‎نسبت کارت هدیه و جایگاه نمایندگی

شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ – ایسنا – نمایندگی مجلس از طریق آرای عمومی صلاحیت پیدا می‌کند. به یک بیان ساده می‌توان گفت بدین طریق حاکمیت ملی اعمال می‌شود. از این جهت نمایندگی مجلس یک جایگاه ملی است. به واسطه این جایگاه، نفوذ کلام و حدود اختیارات یک نماینده بیش از سایر شهروندان است اما باید دانست که جایگاه نمایندگی ملت امانتی است که طبق قانون در اختیار یک شخص سپرده شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد هاشمی – حقوق‌دان – در ادامه یادداشت خود در آرمان نوشت: طبق اصل۱۶۷ قانون اساسی نمایندگان سوگند یاد می‌کنند که وظایف قانونی خود را انجام داده و در طول دوران نمایندگی امانت و تقوا را رعایت کنند. از این روست که مسئولیت نمایندگی در قانون اساسی بسیار خطیر عنوان شده است.
‎طبق قانون نمایندگان در انجام مسئولیت‌های خود دارای مصونیت هستند اما نمایندگان به عنوان شهروند اگر عملی انجام دهند که خلاف قانون باشد بی‌تردید دیگر مصونیتی شامل آنها نخواهد شد. به عنوان مثال نماینده مجلس حق ندارد اسرار خصوصی مردم را فاش و از تریبون مجلس استفاده غیرقانونی کنند. از آنجا که نماینده مجلس دارای پایگاه در میان کانون‌های قدرت است می‌تواند از اعتبار نمایندگی‌اش در دستگاه‌های دولتی استفاده کند. بدیهی است نماینده‌ای که بخواهد با استفاده از جایگاهش به اعمال نفوذ در دستگاه‌های دولتی بپردازد اخلاق نمایندگی را رعایت نکرده است. از سوی دیگر شهروندی است که به خاطر اعمالی که انجام داده است، مسئولیت دارد و باید به قانون پاسخگو باشد. درباره اتفاقی که در حوزه تامین اجتماعی رخ داده و براساس اظهارات شخصی، تعدادی از نمایندگان مجلس مبلغی را تحت عنوان کارت هدیه دریافت کرده‌اند. پیش از بحث حقوقی درباره برخورد قانون با این رخداد نیاز به توضیح چند نکته ضروری می‌نماید. ۱- تامین اجتماعی باید تامین‌کننده نیاز شهروندان باشد. وزیر کار قبلی باید به جای انتخاب فرد متهم در پرونده کهریزک و تکیه به مسائل سیاسی مشکلات مردم و این سازمان که با مردم در ارتباط است را حل می‌کرد. ۲- بطور کل باید دانست که تامین اجتماعی صندوقی است که برخورداران آن باید تابعان تامین اجتماعی باشند. به یک معنا طبق قانون برخورداران از تامین اجتماعی باید کارگران باشند و نیز باید یادآور شد صندوق تامین اجتماعی امین داشته باشند. ۳- بلاشک دادن پول به نمایندگان مجلس از طریق صندوق اجتماعی تخلف از قانون اساسی محسوب می‌شود و به تعبیری جرم محسوب می‌شود. کسی که می‌خواهد کار خیر انجام دهد باید از جیب خودش خرج کند. قانون‌گذار اگر قرار است به شهروندی کمکی اعطا کند باید در قانون آن را ببیند. لذا تامین اجتماعی صندوقی است که امانت محسوب می‌شود. پس بن دادن به نمایندگان به هر شکلی و با هر توجیهی جرم محسوب می‌شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال