۵۰ روز پراضطراب با ویروس مخوف / کرونا از انکار و تاخیر تا بحران و تعطیلی/ دشمن نامرئی مردم را متحد کرد

چهارشنبه ۲۰ فروردین، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۰۴-۰۸-SOS Iran- ورود ویروس کووید-۱۹ در اوایل اسفند سال جاری به ایران، کشور ما را با بحران جدید و جدی روبرو کرد که اگرچه وزارت بهداشت و دیگر سازمان‌ها سعی در کنترل و پیشگیری از این بیماری داشتند اما این ویروس ناشناخته به سرعت در کل کشور شیوع پیدا کرد و به یک اپیدمی تبدیل شد. اپیدمی که در روزهای اول به راحتی قابل پیشگیری بود اما با تاخیر در تصمیم‌گیری و گاها اشتباه این ویروس زنگ خطر را در کل کشور به صدا درآورد.

به گزارش ایلنا از مشهد، در ۳۰ بهمن روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد که نتایج آزمایش اولیه ۲ مورد از موارد مشکوک از نظر ابتلا به کروناویروس، مثبت گزارش شده‌است.

در همین روز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد که در ۴ روز گذشته شاهد گسترش بیماری‌های تنفسی در قم بودیم و طی این مدت ۲ نفر در یکی از بیمارستان‌های قم بر اثر بیماری تنفسی فوت کردند و امروز تست اولیهٔ این دو فرد در مورد بیماری کرونا مثبت اعلام شد.

هرچند پیش از این نیز موارد مشکوک به بیماری کووید-۱۹ در ایران گزارش شده بود ولی مقامات وزارت بهداشت ایران تمام آنها را رد کرده بودند و به گفته معاون وزیر، چون در مقطع اوج همه‌گیری بیماری آنفلوانزای H۱N۱ بود، نظام سلامت به اشتباه آن را آنفلوانزا تشخیص داده و دیر متوجه ورود بیماری می شود.

 شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۸ وضعیت در ایران از سفید خارج و وارد وضعیت زرد شد. در ۸ اسفند مایک رایان مدیر اجرایی برنامهٔ فوریت‌های پزشکی سازمان جهانی بهداشت گفت: ایران که در هفتهٔ گذشته فقط دو مورد ابتلا داشته‌است، امروز تا ۲۴۵ مورد آلودگی به کرونا را تأیید کرده‌است. به گفتهٔ رایان این بیماری بدون هیچگونه شناسایی وارد ایران شده و ممکن است ابعاد آن بسیار بیشتر از چیزی باشد که می‌بینیم. در ۹ اسفند، کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ایران اعلام کرد شیب نمودار ابتلا به ویروس ویروس کرونا در روزهای آینده کماکان صعودی خواهد بود.

در اوایل بهمن ۱۳۹۸ و پس از شیوع گسترده این ویروس در چین، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقداماتی مانند پایش و معاینهٔ کلیه مسافران ورودی از کشور چین و قرنطینهٔ دانشجویان ایرانی مقیم چین، پس از ورود به کشور را انجام داد.

 در ابتدای اسفند، پس از همه‌گیری کووید نوزده در ایران سعید نمکی وزیر بهداشت ایران گفت مراکز بهداشتی و درمانی نیز در کل کشور آماده‌باش هستند.

 در حالی که وزارت بهداشت پیشنهاد محدودیت موقت رفت‌وآمد به اماکن زیارتی و مذهبی قم را ارائه کرده بود، این امر از سوی مسئولان اماکن مذهبی قم اجرا نشد به طوری که در دوم اسفند، کیانوش جهانپور، مسئول روابط عمومی وزارت بهداشت ایران، از محدود نشدن تجمعات در مراکز مذهبی از جمله زیارتگاه‌های استان قم انتقاد کرد. طی روزهای آتی بتدریج بسیاری از مکان‌ها و رخدادها عمومی از جمله مدارس، مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها، اکران‌های سینمایی، کنسرت‌ها و نمایش‌های تئاتر، مسابقات و لیگ‌های ورزشی کشوری، تهران و سایر شهرها دیگر تعطیل شد و ساعت کاری ادارات دولتی در چندین استان کاهش یافت.

عفونت‌زدایی بخش‌هایی از استان‌های تهران، قم و گیلان، راه‌اندازی ۲۲ آزمایشگاه برای تشخیص ویروس کرونا و آزمایش رایگان تشخیص برای بیماران بستری مشکوک به کرونا، از دیگر اقدامات دولت برای مقابله با شیوع این ویروس بود. در روز ۲۱ اسفند روحانی اعلام کرد که دولت مشکلات قرنطینه شهرها را بیش از فوایدش می‌داند و قصد قرنطینه هیچ شهری را فعلاً ندارد.

 در ۳ فروردین ماه ۱۳۹۹ رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که «قرنطینه سطح سه علیه کرونا در حال اجراست» اما محدودیت های بیشتر مستلزم حکومت نظامی است که نه ممکن است و نه مطلوب.

در مقطع اواسط فوریه ایران پس از چین به دومین نقطه‌ کانونی گسترش ویروس کرونا در جهان تبدیل شد،  اولین مبتلایان به کرونا در کشورهای لبنان، بحرین، عراق، افغانستان، عمان،پاکستان، گرجستان، جمهوری آذربایجان، عربستان، استونی، نیوزیلند و مجارستان همگی افرادی هستند که طی سفر به ایران به این ویروس آلوده شده‌اند.

ورود ویروس کووید-۱۹ در اوایل اسفند سال جاری به ایران، کشور ما را با بحران جدید و جدی روبرو کرد که اگرچه وزارت بهداشت و دیگر سازمان‌ها سعی بر کنترل و پیشگیری از این بیماری داشته اما این ویروس ناشناخته به سرعت در کل کشور شیوع پیدا کرده و به یک اپیدمی تبدیل شد.

هشدارهای بهداشتی مبنی بر پیشگیری از شیوع این بیماری به تنهایی کارساز نبوده و مسئولان” به نقل از روابط‌عمومی آموزش و پرورش استان” مجبور به تعطیلی‌مدارس گرفته تا حداقل خطر را در بین دانش‌آموزان و مراکز تجمعی به حداقل برسانند اما این تنها دستورالعمل مبنی بر پیشگیری و کنترل این بیماری نشد و برگزاری هر تجمعی ممنوع اعلام شد و با هشدار “فعلا در خانه بمانید، خانه امن ترین مکان است” مردم را به یک قرنطینه خانگی دعوت کردند اما با توجه به نزدیک بودن سال جدید و آیین سنتی عید نوروز، بسیاری از مردم هشدارها را جدی نگرفته و راهی بازارها و اماکن پر تردد شده که این عمل و بی‌توجهی عده‌‌ای از مردم تمام شهر و کشور را متضرر کرد؛ تا جایی که رهبر انقلاب برای فرهنگ‌سازی بهتر و بیشتر سفر هر ساله خود به مشهد را لغو کردند.

در ادامه این اقدام تولیت آستان قدس رضوی، برای حفظ سلامت زایران در ابتدا محدودیت‌هایی را برای زیارت در نظر گرفته و در نهایت مجبور به تعطیلی موقت حریم رضوی گرفته تا با این عمل مانع از سفر مردم از دیگر شهرها برای زیارت شده و اعلام کردند امسال تمام مراسمات نوروزی به صورت مجازی برگزار می‌شود.

در همین راستا استاندار خراسان رضوی ۶۷ درصد سفرهای ریلی به مشهد را کاهش داده و در ورودی و خروجی‌های شهر نیز محدودیت و ممنوعیت را اعمال کردند.

اما تمام این‌ راهکارها به تنهایی کار ساز نبوده چرا که مردم با حاضر شدن در سطح شهر می‌توانند ناقل این بیماری باشند و همان‌طور که دکتر حریرچی، معاون وزیر بهداشت در سفر به مشهد و بازدید از مراکزی که بیماران کرونایی تحت کنترل و درمان بوده به صراحت اعلام کردند ظرفیت پزشکی مشهد محدود بوده و در صورتی که سفری به این استان صورت بگیرد فاجعه انسانی به بار می‌آید.

آمار مبتلایان به این ویروس منحوس صعودی بوده و با تمام تلاش‌های که دانشگاه علوم پزشکی مشهد و کادر درمانی انجام داده اما این آمار با سرعت بالایی رو به انتشار است تا آن‌جا که تا روز ۲۷ اسفند آمار مبتلایان به این ویروس در خراسان رضوی به ۶۳۱ نفر رسید که از این بین حدود ۴۶ نفر جان خود را از دست دادند.

شاید در اسفند سال جاری بدترین روزهای خود را با ترس و وحشت گذراندید اما این ویروس در کنار تمام زشتی‌ها و پلیدی‌های خود زیبایی‌هایی را هم به ارمغان آورد و مردم با همدلی و همراهی بسیاری از روزهای سخت را گذراندند و این ویروس به ما یادآور شد که بودن‌های‌مان اندک و چقدر لمس عزیزان‌مان حیاتی و مهم است.

در این ایام اتفاقات خوبی نیز رقم خورد بسیاری از مالکان و صاحب‌خانه‌ها اجاره‌ بهای اسفند ماه را به نیت همدلی و همراهی به عنوان عیدی به مستاجران خود بخشیدند و چه بسیار از اصناف و مردم و سازمان‌های دولتی و خصوص در کنار هم قرار گرفته تا محدودیت‌های این دوران را پشت سر گذاشته و با استفاده از ظرفیت‌های موجود به کمک یکدیگر آمده و اقدام به تولید ماسک، مواد ضدعفونی کننده کردند.

گزارش: عاطفه خوافیان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال