معوقات مزدی کارگران کارخانه “اسوه ایران” و پزشکان استان کهگیلویه و بویراحمد

سه شنبه ۰۵ شهریور ۱۳۹۸-۲۰۱۹-۰۸-۲۷-SOS Iran- با گذشت یک سال از زمان توقف فعالیت کارخانه “اسوه ایران” وضعیت شغلی ۷ کارگر رسمی باقیمانده این واحد تولیدی با بیش از ۱۲ ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده، مشخص نیست. همچنین در خبری دیگر، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت که مطالبات عقب افتاده پزشکان این استان به ۱۹ ماه می رسد.

به گزارش ایلنا، با توقف فعالیت تولیدی کارخانه «اسوه ایران» از شهریور ماه سال ۹۷، در حال حاضر ۷ کارگر رسمی این کارخانه در بلاتکلیفی به سر می‌برند و آنها هنوز بابت ۱۲ ماه مزایای مزدی و ۲۶ ماه حق بیمه طلبکارند.

بر اساس این گزارش، کارفرمای اسوه ایران در شهریور ماه سال ۹۷ با توقف فعالیت این واحد صنعتی، کارخانه و کارگران را رها کرده و در این بین فقط بخش کمی از مطالبات معوقه آنها را پرداخت کرده است.

کارگران در تشریح جزئیات معوقات بیمه خود گفتند: “معوقات بیمه‌ای کارگران اسوه ایران از اردیبهشت ماه سال ۹۶ به تاخیر افتاده است”.

به گفته این کارگران، وضعیت پیش آمده درحالی ادامه دارد که همه ۷ کارگر این کارخانه با ۲۵ سال سابقه کار مشمول بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان‌آور هستند اما چون کارفرما سهم ۴ درصدی بیمه آنان را در مشاغل سخت و زیان‌آور پرداخت نمی‌کند؛ امکان بازنشستگی برای آنها وجود ندارد. در عین حال این تعداد کارگر به دلیل بدهی‌های بیمه‌ای کارفرما به تامین اجتماعی مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری نشده‌اند.

طبق اظهارت کارگران، کارفرمای کارخانه اسوه ایران چند سال است حضور فیزیکی در کارخانه ندارد و کارگران  بدون پرداخت دستمزد رها شده‌اند.

آنها همچنین گفتند: “اخیرا هم خبر فوت علی محمد کاشفی، کارفرمای اصلی شرکت را شنیده‌ایم و فرزندان ایشان به عنوان وراث کارخانه هیچ دخالتی در امور شرکت نمی‌کنند”.

به نقل از این کارگران، گفته می‌شود که آنها هر روز در محل کار خود بدون انجام هیچ کاری حاضر می‌شوند و از این وضعیت که هر روز منتظر پرداخت بخشی از معوقات مزدی خود بمانند، خسته شده‌اند.

به گفته کارگران، وقتی به آنها مزدی داده نمی‌شود آنها ناچار برای تامین معاش خانواده‌های خود در خارج از ساعات کاری به انجام مشاغلی همانند کار در مزارع چغندر، گوجه و خیار و باغات انگور، بادام و مشاغل ساختمانی روی بیاورند. وضعیت کارگران اسوه ایران هر روز بد‌تر می‌شود.

آنها گفتند: “با وجود اینکه به اداره کار شکایت کرده‌ایم و گهگاه اخبار مطالبات کارگران این کارخانه در بسیاری از رسانه‌ها منتشر می‌شود اما بعد از گذشت یک سال هنوز مسئولان وضعیت کارخانه را به جهت بی‌اطلاعی پیگیری نمی‌کنند”.

کارخانه «اسوه ایران» تولیدکننده لوح‌ دیگ‌های بخار و شوفاژ است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال