهبی» را نیز با خود برده بودند.

هرانا در تاریخ ۲۸ آبان ماه سال جاری گزارش مفصلی از فشار بر جامعه بهایی و بازداشت شهروندان باورمند به این آیین منتشر کرده بود. بر اساس این گزارش شهروندان بهایی در شهرهای مختلف کشور از ابتدای سال جاری تاکنون با موج جدیدی از فشار و نقض آشکار حقوق بشر روبه‌رو بوده‌اند. محروم شدن دست کم ۵۸ تن از دانشجویان بهایی طی کنکور سراسری سال جاری از ادامه تحصیل، اخراج حداقل ۱۱ دانشجوی بهایی در مقاطع مختلف از دانشگاه‌ها، ممانعت از فعالیت اقتصادی و اخراج دستکم ۶ تن از شهروندان بهایی از محل کار شخصی یا شرکت‌های خصوصی، احضار و بازداشت ۷۲ تن از شهروندان بهایی توسط نیروهای امنیتی، محکومیت ۲۴ شهروند بهایی به تحمل ۴۶ سال حبس و ۹ سال تبعید، ارائه گسترده محصولات اصطلاحاً فرهنگی و رسانه‌ای در راستای بهایی‌ستیزی، پلمب شدن و تداوم پلمب محل کسب بسیاری از شهروندان بهایی، تخریب قبور و ممانعت از دفن شهروندان بهایی در آرامستان‌های بهاییان در شهرهای مختلف تنها قسمتی از افزایش فشار بر شهروندان این جامعه از ابتدای سال جاری تا زمان تنظیم گزارش مذکور است.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

گفتنی است بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران تنها ادیان اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی‌گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد، به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهاییان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال