‎جزئیات توافق شهرداری با بابک زنجانی ‎میلیاردر حکومتی

دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ – ایسنا – معاون مالی اداری شهرداری تهران در خصوص ارتباط میان پروژه ایران زمین و پل صدر گفت: گناه ما این است که بدون بررسی در مورد هر چیز اظهار نظر می‌کنیم و من به یقین می‌گویم هیچ ارتباط تهاتری بین این دو پروژه وجود ندارد. به گزارش (ایسنا)، محمدحسین پورزرندی در این توضیح گفت: فردی به نام بابک زنجانی برای پروژه ایران زمین تقاضای پروانه کرده است و برابر قانون شهرداری می‌تواند در بخش درآمدی ۳۰ درصد درآمد را به صورت نقد بگیرد و بقیه را تا سقف ۳۶ ماه به صورت تقسیط دریافت کند. البته هرچه این پرداخت‌ها به صورت نقد باشد برای شهرداری بهتر است. این فرد طبق محاسبات شهرداری ۳۰ درصد نقد را پرداخت و چک‌های تقسیط را به شهرداری منطقه دو داده است و چک‌ها یا به صورت سه ماهه یا به صورت شش ماهه بوده است.

پورزرندی افزود: این فرد در کشور مالزی بانکی داشته است و به همین دلیل برای پیمانکار پروژه پل صدر ماشین آلاتی را از طرق مختلف خریداری کرده است و در قبال تامین این ماشین‌آلات بنا بوده ملک به وی واگذار شود.

‎وی افزود: زمانی که این فرد ماشین‌آلات را برای پروژه پل صدر تامین کرده است رقمی در بالای ۴۰ میلیون دلار LC‌ باز کرده و این رقم را از شهرداری طلبکار بوده است. پیمانکار در خصوص پرداخت طلب این فرد با اداره مالی شهرداری مکاتبه‌ای داشته که طلب این فرد پرداخت شود. در زمانی که این فرد برای گرفتن طلب خود مراجعه می‌کند همزمان می‌شود با سررسید چک‌های اقساط پروژه ایران زمین و این فرد تقاضا می‌کند این چک‌ها به اجرا گذاشته نشود و بابت طلبی که دارد فعلا این چک‌ها به عقب بیفتد. شهرداری هم قبول کرد تا سقفی که طلب دارد چک‌های اقساط را به اجرا نگذارد.

‎پورزرندی ادامه داد: البته مشکلاتی در این خصوص وجود داشت زیرا ما عقیده داشتیم طلب‌ها باید مطابق با زمانی که LCها باز شده‌اند باید محاسبه شود، اما این فرد به این مسئله اعتراض داشت. جلساتی در مورد رفع این مشکل گذاشته شده است که همچنان ادامه دارد اما اصلا تفاهم‌نامه تهاتری وجود نداشته است.

‎وی تاکید کرد: از حقوق شهرداری و حق دفاع می‌کنیم و چیزی که قانون است را رعایت می‌کنیم. البته هنوز در مورد این مسئله به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم.

‎به گزارش ایسنا، وی در ادامه این گفت‌و‌گو با اشاره به تمدید زمان پرداخت عوارض نوسازی پسماند و کسب و پیشه، گفت: زمان پرداخت این عوارض که تا ۱۵ آذرماه بود برای اینکه شهروندان بتوانند در قرعه‌کشی شهرداری تهران و ۲۰۲۵ جایزه شرکت کنند تا پنج دیماه تمدید شده است. اگر شهروندان تا پنج دیماه عوارض خود را پرداخت کنند، می‌توانند در این قرعه‌کشی شرکت کنند و اگر عوارض خود را تا پایان سال پرداخت کنند تنها از ۱۰ درصد تخفیف خوش حسابی بهره‌مند می‌شوند و اگر بعد از این زمان عوارض خود را پرداخت نمایند، ۹ درصد جریمه شامل حال آنها می‌شود، یعنی مجموعا ۱۹ درصد به عوارض آنها اضافه می‌شود.

‎وی افزود: در این دوره مجموعا دو میلیون و ۲۶۰ هزار پاکت عوارض نوسازی توزیع شده است که بعضی از این پاکت‌ها دارای سه نسخه و بعضی دارای دو نسخه قبض هستند. یک نسخه در رابطه با عوارض نوسازی سال است که تنها تفاوت آن با گذشته افزایش ۱٫۵ درصد ارزش معاملاتی املاک در دفترچه معاملاتی است. یعنی دفترچه قبلا مبنایش سال ۱۳۸۴ بود ولی دفترچه‌های جدید چون در سال ۹۱ تصویب و ابلاغ شد مبنایش سال ۹۱ است. بهای خدمات پسماند در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است و دستور آن را وزارت کشور ابلاغ می‌کند و مبلغ آن توسط شورای شهر تعیین می‌شود. البته مبلغ برای مناطقی که پر زباله هستند بر اساس یک فرمول خاص تعیین می‌گردد.

‎معاون اداری مالی شهرداری تهران با اشاره به اینکه اخذ عوارض جزو درآمدهای پایدار شهرداری تهران است، گفت: کل مبلغ وصول شده از عوارض با توجه به افزایشی که داشته است زیر ۴۰۰ میلیارد تومان است اما شهرداری تهران ۷۰۰ میلیارد تومان طلب دارد، یعنی در سنوات گذشته شهروندان ۷۰۰ میلیارد تومان از عوارض خود را پرداخت نکرده‌اند که یکی از فیش‌های داخل پاکت‌های توزیع شده نیز در خصوص همین مطالبات شهرداری تهران است.

‎وی دامه داد: معمولا در سال بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از عوارض وصول می‌شود اما امسال امیدواریم با شرایطی که فراهم کرده‌ایم تا پنجاه درصد و یا بیش از ۵۰ درصد را وصول نماییم و تبلیغات بسیاری در مناطق انجام شده است که می‌تواند اخذ عوارض را تا پیش از ۵۰ درصد افزایش دهد.

‎پورزرندی با اعلام کاهش اعتراض شهروندان، گفت:یکی از این موضوعات این بود که بعد از ممیزی املاک بخش عمده‌ای از ملک‌ها تعیین تکلیف شدند و فیش‌ها واقعی شد. موضوع دوم با توجه به اینکه مدتهاست این سیستمی شدن انجام شده است، مشکلات گذشته جمع‌آوری شده و در این دوره این مشکلات برطرف شده است.

‎وی افزود: متمم بودجه سال ۱۳۹۱ نیز در جلسه روز گذشته شورا مراحل خود را گذراند و تصویب شد.

‎وی در توضیحی در مورد علت بردن متمم بودجه ۹۱ به شورای شهر تهران گفت: ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی بودجه ۹۱ بود که شورای شهر با توجه به وجود انتخابات در کشور پیش‌بینی می‌کرد درآمدهای شهرداری وصول نشود ولی با توجه به اینکه حتی یک روز بحث کارهای درآمدی در شهرداری تعطیل نشد نتیجه این شد که ۳۱ درصد در مجموع نقد و غیرنقد درآمد ما بیشتر از پیش‌بینی‌ها شد و باید برای این افزایش درآمد به شورا متمم می‌بردیم، زیرا که بدون مصوبه شورا نمی‌توانیم این درآمدها را هزینه کنیم. متممی که به شورا بردیم ۳۵۴۶ میلیارد تومان بود که ۳۴۴۹ میلیارد تومان آن تصویب شد.

‎وی در خصوص نحوه هزینه این افزایش درآمد گفت: بالغ بر ۸۰ درصد متمم برای پروژه‌های عمرانی و حمل‌ونقل و کمتر از ۲۰ درصد برای نگهداشت و کارهای جاری صرف می‌شود.

‎وی تاکید کرد: ساخت هر کیلومتر مترو بالغ بر هفت میلیارد هزینه در بر دارد، در نتیجه با این رقم اختصاص داده شده توسعه چندانی در خطوط مترو ایجاد نمی‌شود. به صورت کلی ما می‌توانیم از دو طریق توسعه خطوط مترو را دنبال کنیم. یکی اینکه سرمایه‌گذاری بیاوریم که در این راه با محدودیت‌هایی مواجه هستیم. در نتیجه تنها راه استفاده از فاینانس‌های مترو است که البته این کار از ابتدای تاسیس مترو انجام می‌شده و مختص این دوره نیست.

‎پورزرندی با بیان اینکه در اواخر سال ۹۱ موفق شدیم LC‌های خط چهار مترو را باز کنیم گفت: ۵۵۰ میلیون یورو ال‌سی‌ خط چهار مترو را موفق شدیم در سال ۹۱ باز کنیم که از این رقم ۵۰ درصد صرف خرید واگن‌های مترو شده است. LC خط سه تمام قراردادهایش منعقد شده است و فقط مشکلات ما در بانک عامل است. حدود ۷۷۰ میلیون یورو خط هفت برایش LC گشایش شده است و برای خط شش نیز یک میلیارد یورو اختصاص یافته است. البته در خصوص خط شش در حال گذراندن مراحل اداری هستیم.

‎معاون مالی اداری شهرداری تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه LC‌ها مربوط به چه کشوری بوده است؟ گفت: LC‌ها از اول متعلق به کشور چین بوده است، با توجه به ۲۲ میلیارد دلار پول نفتی که در این کشور باقی مانده در ابتدا قرار شد سه برابر این رقم فاینانس بگیریم اما الان تا دو برابر آن محقق شده است.

‎وی در خصوص مشکلات شهروندان در پرداخت عوارض نوسازی گفت: امسال مشکلات بسیار کم بوده و شهروندان می‌توانند از سه طریق مشکلات خود را پیگیری نمایند.

‎وی افزود: راهکارهای پیش‌بینی شده برای رفع مشکلات شهروندان ابتدا مراجعه به سایت شهرداری تهران است که امکان اصلاح قبوض نوسازی در این سایت فراهم شده است. راهکار بعدی مراجعه شهروندان به مناطق و راهکار سوم نیز مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک است. در این دوره شش میلیون قبض میان شهروندان توزیع شده است و روند کار نسبت به سالهای گذشته بسیار بهتر بوده است. به طوری که اعتراضات شهروندان در خصوص پرداخت عوارض به کمترین میزان خود رسیده است.

‎پورزرندی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شهرداری تهران راهکاری برای وصول مطالبات خود از شهروندان اندیشیده است؟ گفت: در بهترین شرایط تنها ۴۰ درصد از عوارض را می‌توانیم اخذ کنیم در حالیکه این رقم در گذشته بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بوده است. علت ماندن مطالبات شهرداری از شهروندان نبود ابزار اجرایی است. باید برای وصول مطالبات یک ضمانت اجرایی وجود داشته باشد.

‎وی به طرح خودکفایی شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: طرح خودکفایی شهرداری‌ها که در دست دولت مانده است اگر به مجلس بیاید می‌تواند ضمانت‌های لازم برای اخذ این عوارض را فراهم نمایند. در حال حاضر شهرداری تنها از طریق پیگیری‌های خود در نواحی و تبلیغات می‌تواند درصد اخذ عوارض از شهروندان را افزایش دهد.

‎وی به مطالبات شهرداری تهران از دستگاه‌های دولتی اشاره کرد و گفت: از ۷۰۰ میلیارد تومان مطالبه شهرداری یک بخشی مربوط به مطالبات شهرداری از دستگاه‌های دولتی است که امیدواریم در دولت جدید با بهتر شدن شرایط این مطالبات پرداخت شود.

‎معاون اداری مالی شهرداری تهران با اشاره به انگیزه شهرداری برای ساخت مترو از مرقد امام (ره) تا فرودگاه بین المللی و ادامه آن تا ورامین گفت: حدود ۴۰۰ میلیون یورو فاینانس از طریق وزارت مسکن و بانک مسکن برای این خط گشایش یافته است. با توجه به اینکه دولت پول ندارد پرداخت کند از طریق فاینانس پیگیر ساخت این پروژه و پروژه‌های نیمه تمام دیگر هستیم.

‎وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هزینه تمام شده خیابان ۱۷ شهریور ۴۰ میلیارد تومان بوده است یا نه؟ گفت: برای پاسخ به این سوال باید به صورت وضعیت‌ها رجوع کنم. با توجه به اینکه اعلام صورت وضعیت‌ها چیزی حدود سه الی چهار ماه زمان می‌برد پاسخ این سوال را بعدا خواهم داد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال