یک زندانی در زندان مشهد اعدام شد

پنجشنبه ۱۹ تیر، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۰۷-۰۹-SOS Iran- روز چهارشنبه ۱۸ تیرماه، حکم اعدام یک زندانی در زندان مشهد به اجرا درآمد. وی پیشتر از بابت اتهام “قتل” در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی به اعدام محکوم و حکم صادره سپس توسط دیوان عالی کشور تایید شد بود.به گزارش هرانا به نقل از رکنا، سحرگاه روز چهار‌شنبه ۱۸ تیرماه ۱۳۹۹، یک زندانی در زندان مشهد اعدام شد.

بر اساس این گزارش، این مرد ۴۵ ساله سه سال پیش همسرش را به دلیل اختلافات خانوادگی به قتل رسانده بود.

ماجرای این قتل در تاریخ ۱۷ شهریور سال ۹۶ زمانی آَشکار شد که پسر ۱۴ ساله ای هر چه با تلفن مادرش تماس می‌گرفت کسی پاسخ گوی تلفن نبود. پسر نوجوان که به دلیل اختلافات شدید پدر و مادرش به منزل دایی اش رفته بود، به طرف منزل خودشان حرکت کرد و در آنجا با جسد مادرش روبرو شده بود.

با حضور معاون دادستان مرکز خراسان رضوی در صحنه جنایت، تحقیقات قضایی و علمی در این باره آغاز شد. جسد زن ۳۴ ساله که سمیه نام داشت به صورت نیمه نشسته در کنار پشتی منزل افتاده بود و آثار جسم سخت روی سر و بریدگی زیر گلوی وی، حکایت از آن داشت که مقتول با ضربات چاقو و میله آهنی به قتل رسیده بود.

تیم تحقیقاتی پلیس که دلیل قتل را در اختلافات خانوادگی جستجو می کرد پس از پیدا کردن لباس های خونین “جواد-الف”، همسر مقتول، او را تحت تعقیب قرار داد و صبح روز بعد وی خود را به پلیس معرفی کرد.

ادامه رسیدگی به این پرونده جنایی را قاضی کاظم میرزایی (قاضی ویژه قتل عمد مشهد) به عهده گرفت و بازجویی‌های تخصصی از متهم ۴۲ ساله در شعبه ۲۱۱ دادسرای عمومی و انقلاب آغاز شد. متهم در جریان این بازجویی‌ها به قتل همسرش اعتراف و دلیل آن را سو ظن عنوان کرد.

پس از پایان یافتن تحقیقات ابتدایی، کیفرخواست این پرونده جنایی در دادسرای عمومی و انقلاب مشهد صادر شد و بدین ترتیب متهم در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی پای میز محاکمه ایستاد و در نهایت به اعدام محکوم شد.

با تایید رای صادرشده در دیوان عالی کشور، مقدمات اجرای حکم جواد-الف با دستور قاضی محمدرضا دشتبان (معاون اجرای احکام دادستان مرکز خراسان رضوی) فراهم شد. حکم اعدام وی سحرگاه روز گذشته در زندان مشهد اجرا شد.

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۱۹ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹) دستکم ۲۴۸ شهروند اعدام شدند و ۱۰۸ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱۳ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۵ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال