کارگران هفت تپه خواهان آزادی هشت کارگر بازداشتی فولاد اهواز شدند

شنبه ۱۵ دیماه٬ ۱۳۹۷-۲۰۱۹-۰۱-۰۵-IranSOS- جمعی از کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه طی اطلاعیه ای از کارگران شرکت ملی فولاد ایران حمایت کردند و خواستار آزادی هشت کارگر بازداشتی این شرکت شدند. در خبری دیگر مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار گفت تا زمانی که همه کارگران فولاد اهواز آزاد نشوند، پیگیری‌ها ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایلنا، امروز ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۷، جمعی از کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه با انتشار اطلاعیه‌ای خواهان آزادی هشت کارگر بازداشتی شرکت ملی فولاد اهواز شدند.

کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه در اطلاعیه‌ی خود نوشته‌اند: “ما کارگران هفت‌تپه خواهان آزادی هرچه سریعتر بازداشتی‌های گروه ملی فولاد اهواز هستیم؛ چرا که معتقدیم اعتراضات برادران فولادی صنفی بوده و هرگونه فشار بر این عزیزان محکوم است”.

کارگران نیشکر هفت‌تپه از مسئولان خواسته‌اند که به وعده‌های خود در مورد آزادی کارگران فولاد، هرچه سریعتر جامه عمل بپوشانند.

در خبری دیگر، کریم یاوری، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار با تاکید بر ادامه‌ی پیگیری‌ها تا رفع بازداشت همه کارگران و آزادی تمامی آنها گفته است: “حسب دستور و تاکید وزیر کار، پیگیری رفع بازداشت کارگران فولاد اهواز که در جریان تجمع مسالمت‌آمیز کارگران به حقوق معوق بازداشت شده‌اند، ادامه دارد”.

طی روز جاری محمدعلی جداری فروغی (وکیل برخی کارگران گروه ملی فولاد ایران) از تداوم بازداشت هشت تن از کارگران این مجتمع خبر داد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، هشت کارگر گروه ملی فولاد در بازداشت به سر می‌برند، افزود: علیرغم وعده‌های مکرر، هنوز خبری از آزادی این کارگران نیست.

جداری فروغی تاکید کرد: از همه مجاری قانونی برای آزادی این کارگران تلاش خواهم کرد.

لازم به ذکر است که علیرغم وعده‌های مسئولان برای آزادی کارگران بازداشتی شرکت فولاد اهواز، روز پنجشنبه ۱۳ دی‌ماه محمدرضا نعمت‌پور یکی دیگر از کارگران این شرکت توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان شیبان اهواز منتقل شد.

بر اساس گفته‌های منابع کارگری خوزستان بهزاد علیخانی، مصطفی عبیات، کریم سیاحی، کاظم حیدری، میثم علی قنواتی، طارق خلفی، غریب حویزاوی و محمدرضا نعمت پور هشت کارگری هستند که در بازداشت به سر می‌برند.

جداری فروغی در تاریخ ۶ دی‌ماه از آزادی بیش از ۱۰ تن از کارگران بازداشتی فولاد اهواز خبر داده بود. او در تاریخ ۲ دی‌ماه نیز آزادی شش کارگر طی روزهای ۱ و ۲ دی‌ماه را اعلام کرده بود و ۵ دی‌ماه نیز از آزادی یک تن دیگر از این کارگران با قرار کفالت خبر داده بود.

هرانا روز چهارشنبه ۲۸ آذرماه نیز از آزادی یازده تن از کارگران معترض بازداشتی شرکت فولاد اهواز با قرار کفالت خبر داده بود.

لازم به ذکر است از حوالی نیمه شب یکشنبه تا روز سه‌شنبه‌ی هفته گذشته ده‌ها تن از کارگران فولاد اهواز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بودند. هرانا پیشتر در گزارشی اسامی این کارگران را منتشر کرده بود.

به گفته منابع کارگری در فولاد اهواز، همزمان با این بازداشت‌ها نیروهای امنیتی به منزل تعدادی دیگر از کارگران نیز رفته بودند ولی به دلیل عدم حضور آنان موفق به بازداشت آنها نشده‌اند.

خواسته اصلی کارگران معترض این شرکت ”لغو خصوصی سازی، واگذاری شرکت به بخش دولتی، آزادی کارگران زندانی و پرداخت دستمزدهای معوقه” است.

گروه ملی صنعت فولاد توسط گروه سرمایه‌گذار امیرمنصور آریا در اهواز اداره می‌شد. به گفته کارگران بعد از تشکیل پرونده قضایی برای متهم پرونده که اعدام شد، این واحد صنعتی زیر نظر قوه قضاییه قرار گرفت و بعد به بخش خصوصی منتقل شد.

کارگران فولاد خوزستان، چند ماه است که حقوق نگرفته‌اند. آنها اواخر سال گذشته نیز در اعتراض به عدم دریافت حقوق، دست به تجمع اعتراضی زده بودند.

کارگران گروه ملی فولاد در آبان و آذر سال جاری، با پیوستن به کارگران معترض نیشکر هفت تپه، تجمعات بزرگی را در شهرستان شوش و اهواز سازماندهی کردند.

در برخی از این راهپیمایی‌های اعتراضی خانواده‌های کارگران نیز به آنها پیوستند. آنها برای بیان اعتراضاتشان بارها در مقابل ساختمان‌های مقامات و نهادهای حکومتی از جمله مصلاهای نماز جمعه، استانداری و دفتر نماینده آیت‌الله خامنه‌ای جمع شدند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال