اجرای حکم اعدام یک زندانی در ندامتگاه مرکزی کرج

دوشنبه ۱۴ مهر، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۱۰-۰۵-SOS Iran-  حکم اعدام یک زندانی در ندامتگاه مرکزی کرج اجرا شد. وی پیشتر از بابت اتهامات قتل و تجاوز به سه بار اعدام محکوم شده بود. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از همشهری، یک زندانی در ندامتگاه مرکزی کرج اعدام شد. بر اساس این گزارش، رسیدگی به پرونده مذکور از خرداد سال ۹۷ به‌ دنبال کشف جسد زن جوانی به‌ نام رؤیا در خانه خواهرشوهرش در کرج آغاز شد. وقتی بازپرس کشیک قتل در محل قتل حضور یافت، خواهر شوهر مقتول گفت: “من خانه نبودم. وقتی رسیدم با جسد رؤیا روبه‌رو شدم. شوکه شدم و نمی‌دانم او در خانه ما چه می‌کرد و چرا مرده است؟”

با دستور انتقال جسد زن جوان به پزشکی قانونی، علت مرگ وی خفگی اعلام شد اما کارشناسان دریافتند قبل از قتل به زن جوان تعرض نیز شده است. در حالی که تحقیقات در این پرونده ادامه داشت، کارآگاهان جسد شوهر مقتول را نیز در بیابان‌های اطراف هشتگرد پیدا کردند. فرهاد ۳۲ساله بر اثر ضربه‌های متعدد چاقو به قتل رسیده و جسدش در ۲۰ کیلومتری هشتگرد رها شده بود.

پلیس شروع تحقیقات جنایی ماموران جنایی با کنترل خط تلفن همراه مقتولان دریافت خواهرشوهر رؤیا شب قبل از قتل به او پیامک داده و خواسته تا فردا به خانه‌اش برود تا با هم به خرید بروند. بدین ترتیب کارآگاهان به بازجویی از «پروین»؛ خواهر شوهر مقتول پرداختند اما زن جوان از ارسال چنین پیامکی اظهار بی‌اطلاعی کرد و مدعی شد اصلاً چنین پیامکی به زن برادر خود ارسال نکرده است. او احتمال داد شوهرش این پیامک را زمانی که گوشی وی در اختیارش بوده، ارسال کرده باشد.

مسعود، داماد خانواده خیلی زود تحت بازجویی قرار گرفت اما منکر اطلاع از قتل‌ها شد. با این حال پلیس که به وی ظنین بود، به بازجویی ادامه داد تا اینکه لب به اعتراف گشود. متهم در شرح ماجرا گفت: “من از رؤیا خوشم می‌آمد. وقتی همسرم گوشی‌اش را به من داده بود تا برنامه‌ای برایش نصب کنم، از فرصت استفاده کردم و با گوشی اش پیامکی برای همسر برادرش فرستادم و از او خواستم به خانه ما بیاید تا برای خرید به بازار برویم او هم قبول کرد. من سر ساعت مقرر همسرم را از خانه بیرون فرستادم و بعد خودم منتظر رؤیا ماندم. شوهرش او را به خانه ما رساند و رفت. وقتی رؤیا وارد خانه شد، از پشت او را گرفتم و  به او تجاوز کردم. بعد هم از ترس او را خفه کردم. چون می‌دانستم برادرزنم به ماجرا مشکوک می‌شود، به او تلفن کردم و گفتم من هشتگرد هستم و ماشینم خراب شده و نیاز به کمک دارم و او را با این نقشه به ۲۰ کیلومتری هشتگرد کشاندم و همانجا او را هم کشتم. بعد به خانه برگشتم تا جسد رؤیا را به بیرون منتقل کنم که متوجه شدم همسرم به خانه آمده و با دیدن جسد به پلیس خبر داده است.”

این متهم در شعبه یکم دادگاه کیفری استان البرز به ریاست قاضی رنجبر فیروزه‌ای پای میز محاکمه ایستاد. قضات در دو جلسه جداگانه به اتهام قتل و تجاوز وی که البته جلسه دوم غیرعلنی برگزار شد، رسیدگی کردند. در جلسه اول اولیای دم هر دو مقتول خواستار اعدام متهم شدند.

هیأت قضایی پس‌از پایان جلسه دادگاه برای صدور حکم وارد شور شدند و متهم را از بابت اتهام دو فقره قتل به دو بار اعدام و از بابت اتهام تعرض به اعدام محکوم کردند.

این زندانی در نهایت سحرگاه دیروز یکشنبه ۱۳ مهر با حضور قاضی نریمانی، رئیس شعبه ششم اجرای احکام استان البرز و مسئولان ندامتگاه مرکزی کرج و اولیای دم اعدام شد.

بنابر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۱۹ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹) دستکم ۲۴۸ شهروند اعدام شدند و ۱۰۸ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱۳ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۵ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال