سازمان عفو بین‌الملل: دست‌کم ۱۴۳ نفر در اعتراض‌های ایران کشته شده‌اند

دوشنبه ۰۴ آذر٬ ۱۳۹۸-۲۰۱۹-۱۱-۲۵-SOS Iran- سازمان عفو بین‌الملل در آخرین گزارش خود شمار کشته‌شدگان در اعتراض‌های اخیر ایران را دست‌کم ۱۴۳ نفر اعلام کرد. این نهاد حقوق بشری استفاده از قوه قهریه علیه شرکت‌کنندگان در تظاهرات را به شدت محکوم کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل در تازه ترین گزارش خود در روز دوشنبه چهارم آذر (۲۵ نوامبر) اعلام کرد در اعتراضات هفته گذشته ایران که در شهرهای مختلف برگزار شده است دست‌کم ۱۴۳ نفر از معترضان کشته شده‌اند.

به گزارش دویچه وله٬ خبرگزاری فرانسه به نقل از عفو بین الملل نوشت: «براساس گزارش‌منابع قابل اعتماد، تعداد کشته‌های این اعتراضات سراسری دست‌کم ۱۴۳ نفر است.»

این نهاد حقوق بشری که مقر آن در لندن است می‌گوید “شواهد متقنی” در دست دارد که نشان می‌دهند نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران علیه معترضان بی‌سلاح از سلاح‌های گرم استفاده کرده‌اند.

فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین الملل، روز دوشنبه گفت :«آمار رو به افزایش کشته‌شدگان در این اعتراض‌ها در مورد قساوت مقامات ایران در مقابله با معترضان یک پیام هشدارآمیز است. این آمار نشان می‌دهد هجمه مقامات ایران به حیات انسانی چقدر رقت‌انگیز است.»

مقامات ایران تا کنون آمار دقیقی از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری منتشر نکرده‌اند و علاوه‌براین با قطع چند روزه اینترنت در کشور مانع اطلاع‌رسانی در این مورد شده‌اند.

اعتراضات سراسری در ایران از جمعه ۲۴ آبان در اعتراض به سه برابرشدن بهای بنزین و اوضاع معیشتی شروع شد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دو روز پس از سه برابر شدن قیمت بنزین و اجرای سهمیه‌بندی شدن آن که اعتراضات وسیعی را در سراسر ایران به همراه داشت، از این اقدام حمایت کرد و اعتراضات را به “اشرار” و “ضدانقلاب و دشمنان ایران” نسبت داد که به گفته او با “تشویق” خانواده پهلوی و سازمان مجاهدین خلق صورت گرفته است. این سخنان خامنه‌ای به عنوان فرمان سرکوب اعتراضات تعبیر شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال