گزارشی از آخرین وضعیت فرهاد میثمی؛ پایان نگهداری در سلول انفرادی

چهارشنبه ۲۳ مهر، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۱۰-۱۴-SOS Iran- فرهاد میثمی، فعال مدنی روز سه‌شنبه ۲۲ مهر پس از ۸ روز نگهداری در یکی از سلول‌های انفرادی بند امن زندان رجایی شهر کرج با منفی اعلام شدن تست جدید کرونا و بهبودی کامل به بند عمومی این زندان منتقل شد. هرانا پیشتر در گزارشی از تایید ابتلای ۱۱۹ زندانی محبوس در زندان رجایی شهر کرج به ویروس کرونا توسط بهداری این زندان خبر داد.به گزارش  هرانا، روز سه‌شنبه ۲۲ مهرماه ۱۳۹۹، فرهاد میثمی، فعال مدنی از بند امن به بند عمومی زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.

گفته می‌شود انتقال آقای میثمی به بند عمومی این زندان پس از منفی اعلام شدن تست جدید کرونا و بهبودی کامل ایشان صورت گرفته است.

فرهاد میثمی در تاریخ ۱۵ مهرماه امسال در پی مثبت اعلام شدن تست کرونا از فرعی سالن ۱۰ بند ۴ زندان رجایی شهر کرج، به یکی از سلول‌های انفرادی بند امن این زندان منتقل شد.

فرهاد میثمی، در تاریخ ۹ مرداد ۹۷ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی از بابت “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور” به ۵ سال حبس، به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۱ سال حبس و همچنین ۲ سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی و اجتماعی، فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها، مطبوعات و خروج از کشور محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی در پرونده ایشان، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور” در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود. آقای میثمی در تاریخ ۱۸ آبان ۹۸، به صورت ناگهانی از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.

هرانا پیشتر در گزارشی از تایید ابتلای ۱۱۹ زندانی محبوس در زندان رجایی شهر کرج به ویروس کرونا توسط بهداری این زندان خبر داد.

در این زندان شماری از زندانیان سیاسی دیگر از جمله، آرش صادقی مبتلا به نوع بدخیم سرطان استخوان به نام کندروسارکوما و افشین بایمانی و ابوالقاسم فولادوند هر دو مبتلا به بیماری قلبی مدت محکومیت خود را سپری می‌کنند؛ همین امر جان آنان را در صورت ابتلا به بیماری کرونا در معرض خطر جدی قرار خواهد داد. پیشتر یک منبع مطلع از شرایط این زندانیان در این خصوص به هرانا گفت: “زندانیان سیاسی در زندان رجایی شهر از تاریخ ۲ اسفندماه ۹۸ تا خردادماه امسال به دلیل کرونا امکان ملاقات نداشتند. زندانیان سیاسی محبوس در سالن ۱۰ بند ۴ کماکان برای حفاظت از خانواده‌ها حاضر به ملاقات نیستند. اما متاسفانه پس از خردادماه ملاقات‌ها برقرار شد و احتمالا این ویروس از طریق ملاقات شرعی برخی زندانیان وارد شده است. به علاوه اینکه بعضی از زندانیان حاضر به رعایت پروتکل های بهداشتی نیستند و مسئولین زندان هم سخت گیری و نظارتی بر این مسئله ندارند!”

روز سه‌شنبه ۱۵ مهرماه ۱۳۹۹، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از زندانی کردن مدافعین حقوق بشر، وکلا، شهروندان خارجی و زندانیان دو-تابعیتی، فعالان محیط زیست و بازداشت شدگان اعتراض‌های مسالمت‌آمیز به ویژه در شرایط شیوع ویروس کرونا در زندان‌های کشور از دولت ایران خواست تا این افراد را هر چه سریع‌تر آزاد کند. در این بیانیه با اشاره به تجهیزات ناکافی، کمبود آب و وسایل ضدعفونی کننده در زندان‌ها، از دولت ایران خواسته شده است تا بی‌عدالتی در خصوص مدافعین حقوق بشر پایان دهد.

سازمان عفو بین‌الملل چندی پیش اعلام کرد نسخه‌هایی از چهار نامه را رویت کرده که از طرف مقامات سازمان زندان‌ها که زیر نظر قو قضائیه فعالیت می‌کند، به وزارت بهداشت نوشته شده و زنگ خطر را درباره کمبود شدید تجهیزات حفاظتی شخصی، مواد ضدعفونی کننده و تجهیزات و لوازم پزشکی کلیدی به صدا درآورده است. وزارت بهداشت این درخواست‌ها را بی‌پاسخ گذاشته و زندان‌های ایران همچنان در مقابل شیوع بیماری‌های واگیردار به شکلی فاجعه‌باری فاقد تجهیزات الزامی است.

این درحالی است که اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها، فروردین امسال در خصوص حفظ سلامت زندانیان مدعی شد که “ایران باید به عنوان مبتکر حمایت از حقوق زندانیان در دنیا شناخته شود”.

هرانا مردادماه امسال در گزارشی با عنوان “بحران کرونا؛ گزارشی جامع از وضعیت زندان رجایی شهر کرج و جدیدترین لیست زندانیان سیاسی” به وضعیت زندانیان سیاسی و امنیتی در زندان رجایی شهر کرج پرداخت و نسبت به احتمال شیوع کرونا در میان زندانیان محبوس در این زندان هشدار داده بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال