اعدام یک زندانی در زندان همدان

پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۰۴-۳۰-SOS Iran- حکم اعدام یک زندانی در زندان همدان که پیشتر از بابت اتهامات مربوط به “مواد مخدر” به اعدام محکوم شده بود،  امروز پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت، اجرا شد. به گزارش هرانا، امروز پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، یک زندانی در زندان همدان اعدام شد.هویت این زندانی “واحد رستم زاده”، ۳۰ ساله و از اهالی همدان توسط هرانا احراز شده است.

این زندانی روز دوشنبه ۸ اردیبهشت جهت اجرای حکم به یکی از سلول های انفرادی زندان همدان منتقل شده و خانواده او جهت ملاقات آخر در روز سه‌شنبه ۹ اردیبهشت، به این زندان فراخوانده شده بودند.

آقای رستم زاده پنج سال پیش از بابت اتهامات مربوط به “مواد مخدر” بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

اعدام این زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلان نشده است.

این متهم در حالی به اعدام محکوم شده است که در سال ۹۶ بر اساس ماده اول قانون مدنی و اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی، حسن روحانی طرح اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر که موجب محدودسازی استفاده از مجازات اعدام میشود را به وزارت دادگستری ابلاغ کرده بود.

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۱۹ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹) دستکم ۲۴۸ شهروند اعدام شدند و ۱۰۸ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱۳ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۵ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال