ابلاغ آیین‌نامه جدید اجرای احکام کیفری؛ اعدام و قطع عضو به شیوه جدید

چهارشنبه ۲۹ خرداد ٬ ۱۳۹۸-۲۰۱۹-۰۶-۱۸-SOS Iran- روز گذشته آیین نامه جدیدی جهت اجرای احکام کیفری مبنی بر به کار بردن شیوه های جدید مجازات توسط رییس قوه قضاییه به نهادهای قضایی ابلاغ شد. طبق متن منتشر شده، این آیین نامه اجرای احکام حدود، سلب حیات، قطع عضو و اعدام را شامل می شود. در حالی که در اکثر کشورهای دنیا مجازات اعدام متوقف شده است در ماده ۴۰ این آیین نامه جدید آمده که مجازات اعدام به صورت حلق آویز و با استفاده از طناب دار، با شیوه دیگری که کمترین آزار را برای فرد محکوم داشته باشد، به اجرا درآید.

به گزارش هرانا به نقل از تسنیم، روز گذشته ۲۷ خردادماه ۱۳۹۸، رسول کوهپایه زاده وکیل دادگستری از صدور آیین نامه جدید اجرای احکام کیفری توسط رییس قوه قضاییه خبر داد.

این وکیل دادگستری اعلام کرد: “روز گذشته ۲۷ خرداد آیین‌نامه اجرای احکام حدود، سلب حیات، قطع عضو و اعدام از سوی حجت الاسلام رییسی، رییس قوه‌قضاییه ابلاغ شد، که از نظر محتوا بسیار بدیع و جدید است”.

وی در خصوص شیوه جایگزین مجازات اعدام ادامه داد: “در این آیین نامه مقررات جدید و بدیعی درباره نحوه اجرای حکم اعدام در نظر گرفته شده، که بسیار حایز اهمیت است. در ماده ۴۰ این آیین نامه آمده که مجازات اعدام به صورت حلق آویز و با استفاده از طناب دار، با شیوه دیگری که کمترین آزار را برای فرد محکوم داشته باشد، به اجرا درآید. این یعنی در این زمینه، صرفا اجرای حکم از طریق طناب دار نخواهد بود و تاکید و صراحت دارد که به شیوه دیگری که کمترین آزار را برای محکوم داشته باشد نیز، امکان اجرا دارد”.

کوهپایه زاده گفت: “موضوع مهم دیگر این آیین‌نامه، مربوط به ماده ۴۷ است که بحث اهدای عضو محکوم به اعدام را مطرح کرده است؛ طبق این ماده که شرایط و مقتضیات و ضروریات زمان را در نظر گرفته است و می تواند بسیار مفید و کاربردی باشد، بحث اهدای عضو محکوم به اعدام است. در این ماده آمده است:‌ چنانچه فرد محکوم، داوطلب اهدای عضو پیش یا پس از اجرای مجازات باشد و مانع پزشکی برای اهدای عضو موجود نباشد، قاضی اجرای احکام کیفری، طبق دستورالعملی اقدام می کند که ظرف مدت ۳ ماه از تصویب و ابلاغ این آیین‌نامه، توسط معاونت حقوقی قوه‌قضاییه، وزارت دادگستری و سازمان پزشکی قانونی تهیه و به تصویب رییس قوه‌قضاییه می‌رسد”.

لازم به اشاره است ایران از معدود کشورهایی است که کماکان از مجازات‌های تحقیرآمیز استفاده می‌کند، این در حالی است که کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات های تحقیر آمیز و نافی کرامت انسانی مانند شلاق، قطع عضو، اعدام و موارد مشابه را ممنوع کرده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۱۸ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۸) دست‌کم ۲۳۶ شهروند اعدام شدند و ۱۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۶ کودک-مجرم اشاره کرد و همین‌طور به محل اجرای ۱۳ حکم اعدام که در ملآعام بوده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال