اتهام به مرزبانی ایران؛ پرت کردن اتباع خارجی به رودخانه و مرگ تعدادی از آنان

شنبه ۱۳ اردیبهشت،۱۳۹۹-۲۰۲۰-۰۵-۰۲-SOS Iran- بامداد امروز تعدادی از شهروندان افغانستانی که به صورت غیرقانونی قصد ورود به ایران را داشته اند از کشته شدن دستکم ۲۳ تن از همراهان خود توسط مرزبانان ایرانی خبر دادند. به گفته شاهدان محلی این واقعه، حدود ۵۰ تن از شهروندان افغانستان که برای کار قصد داشتند به ایران سفر کنند، توسط مرزبانان بازداشت و سپس به رودخانه انداخته شدند. رییس تیم پزشکی بیمارستان حوزه‌ای هرات، ضمن تایید این واقعه، اعلام کرده‌ که تاکنون پنج جسد که در آب غرق شده، از مرز مشترک با ایران به این مرکز درمانی انتقال یافته‌اند.به گزارش هرانا به نقل از روزنامه هشت صبح افغانستان، دستکم ۲۳ مهاجر افغانستانی که به صورت غیرقانونی وارد خاک ایران شده بودند، توسط مرزبانان ایرانی کشته شدند.

یکی از شاهدان حادثه در این باره می‌گوید: “شب گذشته ۵۷ شهروند افغانستان که به صورت غیرقانونی، از مناطق مرزی مشترک میان افغانستان، ایران و ترکمنستان، وارد خاک ایران شده بودند توسط سربازان مرزبانی ایران بازداشت شدند”.

به گفته‌ی او، نیروهای مرزی ایران ابتدا به سوی این شهروندان تیراندازی کرده و پس از ضرب و شتم آنان، ۵۷ تن از این مهاجران را در آب رودخانه انداختند که از میان آن ها ۲۳ تن جان‌ باختند.

یکی دیگر از شاهدان حادثه، ضمن بیان این که این مهاجران از کارگران افغانستان بوده‌اند، در این باره می‌گوید که ساعت یک بامداد شنبه، سیزدهم اردیبهشت ماه، ۵۷ شهروند افغانستانی که ساکنان ولایت‌های هرات و فاریاب بودند، قصد داشتند از مسیر منطقه‌ی «دهانه‌ی ذوالفقار» در مرز مشترک با ایران، وارد خاک این کشور شوند، توسط سربازان ایرانی به رودخانه انداخته شدند.

دکتر عارف جلالی، رییس تیم پزشکی بیمارستان حوزه‌ای هرات، ضمن تایید این واقعه، اعلام کرده‌ که تاکنون پنج جسد که در آب غرق شده، از مرز مشترک با ایران به این مرکز درمانی انتقال یافته‌اند. طبق گفته‌ی او جان‌باختگان افرادی هستند که برای کار قصد داشتند به ایران سفر کنند.

بر اساس این گزارش، مقام‌های محلی هرات کشته شدن این افراد از سوی مرزبانان ایرانی را تأیید یا رد نمی‌کنند، اما از آغاز بررسی‌ها در این مورد خبر می‌دهند. در این راستا جیلانی فرهاد، سخنگوی فرمانداری هرات، می‌گوید بررسی‌های حکومت افغانستان برای مشخص شدن چگونگی رویداد آغاز شده است.

با وجود اظهارات شاهدین واقعه، سرکنسولگری ایران در هرات با انتشار بیانیه‌ای به نقل از نیروهای مرزی ایران بازداشت این مهاجران را تماما تکذیب و مدعی شده است که با هماهنگی نمایندگی وزارت خارجه افغانستان در هرات و کنسولگری افغانستان در مشهد، موضوع را بررسی و نتیجه را به حکومت افغانستان اعلام خواهد کرد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال