اجرای حکم اعدام سه زندانی در زندان های شیراز و بندرعباس

دوشنبه ۰۴ آذر ٬ ۱۳۹۸-۲۰۱۹-۱۱-۲۵-SOS Iran- سحرگاه روز یکشنبه ۲۶ آبان ماه، حکم یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام “قتل” به اعدام محکوم شده بود، در زندان عادل آباد شیراز به اجرا درآمد. همچنین ۲ زندانی دیگر نیز که با اتهام “قتل” به اعدام محکوم شده بودند، بامداد سه‌شنبه ۲۱ آبان ماه در زندان بندرعباس اعدام شدند.

به گزارش هرانا به نقل از سازمان حقوق بشر ایران، صبح روز یک‌شنبه ۲۶ آبان ماه، حکم اعدام یک زندانی در زندان عادل آباد شیراز به اجرا درآمد.

هویت این زندانی که با اتهام «قتل» به اعدام محکوم شده بود، “ابراهیم یارحسینی”، ۳۱ ساله، فرزند رحیم عنوان شده است.

یک منبع مطلع در این خصوص گفت: “آقای یارحسینی در سال ۹۴ به اتهام قتل بازداشت شده بود. طی جلساتی که خانواده وی با اولیای داشتند به توافق رسیدند و قرار بر این شده بود که آنها رضایت دهند اما آقای یارحسینی روز یکشنبه بدون اطلاع قبلی و به صورت مخفیانه اعدام شده است”.

همچنین در گزارشی دیگر، بامداد سه‌شنبه ۲۱ آبان‌ماه، حکم اعدام دو زندانی در زندان مرکزی بندرعباس نیز به اجرا درآمد. هویت این دو زندانی که با اتهام «قتل» به اعدام محکوم شده بودند “جاسم حیدری” ۲۹ ساله و “جمشید ترکاشوند”، عنوان شده است.

طبق گفته یک منبع مطلع، “جاسم حیدری از سال ۹۵ به اتهام قتل در زندان بود و جمشید ترکاشوند هم حدودا چهار سال بود در زندان بسر میبرد”.

اعدام این زندانیان تا لحظه تنظیم این گزارش از سوی رسانه‌های داخل ایران اعلان نشده است.

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (۱۰ اکتبر ۲۰۱۸ تا ۸ اکتبر ۲۰۱۹) دستکم ۲۴۲ شهروند اعدام شدند و ۱۳۴ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۵ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱۶ حکم اعدام که در ملآعام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال