کانون نویسندگان: ایران داغدار فجایع ارعاب و سرکوب است

یکشنبه ۱۰ اذر٬ ۱۳۹۸-۲۰۱۹-۱۲-۰۱-SOS Iran- کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای به مناسبت “روز مبارزه با سانسور”، سرکوب مردم معترض در خلال انسداد‌‌های خبری و ارتباطات مجازی را محکوم کرده و یاد جان دادگان دفاع از آزادی بیان و دلاوری علیه خفقان را پاس داشته است.

سیزدهم آذر روز مبارزه با سانسور است. کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای به پیشواز این روز رفته و با اشاره به سرکوب اعتراضات آبان ماه می‌نویسد: «… جای‌جای ایران داغدار ِفجایعی است که از رویارویی مردم با مجریان دستگاه سانسور برجای‌مانده است. هیولایی که تا پیش از آن چنگال‌های حذف، ارعاب و سرکوب را ریاکارانه بر دهان و گلوی مردم می‌فشرد و با موازینِ خودساخته افراد و گروه‌ها را به سیاه‌چاله‌های بازجویی، بازداشت‌های طولانی، دادگاه‌های غیرعلنی، حبس‌های تعزیری و تعلیقی و اعتراف‌گیری‌های اجباری می‌فرستاد و با حکم‌های واهی، هر آزاداندیش و کنشگری را به زندانی سیاسی، ممنوع از کار و ممنوع از خروج تبدیل می‌کرد، دیگربار دروازه‌مکان‌های نامعلومش را به دست نهادهای نامعلومش گشود، به نفس‌های اعتراض مردم زنده هجوم آورد و بغض‌های به فریاد آمده را آشکارا به گلوله بست.»

به گزارش دویچه وله٬ در بخش دیگری از بیانیه، تلاش دولت برای عملیاتی کردن ایده “اینترنت ملی”، تمامیت خواهی نظام مبتنی بر سانسور، برای انحصاری کردن حق سخن گفتن و سیاهی لشکر دانستن مردم خوانده شده است: «اما همگان دیدند مردمان محروم از حق مطالبه و حتی دفاع از خود، نشان دادند که در تلاش برای رسیدن به جامعه مدنی و آزاد، باید کنش جمعی علیه سانسور و رسیدن به آزادی اندیشه و بیان، از مهمترین مطالبات و اهداف باشد. پس به رغم خطرات جانی و علیرغم محاصره نظامی مجازی و واقعی، فریاد اعتراض‌شان را به صف‌های تا دندان مسلح امنیتی کوباندند تا حصارها را بشکنند.»

کانون نویسندگان در بیانیه صادره، یاد “جان دادگان دفاع از آزادی بیان و دلاوری علیه خفقان” را پاس داشته و خواستار آزادی بی قید و شرط همه کسانی شده که به دلیل اظهارنظر یا اعتراض، از حقوق انسانی خود محروم شده‌اند.

هم‌زمان با این بیانیه، گروهی از هنرمندان حوزه سینما، تئاتر و موسیقی در ایران نیز بیانیه‌ای در اعتراض به “فاجعه کشتار مردم معترض” داده‌اند. در این بیانیه از عاملان سرکوب مردم پرسیده شده که چرا همچنان در صدد آن هستند تا با خشونت، مردم را از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی و بدیهی‌ترین نیازهای شهروندی‌شان محروم کنند: «با مردم چه می‌کنید؟ کدام روزن را برای شنیدن صدای مردم باز گذاشته‌اید؟ کدام تجمع اعتراضی را تاب آورده‌اید؟ کدام حزب و تشکیلاتی که بتواند بیانگر خواست‌های مردم باشد را باقی گذاشته‌اید؟…»

سندیکای کارگران شرکت واحد، کانون مدافعان حقوق کارگر، کانون معلمان ایران، اتحادیه آزاد کارگران ایران، شورای بازنشستگان ایران از دیگر تشکل‌هایی هستند که در همبستگی با معترضان و محکومیت خشونت علیه آنها بیانیه داده‌اند.

در اعتراضات سراسری در ایران که پس از اعلام گران شدن بنزین آغاز شد، هزاران نفر بازداشت و مجروح و صدها نفر کشته شده‌اند. مقامات رسمی از ارائه آمارهای مربوط به سرکوب معترضان طفره می‌روند. سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید دستکم ۱۶۱ نفر جان باخته‌اند. وبسایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی از ۳۳۶ کشته خبر می‌دهد و اضافه می‌کند که تنها در شهریار ۱۰۰ نفر کشته شده‌اند. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس از دستگیری حداقل ۷۰۰۰ نفر در جریان اعتراضات خبر داده اما دادستان کل کشور، آمارهای منتشره را نامعتبر خوانده است.

سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرده که روز سه‌شنبه ۱۲ آذر برای پاسخگویی در این باره نشستی مطبوعاتی برگزار می‌کند. این در حالی است که بازداشت‌ها در شهرستان‌ها و استان‌های ایران هم‌چنان ادامه دارند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال