پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه ای از عملکرد حقوق بشری جمهوری اسلامی انتقاد کرد

پنجشنبه ۲۳ اسفند٬ ۱۳۹۷-۲۰۱۹-۰۳-۱۴-IranSOS- پارلمان اروپا امروز با تصویب قطعنامه ای ۱۶ صفحه ای، از عملکرد حقوق بشری جمهوری اسلامی انتقاد کرد و با برشمردن مصادیق نقض حقوق بشر در ایران خواستار پاسخگویی مسئولین حاکم در ایران و همکاری با نهادهای بین المللی جهت بهبود این شرایط نامناسب شد.

به گزارش هرانا به نقل از بی بی سی، امروز پنجشنبه ۲۳ اسفندماه ۱۳۹۷، اعضای پارلمان اروپا در استراسبورگ فرانسه، قطعنامه ای را تصویب کردند که در آن با انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران از مقامات این کشور خواستند تا درباره وضعیت حقوق بشر در این کشور پاسخگو باشند و فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران زندانی را آزاد کنند.

در این قطعنامه همچنین از مقام های بلندپایه اروپایی خواسته شده که در مقابل نقض حقوق بشر ایران ساکت نباشند و از ابزارهای دیپلماتیک برای دفاع از مدافعان حقوق بشر استفاده کنند.

آزادی فعالان حقوق بشر و زندانیان عقیدتی و روزنامه نگاران و پایان فشار و تعقیب قضایی خبرنگاران، همکاری با گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران از جمله دیگر خواسته های اعضای پارلمان اروپاست.

در این قطعنامه تاکید شده که مقامات ایران باید در همه شرایط اطمینان حاصل کنند که فعالان حقوق بشر، وکلا و روزنامه نگاران بدون تهدید، ارعاب و مانع تراشی می توانند به وظیفه خود عمل کنند.

اعضای پارلمان اروپا در بند دوم قطعنامه خود خواستار آزادی بی قید و شرط نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر زندانی در ایران شده و از صدور حکم سنگین برای او انتقاد کردند.

خانم ستوده برنده جایزه سال ۲۰۱۲ ساخاروف پارلمان اروپاست و به تازگی حکم زندان تازه ای برای او صادر شده است.

خانم ستوده عضو کانون مدافعان حقوق بشر است که دیگر اعضای آن چون نرگس محمدی، عبدالفتاح سلطانی و محمد سیف زاده نیز با برخوردهای سنگین قضایی روبرو بوده اند. او یکی از هفت وکیل حقوق بشری است که سال پیش بازداشت شدند.

در این قطعنامه ۱۶ بندی بر ضرورت تامین امنیت و سلامت زندانیان و دسترسی آنها به امکانات پزشکی و درمانی مناسب تاکید شده است.

پارلمان اروپا از اصلاح قانون مجازات محکومان مواد مخدر در ایران استقبال کرده اما از این کشور خواسته تا به سوی لغو کامل اعدام گام بردارد.

اعضای پارلمان اروپا همچنین خواهان انجام تحقیقات مستقل درباره مرگ کاووس سیدامامی در زندان و ادعاهای مطرح شده درباره شکنجه فعالان مدنی و محروم کردن زندانیان سیاسی از خدمات درمانی شدند.

کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست ایرانی کانادایی یک سال پیش هنگامی که در بازداشت بود، درگذشت. مقامات ایران گفتند که او خودکشی کرده است اما خانواده آقای سید امامی احتمال خودکشی او را رد کرده و با غیرقانونی خواندن بازداشت او خواهان روشن شدن حقیقت هستند.

آنا گومس، نماینده پارلمان اروپا در این‌باره گفت: “مرگ کاووس سید امامی ، فعال محیط زیست در زندان ، وحشتناک است ، وحشتناک. همینطور حکم زندان برای نسرین ستوده. و بسیاری دیگر در ایران. ما نمی توانیم این را تحمل کنیم. حکم نسرین ستوده بیش از هر چیز توهین به تمدن ایران است. ما این را تحمل نمی کنیم و فدریکا موگرینی باید صدایش را بلند کند”.

از مقامات ایران همچنین خواسته شده که به بازداشت، محاکمه و آزار روزنامه نگاران، فعالان رسانه های اینترنتی و خانواده های آنها و همچنین سانسور اینترنت پایان دهند و شرایطی را فراهم کنند که اصل آزادی بیان بتواند در این کشور اجرا شود.

در قطعنامه پارلمان اروپا با اشاره به مشکلات و فشارها بر روزنامه نگاران، آمده است: “دولت ایران با توسل به شیوه های گوناگون از جمله تحقیقات کیفری، مسدود کردن اموال، بازداشت خودسرانه، حبس، تجسس، ارعاب و همچنین پراکندن شایعات مجعول، کینه توزانه، و افتراآمیز به گونه ای پیگیر روزنامه نگاران را هدف قرار داده، و در حال حاضر دست‌کم هشت روزنامه نگار در ایران زندانی هستند.”

در قطعنامه پارلمان اروپا همچنین از مقامات ایران خواسته شده که با جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران همکاری کنند و از جمله به او اجازه سفر به ایران را بدهند.

پارلمان اروپا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و موسسات اروپایی خواست که مساله بازداشت مدافعان حقوق بشر در ایران را با همتایان ایرانی خود و در نشست آتی حقوق بشر سازمان ملل در ژنو هم این مساله را مطرح کنند.

مساله شکنجه فعالان مدنی زندانی در ایرانی از دیگر موارد نگرانی اعضای پارلمان اروپا بوده است که دراین قطعنامه خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره آن شده‌اند.

اعضای پارلمان اروپا همچنین از کشورهای دارای حضور دیپلماتیک در تهران می خواهد که با استفاده تمامی سازوکارهای پیش بینی شده در مقررات اتحادیه اروپا در زمینه دفاع از حقوق بشر، از جمله انتشار بیانیه های رسمی، ارسال یادداشت دیپلماتیک، زیر نظر داشتن روند محاکمات و بازدید از زندان‌ها از این اشخاص حمایت و حفاظت به عمل آورند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال