رهایی پنج زندانی از اعدام در شهرهای مختلف

دوشنبه ۰۸ دی، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۱۲-۲۸-SOS Iran- پنج زندانی در خرم آباد، شوشتر، ازنا، زنجان و شاهرود که پیشتر در پرونده های جداگانه از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، با جلب رضایت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافتند. همچنین رییس کل دادگستری استان زنجان از رهایی ۱۷ زندانی محکوم به اعدام طی سال جاری در این استان خبر داد.به گزارش هرانا به نقل از شرق، ۲ متهم به قتل در شهرستان های خرم آباد و شوشتر با تامین مبلغ دیه موفق به جلب رضایت اولیای دم شدند و از اعدام رهایی یافتند.

بر اساس این گزارش، شش سال قبل درپی پیداشدن جسد جوانی در بیابان‌های خرم‌آباد پلیس آگاهی تحقیقات خود را برای شناسایی عامل یا عاملان این قتل آغاز کرد. در این میان پلیس به جوانی به نام محسن که از دوستان صمیمی مقتول بود، مظنون شد. محسن پس از اطلاع از مرگ دوست صمیمی خود در مراسم عزاداری او همپای خانواده مقتول به سوگ نشست، به‌شدت عزاداری کرد و به رسم لرها لباس‌ها و ماشین شخصی خود را گل گرفت و در غم دوری دوست صمیمی خود اعلامیه و بنر ترحیم تهیه کرد. همین امر باعث ظن کارآگاهان پلیس خرم‌آباد شد. آنها محسن را دستگیر کردند و تحت بازجویی قرار دادند. محسن پس از ۴۰ روز به قتل دوست خود به همراه چند نفر دیگر از دوستان مشترک او و مرحوم اعتراف کرد. بنا بر مستندات پرونده محسن در دفاع از خود در دادگاه گفت: “اعتراف من در اداره آگاهی تحت فشار شرایط بازجویی بود و من هیچ‌گاه حتی فکر قتل هم به ذهنم خطور نکرده است”.

با تلاش ریش‌سفیدان و بزرگان طوایف خانواده اولیای‌دم سرانجام در قبال دریافت مبلغ یک میلیارد تومان راضی به عدم اجرای حکم اعدام شدند و تا چهارم آبان‌ماه به خانواده متهم فرصت تأمین مبلغ خون‌بها را دادند؛ اما با تلاش خانواده متهم به قتل مبلغ ۸۸۰ میلیون تومان با فروش منزل مسکونی به دست آمد و آنها در تهیه مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان باقی مانده در تنگنا قرار گرفته بودند. با انتشار درخواست کمک خانواده محسن و تلاش و رایزنی‌های خبرنگاران «شرق» با نیکوکاران هم‌وطن مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان باقی‌مانده تأمین و پس از پرداخت به اولیای‌دم مقتول رضایت آنها جلب شد و در نهایت محسن از چوبه دار رهایی یافت روز شنبه ۲۹ آذرماه جاری از زندان آزاد شد.

در دومین پرونده نیز یک جوان به نام اصغر در سال ۱۳۸۲ سوار بر موتورسیکلت در خیابان‌های شهرستان شوشتر در‌حال رانندگی بود که ناگهان با یک اتومبیل تصادف کرد.

پس از این حادثه رانندگی اصغر و راننده اتومبیل با هم به‌صورت لفظی درگیر شدند. پس از آنکه درگیری لفظی بالا گرفت، راننده و اصغر با هم گلاویز شدند. راننده ماشین سواری با چوب‌دستی که از اتومبیل خود بیرون آورده بود، به سمت اصغر رفت و ضرباتی به او زد. اصغر بر اثر آن ضربات کنترل اعصاب خود را از دست داد و در یک لحظه چوب دستی راننده را گرفت و چند ضربه به راننده خودروی سواری زد. متأسفانه یکی از ضربات اصغر به جمجمه راننده سواری برخورد کرد و او را به حالت کما برد. راننده خودروی سواری پس از ۱۷ روز براثر جراحت واردشده به جمجمه‌اش در بیمارستان جان باخت و اصغر نیز متواری شد. اصغر به دلیل جوانی و ترس از طناب دار به مدت ۱۱ سال متواری بود تا اینکه سال ۹۳ توسط پلیس دستگیر و به مراجع قضائی معرفی شد. او پس از ۱۱ سال استرس، عذاب وجدان، آوارگی و فرار سرانجام در مقابل قاضی به جرم خود اعتراف کرد و به اعدام محکوم شد. پس از صدور حکم تلاش خانواده او برای جلب رضایت اولیای دم مقتول آغاز شد، اما این شروع مشکلات خانواده اصغر بود؛ چرا‌که اولیای دم جز با اجرای حکم به هیچ‌چیز دیگر قانع نمی‌شدند.

سرانجام با ورود بزرگان و ریش‌سفیدان دو فامیل و با بزرگ‌منشی اولیای دم مقتول سازش‌نامه‌ای بین خانواده قاتل و مقتول تنظیم و بر اساس این سازش‌نامه به خانواده مقتول فرصت داده شد تا پایان مهرماه ۹۹ مبلغ یک‌میلیارد تومان بابت دیه مقتول به حساب اولیای‌دم واریز شود.

بر اساس این توافق این فرصت غیرقابل تمدید بود و در پایان این مهلت حکم اعدام ازسوی اولیای دم اجرا می‌شد. خانواده اصغر با فروش طلا و منزل مسکونی و اتومبیل‌سواری و با کمک اقوام و آشنایان موفق به جمع‌آوری ۷۵۶ میلیون تومان شده بودند و برای رسیدن به دیه درخواستی اولیای دم ۲۴۴میلیون تومان کسر داشتند. خانواده اصغر برای نجات فرزندشان از چوبه دار از هیچ تلاشی دریغ نکرده بودند‌ اما در تأمین مبلغ توافق‌شده درمانده و ناتوان شده بودند. پدر و مادر اصغر خانه و زندگی خود را حراج کردند تا فرزند خود را از چوبه دار نجات دهند اما مرگ نابهنگام به آنها این اجازه را نداد تا نتیجه تلاش خود را برای آزادی پسرشان ببینند. آنها پس از مطلع‌شدن از محکوم‌شدن اصغر به اعدام در بیم و هراس اعدام فرزند، به فاصله چندماه یکی پس از دیگری دار فانی را وداع گفتند و پیگیری تأمین دیه درخواستی اولیای دم به برادر بزرگ‌تر اصغر محول شد. اصغر نیز در زندان سختی‌های بسیاری متحمل شد و خبر مرگ پدر و مادرش را شنید که ستون‌های اصلی زندگی‌اش بودند.

انتشار درخواست کمک اصغر در روزنامه «شرق» و همچنین روزنامه «نقد حال» کرمانشاه، تلاش برای نجات اصغر مثمر‌ثمر واقع شد. با پیگیری‌های خبرنگاران روزنامه «شرق» و با کمک‌گرفتن از چهره‌های ورزشی روند تأمین مبلغ دیه درخواستی اولیای‌دم مقتول به‌سرعت پیش رفت. «سعید آلوسی» دکتر بدنساز تیم‌های ورزشی که مقیم آمریکاست ۱۴۷ میلیون تومان از مبلغ دیه را تقبل و توسط امیر قلعه‌نویی بازیکن و سرمربی سابق تیم ملی فوتبال کشورمان برای آزادی اصغر پرداخت کرد. باقی‌مانده مبلغ دیه نیز توسط قهرمانان تیم ملی کشتی فرنگی و آزاد کشور به‌خصوص حمید سوریان، غلامرضا محمدی، حسن یزدانی، علیرضا رضایی و یونس امامی و همچنین اعضای تیم ملی کاراته تأمین شد.

در نهایت این دو پرونده با پیگیری‌های مستمر و انسان‌دوستانه «امین دهقانی‌مفردپور» کارشناس حقوق منجر به سازش و آزادی این دو جوان محکوم به اعدام شد.

رهایی از اعدام یک زندانی در ازنا

به گزارش میزان، رئیس دادگستری شهرستان ازنا در استان لرستان از بخشش یک زندانی محکوم به اعدام، بعد از ۱۶ سال خبر داد.

امرایی رئیس دادگستری شهرستان ازنا اعلام داشت: “بعد از گذشت ۱۶ سال از وقوع یک فقره قتل عمد، با رضایت خانواده مقتول، صلح و سازش بین طرفین برقرار شد”.

وی عنوان کرد: “در سال ۱۳۸۳ شخصی همسر خود را به قتل می‌رساند. دادگاه حکم به اعدام متهم پس از پرداخت نصف دیه کامل یک مرد مسلمان از سوی اولیای دم در حق جانی به عنوان تفاضل دیه و ایداع سهم فرزندان صغیر وی صادر نمود. پس از اعتراض متهم به رای صادره، پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شد که دیوان حکم صادره را تایید کرد”.

وی افزود: “پس از انجام مذاکرات و جلسات متعدد که بالغ بر ۲۰ جلسه با خانواده‌ی طرفین صحبت و گفتگو شد، اولیای دم با شرایطی، رضایت بدون قید و شرط خود را نسبت به متهم اعلام کرد”.

رهایی یک زندانی از اعدام در زنجان

به گزارش میزان، رییس کل دادگستری استان زنجان از رهایی یک محکوم به اعدام از چوبه دار خبر داد.

اسماعیل صادقی نیارکی همچنین از رهایی ۱۷ محکوم به اعدام از ابتدای سال جاری در این استان خبر داد.

رهایی از اعدام یک زندانی در شاهرود

به گزارش مهر، رئیس دادگستری شاهرود در استان سمنان از بخشش یک زندانی محکوم به اعدام در این شهرستان خبر داد.

روح الله اسماعیلیان افزود: یکی از محکومانی که حدود سه سال قبل به اتهام قتل عمد همسر خود به اعدام محکوم و مراحل استیذان و تأیید رأی در دیوان عالی کشور نیز انجام شده و پرونده آماده اجرای حکم بود که با گذشت اولیا دم، متهم از اعدام رهایی یافت.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال