دستکم ۳ زندانی در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند

یکشنبه۳۰ آذر، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۱۲-۲۰-SOS Iran- روز چهارشنبه ۲۶ آذر حکم اعدام دستکم سه زندانی که پیشتر در پرونده هایی جداگانه از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد. به گزارش هرانا به نقل از رکنا، روز چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹، حکم اعدام ۳ زندانی در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد.بر اساس این گزارش، روز ۲۲ مرداد سال ۹۲ بود که پسر جوانی در مغازه میوه فروشی در بازار تهران با شلیک گلوله دست به قتل برادر بزرگترش زد و در همان صحنه جرم از سوی شاهدان جرم بازداشت شد.

مهدی در اعترافاتش به ماموران گفت: “من و برادرم از بچگی با هم بزرگ شده و به هم علاقه‌مند بودیم، اما بعد از مرگ پدرم، اختلاف‌ها بر سر خانه موروثی شروع شد و اختلاف میان ما بالا گرفت و روز حادثه با برادرم که در مغازه کناری من یک مغازه دارد درگیر شدم و در یک لحظه اقدام به تیراندازی کردم”.

پرونده در شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری یک استان تهران مورد بررسی قرار گرفت و مهدی در ماجرای قتل برادرش با توجه به اعترافات متهم و درخواست خانواده اش به اعدام محکوم شد.

مهدی پیش از این در سال ۹۷ یک بار تا پای چوبه دار رفت و با کسب مهلت از اولیای دم اجرای حکمش به تعویق افتاد.

دیگر متهم روز ۳ خرداد سال ۹۷ بود که به خاطر اختلافی که با صاحبخانه اش داشت با شلیک گلوله دست به قتل زد و خیلی زود از سوی ماموران دستگیر شد.

ارسطو پس از دستگیری به قتل مرد صاحبخانه اش که فرهاد نام داشت اعتراف کرد و پرونده برای صدور حکم به شعبه ۱۱ دادگاه کیفری یک استان تهران ارجاع شد.

قضات با توجه به درخواست اولیای دم و اعترافات متهم حکم اعدام برای متهم صادر کردند و این حکم در شعبه ۹ دیوان عالی کشور مورد تایید قرار گرفت.

سومین متهم نیز روز ۳ آذر سال ۹۴ همسر و فرزندش را به قتل رسانده بود.

این مرد پس از این اقدام دست به خودکشی نافرجام زد و پس از درمان به قتل همسر و فرزندش اعتراف کرد و قضات در شعبه ۱۰ کیفری یک استان تهران میثم را با توجه به اعترافات و درخواست اولیای دم به اعدام محکوم کردند و این حکم در شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور مورد تایید قرار گرفت.

احکام اعدام صادره علیه این ۳ زندانی روز چهارشنبه هفته گذشته در زندان رجایی شهر کرج به اجرا در آمد.

بنابر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (۱۰ اکتبر ۲۰۱۹ تا ۸ اکتبر ۲۰۲۰) دستکم ۲۵۶ شهروند اعدام شدند و ۹۶ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۲ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۲ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش ۷۷ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال