تفتیش منازل، ضبط لوازم و احضار ۱۲ شهروند بهایی در شاهین شهر اصفهان

دوشنبه ۱۰ تیر٬ ۱۳۹۸-۲۰۱۹-۰۷-۰۱-SOSIran- در روزهای پایانی ماه گذشته منازل ۹ خانواده بهایی در شاهین شهر اصفهان مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت. طی این اقدام که با ارائه حکم توسط یک گروه ۷ نفره صورت گرفته بود، گوشی های تلفن همراه، لپ تاپ ها، تبلت ها، رسیور‌ها، کتب، عکس ها و تابلوفرش های شهروندان بهایی ضبط شده و در برخی منازل مدارک شناسایی و لوازم کار آنان نیز توقیف شده است. همچنین این شهروندان به همراه ۳ شهروند بهایی دیگر به صورت تلفنی به مراجع قضایی احضار شده اند.

به گزارش هرانا، طی روزهای ۱۹ الی ۲۵ خردادماه ۹۸، منازل ۹ خانواده بهایی ساکن شاهین شهر اصفهان مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفته است.

در این اقدام نیروهای امنیتی که با ارائه حکم صورت گرفته است منازل خانواده های ارشد افشار، عزیز افشار، پیمان ایمانی، محبوبه حسینی، بهرام صفایی، مهران یزدانی، مصباح کرم بخش، سیروس گلزار، نعیم حقیری مورد بازرسی و ضبط بسیاری از لوازم شخصی قرار گرفته است.

در این بازه زمانی یک گروه ۷ نفره متشکل از قوه قضاییه، نیروی انتظامی، اداره اماکن عمومی و مامورین اطلاعات، با حضور در منازل این شهروندان بهایی ضمن تفتیش منزل تعدادی از لوازم شخصی از جمله تلفن همراه، لپ تاپ، تبلت، رسیور، کتب، عکس‌ها و تابلوفرش‎های بهایی را با خود بردند. مامورین در برخی منازل نیز علاوه بر این موارد، مدارک شناسایی افراد حاضر را نیز توقیف کرده و بعضا برخی لوازم کار آنان مانند جعبه ابزار، دریل برقی و میز کار برخی از این شهروندان را نیز با خود برده اند.

یک منبع نزدیک به این خانواده های بهایی به گزارشگر هرانا گفت: “این بازرسی ها در ساعات ۹ صبح الی ۲ بعد از ظهر و فقط توسط یک گروه در روزهای مختلف صورت گرفته است. مامورین به منازل ۱۱ خانواده بهایی مراجعه کرده و موفق به بازرسی منزل ۹ خانواده بهایی شده اند. طبق برآوردی که صورت گرفته ارزش لوازم ضبط شده از این ۹ خانواده بهایی بالغ بر یکصد میلیون تومان بوده است. مامورین پاسخ روشنی در اعتراض شهروندان بهایی به این موضوع نداده و طی این مدت مراجعه به نهادهای امنیتی و مسئولین ذیربط نیز بی نتیجه بوده است. مامورین روشن شدن موضوع را به دادگاه موکول کرده‌اند”.

به گفته این منبع مطلع، پس از تفتیش منازل، این ۱۱ شهروند بهایی به صورت تلفنی به نهاد امنیتی احضار شده و همچنین نعیم حقیری نیز تحت فشار اداره اطلاعات از محل کار خود اخراج شده است. از سوی دیگر خانم میترا تشکری، دیگر شهروند بهایی ساکن شاهین شهر اصفهان نیز احضار و تهدید شده است که در صورت عدم خروج از شهر با مشکلات امنیتی روبرو خواهد شد.

گفته می شود پس از ماجرای پلمب ۱۸ واحد صنفی شهروندان بهایی در شاهین شهر اصفهان در سال ۹۶ این شهروندان با افزایش فشارهای امنیتی و قضایی روبرو بوده و پس از فک پلمب این واحد ها، چند آرایشگاه زنانه مجوز دار این شهروندان نیز تعطیل و لوازم آنان توقیف شده که مورد آخر مربوط به دو هفته اخیر است.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال