پرزیدنت دونالد ترامپ رسما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد

سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۸-۲۰۱۹-۰۴-۰۸-IranSOS- دقایقی پیش پرزیدنت دونالد ترامپ در بیانیه ای رسما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان های تروریستی قرار داد.

این نخستین بار است که ایالات متحده واحد نظامی یک دولت را به عنوان یک گروه تروریستی شناخته است.

به گزارش صدای آمریکا٬ پرزیدنت ترامپ در این بیانیه نوشته است: امروز من رسما قصد دولتم برای تعیین سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران (آی‌آر‌جی‌سی)، شامل نیروی قدس آن سپاه، به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی بنا بر بند ۲۱۹ قانون مهاجرت و تابعیت را اعلام می‌کنم. این گام بی‌سابقه که تحت رهبری وزارت خارجه برداشته می‌شود، موید این واقعیت است که [رژیم] ایران نه تنها یک حامی حکومتی تروریسم است، بلکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالانه در تروریسم، به عنوان یک ابزار حکومت‌داری، مشارکت کرده و آن را تامین مالی و ترویج می‌کند.

رئیس جمهوری ایالات متحده تاکید کرده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ابزار اصلی دولت ایران برای هدایت و اجرای کارزار تروریسم بین‌المللی آن [رژیم] است.

در ادامه بیانیه آمده است: این نخستین بار است که بخشی از یک دولت دیگر از سوی ایالات متحده به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی تعیین می‌شود. این تعیین، بر این حقیقت تاکید می‌کند که اقدامات ایران از پایه و به صورت بنیادین با اقدامات دولت‌های دیگر متفاوت است. این اقدام، گستره و میزان فشار حداکثری ما بر رژیم ایران را به میزان چشمگیری گسترش خواهد داد. این اقدام همچنین خطرات داد و ستد با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یا ارائه پشتیبانی به آن را کاملا شفاف و روشن بیان می‌کند. اگر شما با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داد و ستد می‌کنید، در حقیقت در حال پشتیبانی مالی از تروریسم هستید.

در پایان بیانیه پرزیدنت ترامپ تاکید شده است پیام روشن این اقدام به تهران این است که پشتیبانی آن [رژیم] از تروریسم پیامدهای شدیدی دارد. ما آن قدر به افزایش فشار مالی و بالا بردن هزینه‌ها بر رژیم ایران به خاطر پشتیبانی آن رژیم از فعالیت‌های تروریستی ادامه خواهیم داد تا این که [رژیم جمهوری اسلامی] از این رفتار بدخواهانه و قانون‌شکنانه‌اش دست بکشد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیرون از مرزهای ایران مسئول عملیات نظامی در سوریه، لبنان، عراق، و یمن است. در داخل کشور نیز نیمی از اقتصاد و نیروهای امنیتی و نظامی در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

عربستان سعودی و بحرین نیز در ماه اکتبر گذشته سپاه پاسداران و مقامات نظامی سپاه قدس را به فهرست گروه‌ها و اشخاص دخیل در تروریسم اضافه کردند.

واکنش‌ها

بن ساس٬ سناتور جمهوری‌خواه از ایالت نبراسکا، معتقد است که این قدمی بسیار مهم در راستای کارزار فشار حداکثری علیه ایران – بزرگترین دولت حامی تروریسم و بزرگترین عامل هرج و مرج در خاورمیانه – است.

همچنین مایک گالاگر، عضو مجلس نمایندگان آمریکا، در توئیتی نوشت: «بسیار عالی است که دولت پرزیدنت ترامپ قدم‌ها را برای قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست گروه‌های تروریستی برداشته است. ما هم باید مشابه این کار را در کنگره انجام دهیم.»

مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از اعلام رسمی تصمیم دولت پرزیدنت ترامپ واکنش نشان داده اند. از جمله فرمانده سپاه پاسداران تهدید کرده که اگر آمریکا چنین تصمیمی بگیرد، «ارتش و نیروهای امنیتی آمریکا در منطقه غرب آسیا از آرامش امروز برخوردار نخواهند بود.»

نگرانی های ایالات متحده از اقدامات جمهوری اسلامی و فشار بیشتر

ایالات متحده می‌گوید که توافق هسته ای با ایران در رفتار این کشور تاثیر مثبتی نداشته است.

پرزیدنت ترامپ در دو مقطع در مرداد و آبان سال گذشته دستور بازگشت تحریم های هسته ای علیه جمهوری اسلامی ایران را صادر کرد.

ایالات متحده می‌گوید که جمهوری اسلامی بزرگترین دولت حامی تروریسم است، برنامه موشک بالستیک خود را برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ادامه می دهد، و عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متولی برنامه موشکی ایران است.

در ماههای گذشته چند نقشه افراد وابسته به جمهوری اسلامی برای ترور مخالفان سیاسی در اروپا نیز کشف شد و منجر به اقدام دیپلماتیک از سوی کشورهای فرانسه،‌ آلمان، دانمارک، و هلند علیه رژیم ایران شد.

آزمایش‌های موشکی ایران پیش از این نیز با واکنش کشورهای غربی مواجه شده بود و آن‌ها بارها از جمهوری اسلامی خواسته بودند تولید و آزمایش این موشک‌ها را متوقف کند.

ایران طی سال‌های اخیر دست به انجام آزمایش‌های موشکی زده است که روی برخی از آن‌ها به زبان‌های مختلف (از جمله عبری) شعار «نابودی اسرائیل» نقش بسته بود.

وزیر خارجه آمریکا یکم خرداد سال گذشته با اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران، ۱۲ شرط ایالات متحده برای توافق با جمهوری اسلامی را برشمرد که در واقع فهرست خواسته‌های ایالات متحده از جمهوری اسلامی یا به عبارتی جزئیات تغییر رفتار رژیم ایران است.

برخی از این شروط شامل توقف حمایت از تروریسم و خودداری از اقدامات مخرب در منطقه نظیر حمایت از حزب الله لبنان و دخالت در کشورهای منطقه است.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال