بحران کرونا؛ عدم تفکیک جرایم و انتقال ۲۰ زندانی سیاسی به قتلگاه علیرضا شیرمحمدعلی

دوشنبه ۱۲ اسفند، ۱۳۹۸-۲۰۲۰-۰۳-۰۲-SOS Iran- امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی، محمد رجبی، میلاد ارسنجانی، جمیل قهرمانی و ۱۵ تن دیگر از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ماه امسال در زندان تهران بزرگ که روز گذشته پس از مثبت اعلام شدن یک تست کرونا و مشکوک بودن سایرین، به بهانه انتقال به بیمارستان یافت آباد از اتاق خود خارج شده بودند، با دستور مسئولان زندان به سوئیت شماره ۱۱ تیپ ۱ این زندان منتقل شده‌اند. این زندانیان اکنون بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در اتاقی در مجاورت زندانیان با جرائم خشن بسر می‌برند.

خردادماه امسال علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی توسط دو زندانی محکوم از بابت جرائم مربوط به مواد مخدر و قتل در این اتاق با ضربات پرتعداد چاقو به قتل رسید. مسئولان زندان پس از قتل این زندانی سیاسی با وعده جلوگیری از بروز حوادث مشابه تعداد اندک زندانیان سیاسی باقی مانده در این محل را هم به محل های دیگر منتقل کردند اما اکنون برخلاف وعده های پیشین، تعدادی از زندانیان سیاسی که از بیماری خطرناک نیز رنج می برند را به این محل حادثه خیز منتقل کرده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی، محمد رجبی، میلاد ارسنجانی، جمیل قهرمانی و ۱۵ تن دیگر از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ماه امسال در زندان تهران بزرگ که روز گذشته به بهانه انتقال به بیمارستان یافت آباد از اتاق خود خارج شده بودند،با دستور مسئولان زندان به سوئیت شماره ۱۱ تیپ ۱ زندان تهران بزرگ منتقل شده‌اند.

این زندانیان اکنون بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در اتاقی در مجاورت زندانیان با جرائم خشن بسر می‌برند. خردادماه امسال علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی توسط دو زندانی محکوم از بابت جرائم مربوط به مواد مخدر و قتل در این مکان با ضربات پرتعداد چاقو به قتل رسیده بود.

منبعی نزدیک به خانواده یکی از زندانیان منتقل شده به این بند ضمن تایید این گزارش، به هرانا گفت: “این زندانیان را دیروز به بهانه اعزام به بیمارستان یافت آباد از اتاق خود خارج کرده بودند، اما در آخرین لحظات و پیش از خروج از زندان با دستور مسئولان زندان اعزام آنها به بیمارستان لغو و آنها را به سوئیت شماره ۱۱ تیپ ۱ که برای قرنطینه و تنبیه زندانیان در نظر گرفته شده، منتقل کرده‌اند. با توجه به اینکه در تیپ ۱ زندانیان با جرائم خشن نیز نگهداری می‌شوند و علیرضا شیرمحمدی نیز پیشتر در همین سوئیت به قتل رسیده است، جان تمامی این افراد علاوه بر ویروس کرونا، به دلیل فضای ناامن این سوئیت در خطر است”.

بک منبع مطلع دیگر از این وضعیت که نخواست نامش فاش شود نیز به گزارشگر هرانا گفت: “تیپ ۱ زندان تهران بزرگ، دارای ۱۰ بند و یک سوئیت است که پیش از این به منظور تنبیه زندانیانی که درگیری ایجاد کرده بودند و یا مواد مخدر داشتند، از آن استفاده می‌شد. اما از سال ۹۶ زندانیان سیاسی نیز به آنجا منتقل می‌شوند. امکانات این سوئیت از سایر بندها کمتر بوده و برای مثال به فروشگاه زندان هم دسترسی ندارند. درب اتاق‌ها همواره باید بسته باشد و غذا از درون یک دریچه به زندانی داده شود که در خصوص علیرضا شیرمحمدی افسر نگهبان به صورت غیرقانونی در را قفل نکرده و منجر به وقوع فاجعه شده بود”.

طی هفته گذشته و روز شنبه ۱۰ اسفندماه، امیرحسین مرادی، زندانی محکوم به اعدام در زندان تهران بزرگ برای رسیدگی به وضعیت بیماری عصبی خود “پارالیز”به بیمارستان خارج از زندان اعزام شده بود. پس از بازگشت وی به بند، افسر نگهبان بدون توجه به دستور پزشک مبنی بر اعمال قرنطینه وی را به بند منتقل کرد. اما یک ساعت بعد به او گفته شد باید به دلیل مثبت اعلام شدن تست کرونای خود از بند خارج شده و به بهداری زندان منتقل شود. مسئولان زندان بر همین اساس او را بند خارج کرده بودند.

روز گذشته یک منبع نزدیک به خانواده یکی از زندانیان محبوس در این بند در این خصوص به هرانا گفته بود : “پس از اعزام امیرحسین مرادی به بهداری، ۱۹ تن دیگر از محبوسین در اتاق وی در تیپ ۵ زندان تهران بزرگ از جمله سعید تمجیدی، محمد رجبی، میلاد ارسنجانی، جمیل قهرمانی که همگی از بازداشتی‌های اعتراضات سراسری آبان ماه هستند، به دلیل تماس با او از اتاق خارج شده و قرار شد به بیمارستان یافت آباد منتقل شوند. اندکی بعد نیز تمامی وسایل آنها از اتاق خارج شد”.

بنا به اطلاعاتی که به هرانا رسیده است، ۷ تن دیگر از زندانیان محبوس در بند ۲ تیپ ۵ این زندان نیز با علائم مشکوک به کرونا بدون رسیدگی پزشکی در بهداری زندان نگهداری شده و تاکنون به بیمارستان اعزام نشده‌اند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال