کانون نویسندگان ایران: احکام سه نویسنده وهن عدالت است

چهارشنبه ۱۱ دی، ۱۳۹۸-۲۰۲۰-۰۱-۰۱-SOS Iran- کانون نویسندگان ایران احکام زندان بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان مهابادی را بهای دفاع از آزادی بیان و مبارزه با سانسور خواند و خواستار لغو آن شد. این سه در دادگاه تجدیدنظر در مجموع به ۱۸۶ ماه زندان محکوم شده‌اند.

به گزارش ار ای اف رادیو بین المللی فرانسه، کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای خطاب به نویسندگان و مدافعان آزادی بیان در جهان، خواستار اعتراض به احکام صادره علیه سه تن از اعضای خود شده است. دادگاه تجدیدنظر به تازگی احکام بدوی علیه رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین و کیوان باژن را با تفاوت‌های جزیی تایید کرده است.  این سه در بهمن سال ۹۷ به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت کشور، به شش سال زندان محکوم شده بودند. هفتم دی ۹۸،  شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر حکم کیوان باژن را به سه سال و نیم تقلیل داد و احکام دو نفر دیگر را عینا تایید کرد

شاکی پرونده این نویسندگان وزارت اطلاعات است. عضویت در کانون و انتشار خبرنامه داخلی آن، آماده کردن تاریخ پنجاه ساله کانون، شرکت در مراسم جانباختگان قتل‌های زنجیره‌ای و حضور در سالمرگ احمد شاملو، از جمله جرایم این سه نویسنده عنوان شده‌اند.

در بیانیه کانون به تاریخ دهم دی آمده است: «این فشارها و زندان‌ها بهایی است که کانون نویسندگان ایران در عمر پنجاه ساله‌ خود برای مبارزه با سانسور و دفاع از آزادی بیان بارها پرداخته است. آنچه در این پرونده«مستندات» و «مصادیق» خوانده شده، فقط بهانه‌هایی است برای این‌که سه تن از نویسندگان مستقل و آزادی‌خواه را به بند کشند و دیگران را به هراس افکنند؛ اما برای کانون و اعضای آن این «مصادیق جرم» سند افتخار دفاع از حق آزادی بیان است. در حقیقت، این نویسندگان به دلیل مبارزه با سانسور و دفاع از آزادی بیانِ بی‌هیچ حصر و استثنا، محاکمه و محکوم شده‌اند.» 

کانون نویسندگان ایران، کل فرایند این پرونده را “وهن عدالت” خوانده و گفته که از سیستم دادرسی موجود که حق حیات و حق دفاع برای هیچ متهمی قائل نیست، نمی‌توان انتظاری بیش‌تر داشت: «واقعیت تأسف‌باری است؛ اما  اصلا عجیب نیست؛ زیرا این سیستم قضایی جزئی از  همان سیستمی است که در آبان ماه برای مقابله با اعتراضات مردم از سلاح جنگی استفاده کرد؛ و صدها تن از مردم معترضی  که خواسته‌هایشان را در خیابان فریاد زده بودند، کشت و هزاران نفر از آنها را مجروح، بازداشت و شکنجه کرد. وقتی روز روشن و در خیابان چنین رفتار می‌کنند، از پشت درهای بسته‌ دادگاهشان نمی‌توان انتظار حق و عدالت داشت.»

در پایان این بیانیه از نویسندگان، هنرمندان و نهادهای فرهنگی و حقوق بشری داخل ایران و خارج از آن و از انسان‌های منصف و آزادی‌خواه خواسته شده که صدای اعتراض خود را بلند کنند تا صاحبان قدرت نتوانند این گونه حکم‌ها را اجرا کنند

در زمان اعلام احکام اولیه، ۵۴ نویسنده و هنرمند مقیم داخل و خارج کشور ضمن محکوم کردن “برخوردهای امنیتی” با نویسندگان، خواستار لغو حکم‌های صادره شده بودند. انجمن جهانی قلم نیز  پیش از صدور حکم دادگاه، با انتشار بیانیه‌ای، محاکمه این نویسندگان را واجد “انگیزه‌های سیاسی” دانسته و آن را “نقض آشکار حق آزادی بیان آنها” عنوان کرده بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال