تاثیر بحران کرونا بر امور پناهندگی در آلمان

یکشنبه ۰۳ فروردین، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۰۳-۲۲-SOS Iran- حنیف حیدرنژاد – بحران کرونا در آلمان همه بخش های کار و زندگی و اقتصاد و همچنین امور اداری، از جمله امور پناهندگی را تحت تاثیر قرار داده است. در اینجا به برخی از این موارد اشاره می شود:

اداره فدرال امور پناهندگی و مهاجرت(BAMF) در تاریخ ۱۷ مارس در صفحه رسمی سایت این اداره که بطور مرتب به روز می شود، برخی محدودیت ها را اعلام کرد، از جمله:

– انجام مصاحبه های پناهندگی بطور موقت و تا اطلاع ثانوی معلق می شود. درخواست پناهندگی می تواند بطور کتبی ارائه شود. اداره امور پناهندگی کماکان رسیدگی به درخواست ها را ادامه و احکام خودرا صادر و آنها را بطور کتبی به اطلاع درخواست کنندگان خواهد رساند. اطلاعات بیشتر در اینجا

– قرارهای داده شده از سوی اداره امور پناهندگی برای بررسی مجدد قبولی هائی که سه سال از آن می گذرد(بازبینی مجدد-Widerrufsverfahren) تا تاریخ ۲۹ مارس ۲۰۲۰ معلق می شود. تصمیمات بعدی، بعدا به اطلاع خواهد رسید. در مواردی که افراد برگۀ تستِ کرونای منفی ارائه داده یا یک گواهی مبنی بر گذراندن ۱۴ روز قرنطینه ارائه دهند، مصاحبه انجام می شود.
– بازگشت داوطالبانه به کشور مبداء به دلیل آنکه امکان انجام پرواز با هواپیما محدود شده، فعلا معلق است.
– در اطلاعیه اداره امور پناهندگی از تعلیق اخراج به کشور مبداء یا اخراج در چهارچوب قرارداد دوبلین به کشورهای دیگر اتحادیه اروپا صحبت نشده است، اما می توان اصل را بر آن گذاشت که به دلیل محدود شدن پرواز و مسافرت، اخراج پناهجویان نیز باید فعلا معلق شده باشد.

برخی سازمان های حقوق بشری نیز در ارتباط با بحران کرونا و امور پناهندگی موضوع گیری کرده و خواسته هائی را مطرح کرده اند. سازمان “پرو آزول- Proasyl” در اطلاعیه ای به تاریخ ۱۹ مارس با مخاطب قرار دادن دولت آلمان از آن می خواهد که اخراج پناه جویان متوقف شود، پناه جویانی که در زندان های اخراج  نگهداری می شوند آزاد شوند، برای جلوگیری از سرایت ویروس کرونا، کمپ های پناهندگی بسته و پناهجویان بطور غیر متمرکز اسکان داده شوند، باید کماکان امکان ارائه درخواست پناهندگی در مرزها و فرودگاها ممکن باشد و سرانجام درست درهمین شرایط باید در همبستگی اروپائی، پناجویانی از یونان پذیرش گردند.

سازمان “باف-BAFF” که همچون اتحادیه مراکز رواندرمانی برای پناهجویان عمل می کند نیز درخواست های خود را بر تضمین سلامتی جسمی و روانی پناهجویان متمرکز کرده و از جمله در اطلاعیه خود در تاریخ ۲۰ مارس تاکید می کند که کمپ های پناهندگی به دلیل آشپزخانه و سرویس های بهداشتی مشترک و بخاطر آنکه پناهجویان به تعداد زیاد و فشرده در یک محیط تنگ باهم زندگی می کنند، محیط مناسبی برای سرایت ویروس کرونا ایجاد می کنند، از این رو این کمپ ها باید بسته شوند.
این سازمان درخواست می کند: از آنجا که پناهجویان ساکن در کمپ های پناهندگی باید در شرایط حاضر تمام مدت در خوابگاه های خود باشند و ارتباطات اجتماعی آنها بسیار محدود شده است، باید امکان دسترسی رایگان پناهجویان در خوابگاهیشان به اینترنت فراهم شود.
از دیگر خواست های مطرح شده از سوی این سازمان آن است که اداره امور پناهندگی باید از صدور احکام منفی خودداری کند، زیرا در این شرایط امکان دسترسی به وکیل یا مراکز مشاوره بسیار محدود بوده یا امکان پذیر نمی باشد. خواسته دیگر آن است که امکان دسترسی به امکانات پزشکی و درمانی برای همه پناهجویان، چه آنانی که در زندان اخراج هستند و یا آنانی که فاقد برگه اقامت در آلمان هستند باید تضمین گردد.

در سطوح محلی و ایالتی نیز شوراهای پناهجویان خواسته های مشابه یا تکمیلی دیگری را مطرح کرده اند. در ایالت نورد راین وستفالن، شورای پناهجویان(Flüchtlingsrat Nordrhein-Westfalen) از جمله خواستار آن است که قرارها، یا مهلت های داده داده شده از سوی اداره امور خارجیان باید معلق شده و عدم اجرای آن نباید هیچ تاثیر منفی بر روی وضعیت اقامتی پناهجویان یاخارجیان داشته باشد. همچنین در مورد آندسته از پناجویان  یا خارجیان که تمدید اقامت آنها مشروط به کار کردن آنهاست، در شرایط کنونی که آنها امکان کار ندارند، بیکاری یا عدم درآمد آنها نباید تاثیر منفی بر تمدید اقامتشان داشته باشد.

شورای پناهجویان در برلین (Flüchtlingsrat Berlin) نیز در اطلاعیه ای که از جمله به زبان فارسی منتشر کرده، اطلاعاتی را در اختیار پناهجویان قرار داده است.

اطلاعات مختلفی از دادگاه های شهرهای مختلف حاکی از آن است که دادگاه های امور پناهندگی نیز قرار های خود را یا لغو کرده اند یا انجام آنرا مشروط به ارائه گواهی تست منفی کرونا یا گواهی ۱۴ روز قرنطینه کرده اند.
مراکز مشاوره پناهندگی نیز اکثرا قرارهای خود را بجز موارد بسیار ضرری (که هر مرکز بسته به امکانات خود، آنرا تعیین و تعریف می کند) لغو کرده و تلاش می کنند از طریق کار در خانه به مشاوره تلفنی بپردازند. البته به دلیل محدودیت های تکنیکی، عملی کردن این روش نیز برای همه مراکز مشاوره امکان پذیر نیست.

برخی شهرداری ها نیز برای اطلاع رسانی، به انتشار اطلاعات به زبان مادری در مورد کرونا اقدام کرده اند.

http://www.hanifhidarnejad.com

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال