اعدام یک زندانی در گرگان؛ در هفته اخیر ۹ نفر اعدام شدند

پنجشنبه ۱۹ تیر، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۰۷-۰۹-SOS Iran- سحرگاه روز چهارشنبه ۱۸ تیرماه یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام “قتل” به اعدام محکوم شده بود، در زندان گرگان اعدام شد. با اعدام این زندانی شمار زندانیان اعدام شده طی یک هفته اخیر به ۹ نفر افزایش پیدا کرد.

به گزارش هرانا، سحرگاه روز چهارشنبه ۱۸ تیرماه ۱۳۹۹ یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام “قتل” به اعدام محکوم شده بود، در زندان گرگان اعدام شد.

هویت زندانی اعدام شده “باسط سیدی، اهل بندر ترکمن، ۴۳ ساله” توسط هرانا احراز شده است.

آقای سیدی پیشتر در سال ۱۳۹۳ به اتهام قتل در جریان نزاع حاصل از انجام شرط بندی در یکی از روستاهای اطراف بندر ترکمن بازداشت و در دادگاه بدوی توسط قاضی فضیلت به اعدام محکوم شد. این حکم مدتی قبل در دیوان عالی کشور تایید و پس از عدم حصول رضایت از اولیای دم سحرگاه دیروز چهارشنبه در زندان گرگان اجرا شد.

باسط سیدی، متاهل، پدر سه فرزند و در زمان اعدام ۴۳ سال داشت.

اعدام این زندانی در حالی صورت گرفته که گفته می‌شود وی از چند روز پیش از اجرای حکم به علائم بیماری کرونا دچار شده بود.

هرانا بعد از بررسی‌های صورت گرفته اجرای حکم سه زندانی دیگر در زندان‌های رجایی شهر کرج و یک زندانی در زندان خرم‌ باد را تایید کرد. با اعدام این زندانیان شمار زندانیان اعدام شده طی یک هفته اخیر به ۹ نفر افزایش پیدا کرد.

سحرگاه روز چهارشنبه ۱۱ تیر ۹۹، حکم دستکم سه زندانی که پیشتر از بابت اتهام “قتل” به اعدام محکوم شده بودند در زندان رجایی شهر کرج اجرا شد.

هویت این سه زندانی “مصطفی محمدی، میلاد خردمند و حسین جلالوند” برای هرانا احراز شده است.

این شهروندان روز شنبه ۷ تیرماه جهت اجرای حکم به سلول‌های انفرادی منتقل شدند.

از میان ابن زندانیان حسین جلالوند ساکن تهران در پی اعتراض به تجمع تعدادی از معتادان در خرابه کنار منزلش اقدام به آتش زدن موتور یکی از آنان کرد که ناخواسته منجر به فوت تعدادی از معتادان داخل خرابه شد. با وجود اینکه وی شاکی خصوصی نداشت، اما دادستان تهران به‌عنوان شاکی وی اقدام کرد و برایش حکم اعدام صادر شد.

سحرگاه روز شنبه ۳۰ فروردین ۹۹ نیز یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام “قتل” به اعدام محکوم شده بود، در زندان خرم آباد اعدام شد. هویت این زندانی “محمد جوانمرد، متاهل و پدر دو دختر” برای هرانا احراز شده است.

روز سه‌شنبه ۱۰ تیرماه ۹۹ نیز حکم اعدام یک زندانی در زندان ایرانشهر به اجرا درآمد. وی پیشتر از بابت اتهام “قتل” به اعدام محکوم شد و ۱۰ سال گذشته را با این اتهام در زندان سپری کرد. هویت این زندانی “وجید میربلوچ زهی، فرزند محمود” عنوان شده است.

همچنین روز شنبه ۱۴ تیرماه ۹۹، حکم اعدام یک زندانی در زندان مشهد به اجرا درآمد. وی پیشتر از بابت اتهام “قتل” توسط یکی از شعب دادگاه کیفری مشهد به اعدام محکوم و حکم صادره توسط شعبه چهارم دیوان عالی کشور نیز تایید شد بود.

روز چهارشنبه ۱۸ تیر امسال نیز حکم اعدام دو زندانی در زندان مشهد به اجرا درآمد.  یکی از این زندانیان از بابت اتهام “قتل” در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی به اعدام محکوم و حکم صادره سپس توسط دیوان عالی کشور تایید شد بود. زندانی دیگر نیز پیشتر به اتهام «شرب خمر» به اعدام محکوم شده بود.

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۱۹ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹) دستکم ۲۴۸ شهروند اعدام شدند و ۱۰۸ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱۳ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۵ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال