نامه مریم ابراهیم وند، نویسنده و کارگردان سینما از زندان قرچک ورامین

مریم ابراهیم وند، نویسنده و کارگردان سینما و تهیه کننده فیلم‌

یکشنبه ۱۱ اسفند، ۱۳۹۸-۲۰۲۰-۰۳-۰۱-SOS Iran- مریم ابراهیم وند، نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سینما که از تیرماه سال ۹۷ به صورت بلاتکلیف در زندان قرچک ورامین بسر می‌برد، با نوشتن نامه‌ای نسبت به شرایط خود و تداوم بلاتکلیفی در زندان اعتراض کرده است. او در در بخشی از این نامه گفته است ” آنچه بیش از رسیدگی به بلاتکلیفی دو ساله و توقیف اموالم لازم به پیگیری است، این است که بدون ارائه ادله با پرونده سازی سپاه بازداشت و محبوس شده‌ام”.

مریم ابراهیم وند، نویسنده و کارگردان سینما و تهیه کننده فیلم‌های “طنز عشق”، ” ما همه تنهاییم” و “پانسیون دختران” در شهریور ماه سال ۱۳۹۵ توسط ماموران اطلاعات سپاه در محل کار خود در تهران به دلیل تهیه فیلم ” ۲۴ سپتامبر” بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار وثیقه از بازداشتگاه این نهاد در زندان اوین آزاد شد. خانم ابراهیم وند نزدیک به دو سال بعد مجددا بازداشت و از آن زمان تاکنون در زندان قرچک ورامین بلاتکلیف است.

خانم ابراهیم وند، با نوشتن نامه‌ای نسبت به شرایط و تداوم بلاتکلیفی خود در زندان اعتراض کرده است.

متن کامل این نامه که جهت انتشار در اختیار هرانا قرار گرفته است عینا در ادامه می‌آید:

“من مریم ابراهیم وند، نویسنده و کارگردان سینما که حدود دو سال است در شرایط بلاتکلیف در زندان قرچک ورامین بسر می‌برم. اولین بار در سال ۹۵ و بعد از اتمام فیلمبرداری فیلم سینمایی “۲۴ سپتامبر” توسط نیروهای امنیتی در محل کارم بازداشت و به مدت ۳۵ روز در بند دو الف سپاه در انفرادی بودم. به دلیل ساخت فیلم ۲۴ سپتامبر که مربوط به واقعه منا است، تحت فشار و بازجویی قرار گرفتم.

فیلم سینمایی ۲۴ سپتامبر طبق اسناد و مدارک موجود توسط علی اکبر محلوجیان نوشته و توسط من ساخته شد. اما در بازجویی‌ها، سپاه مدعی شد، موضوع این فیلم پیشتر توسط آنان مطرح و قرار بود توسط ابراهیم حاتمی کیا ساخته شود که همین امر موجب بازداشت و تحت فشار قرار گرفتن من شده است. این در حالی است که من از وزارت ارشاد مجوز قانونی برای ساخت فیلم‌هایم و مشخصا فیلم سینمایی ۲۴ سپتامبر را داشتم که اسناد آن نیز موجود است و پیشتر به دادگاه ارائه شده و ضمیمه پرونده‌ام است.

در شهریورماه سال ۹۵ با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت از بند دو الف سپاه آزاد شدم. پس از آزادی با شکایت تعدادی از سرمایه‌گذاران خصوصی که با تماس سپاه تحریک به طرح شکایت شده بودند و پیشتر با من قرارداد مشارکت در ساخت فیلم را داشتند، مواجه شدم. از این جمله می‌توان به شرکای تجاری من در فیلم‌های سینمایی، “ده روز پایانی”، “پانسیون دختران” و “۲۴  سپتامبر” اشاره کرد. بازجوی اطلاعات سپاه روزانه با تمام سرمایه گذرانان آثار پیشین من تماس می‌گرفتند و آنها را برای طرح شکایت علیه من به دلیل کلاهبرداری تحت فشار قرار داده بودند. این شکایت در شعبه ۴ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه توسط بازپرسان عباس مرادی و محمدمهدی حاجی محمدی طرح و پیگیری شد.

یکی از شرکای من محمدعلی آهنگران، پسر مداح معروف است که در مهرماه ۹۷ در رابطه با همین پرونده توسط سپاه بازداشت و ده روز پس از آن با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد شد. از شهریور ۹۵ تا تیر ۹۷ که من با تودیع وثیقه آزاد بودم کلیه اموال و مجوزهای قانونی من توسط نیروهای سپاه توقیف شده و دو بار نیز به دفتر پیگیری در خیابان عباس آباد تهران احضار و مورد بازجویی مجدد قرار گرفتم. در تاریخ ۳۱ تیرماه ۹۷ با تماس تلفنی حاجی محمدی به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و مجددا بازداشت و به بند دو الف سپاه منتقل شدم. در همان زمان بازداشت از طرف بازپرس به این تهدید شدم که بلاتکلیف نگهداری می‌شوم که در نهایت نیز همان شد و حالا در بیستمین ماه بلاتکلیفی هستم.

بعد از سی روز با صدور قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی به زندان قرچک ورامین تبعید شدم. بارها به رقم بالای وثیقه اعتراض کردم که آن نیز بی نتیجه بود. پس از یکسال پرونده دوم با شکایت اطلاعات سپاه از بابت اتهام نشر اکاذیب و شکایت سوم از طرف نهاد ریاست جمهوری به اتهام نشر اکاذیب و اعمال نفوذ برای من گشوده شد. شکایت این نهاد نیز به دلیل اعتراض من به شرایط هنرمندان و توقیف گسترده فیلم‌ها خطاب به حسن روحانی در جریان مراسم افطاری نهاد ریاست جمهوری در خردادماه ۹۷ صورت گرفته است. پس از این مراسم به دلیل شرکت من در مراسم افطاری و واکنشم به سخنرانی غیرمرتبط رئیس جمهور به مسائل هنرمندان علیرغم داشتن پرونده باز در سازمان اطلاعات سپاه، موجب خشم این دو نهاد از من شد. در متن شکایت نهاد ریاست جمهوری از من نیز آمده است، بر اساس اظهارات آقای حسن حسن پور، که خود یکی از متخلفین مالی است، به اتهام نشر اکاذیب و اعمال نفوذ از من شکایت کرده‌اند.

در  لازم به ذکر است که کلیه اموال من و خانواده‌ام بدون توضیح مشخصی در توقیف قرار گرفته که همین امر موجب شده تا نتوانم جهت ارائه وثیقه اقدام نمایم. در ضمن پروانه نمایش فیلم‌های “ده روز پایانی”، “پانسیون دختران” و پروانه ساخت فیلم “۲۴ سپتامبر” به مجوز شرکت سینمایی “آویژ رسانه” که به نام خودم بود از سال ۹۵ در توقیف سپاه قرار گرفت که در صورت رفع توقیف از فیلم‌های مذکور پرداخت بدهی‌ها انجام و امکان وثیقه گذاری نیز مهیا می شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال