جاوید رحمان، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل: سرکوب و خشونت بعد از ناآرامی‌های آبان ٩٨ ابعادی حیرت‌آور دارد

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، گزارش جدید خود را بر رویدادهای بعد از ناآرامی‌های آبان ٩٨ متمرکز کرده است. او در این گزارش از شدت خشونتی که نظام جمهوری اسلامی به تظاهرات و اعتراضات مردم نشان داد، ابراز تعجب می‌کند. علاوه بر این گزارش، اخیراً سازمان عفو بین‌المللی نیز شرح مفصلی از سرکوب و خشونت گسترده در ایران، بعد از گران شدن بنزین در آبان ٩٨، منتشر کرده است.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران

جمعه ۱۴ شهریور، ۱۳۹۹-۳:۰۶:۱۴ PM-SOS Iran- گزارش جدید جاوید رحمان که برای مجمع عمومی سازمان ملل تهیه شده، ابتدا در اختیار کمیته‌های این مجمع قرار می‌گیرد و سپس قبل از آغاز رسمی جلسات سازمان ملل، به مجمع ارائه خواهد شد. هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل کار خود را رسماً از ١۵ سپتامبر/٢۵ شهریور آغاز خواهد کرد. امسال برای نخستین بار و  به دلیل اپیدمی کووید ١٩، این جلسات به طور مجازی تشکیل خواهد شد.

به گزارش ار اف ای، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران در گزارش تازۀ خود می‌نویسد که حداقل ۳۰۴ نفر، از جمله ۲۳ کودک و ۱۰ زن، طی هجوم و تیراندازی‌های نیروهای انتظامی و امنیتی ایران کشته شده‌اند. این جنایات بین روزهای ۲۴ تا ۲۸ آبان ۱۳۹۸ رخ داده و نیروهای انتظامی، وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران در آن دست داشته‌اند. در گزارش آمده است که بررسی نیمی از اجساد نشان داده که ۶۶ نفر با شلیک گلوله به ناحیۀ سر و گردن و ۴۶ نفر بر اثر شلیک به سینه و قلب از پا در آمده‌اند. از نظر آماری بیشترین قتل‌ها در استان تهران و سپس در خوزستان و کرمانشاه رخ داده است.

گزارش تأکید می‌کند که معترضان و سرکوب‌شدگان هیچ حرکت مسلحانه‌ای انجام نداده بودند.

جاوید رحمان به ویژه از مسئولیت‌ناپذیری دولت جمهوری اسلامی ابراز نگرانی می‌کند. حدود ١٠ ماه از وقایع گذشته اما مقامات جمهوری اسلامی همچنان از ارائۀ اطلاعات دقیق در مورد تعداد کشته‌شدگان یا بازداشت‌شدگان طفره می‌رون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال