‎به پیگرد و آزار حامیان «مادران عزادار» پایان دهید!

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر: به پیگرد و آزار حامیان «مادران عزادار» پایان دهید!
 – ژیلا کرمزاده مکوندی
- لیلا سیف اللهی
-  نادر احسنی
- منصوره بهکیش 
برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامهء مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» ‪(FIDH)‬ ‪ ‬و «سازمان جهانی مبارزه‪ ‬با شکنجه» ‪(OMCT)‬ است، اطلاعات تازه ای دریافت کرده و از شما درخواست می کند فورا در باره مساله زیر در ایران اقدام کنید.

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامهء مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» ‪(FIDH)‬ ‪ ‬و «سازمان جهانی مبارزه‪ ‬با شکنجه» ‪(OMCT)‬ است، اطلاعات تازه ای دریافت کرده و از شما درخواست می کند فورا در باره مساله زیر در ایران اقدام کنید.
اطلاعات تازه
برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق «جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران» (‪LDDHI‬) مطلع شده که حامیان «مادران عزادار»‪[۱]‬ خانم ژیلا کرمزاده مکوندی، خانم لیلا سیف اللهی، آقای نادر احسنی در مرحله تجدید نظر محکوم و برای گذراندن حکم زندان احضار شده اند و آزار و اذیت قضایی خانم منصوره بهکیش، که در مبارزه با اعدام زندانیان نیز فعال است، نیز ادامه دارد.
براساس اطلاعات دریافتی، خانم ژیلا کرم زاده مکوندی و آقای نادر احسنی و خانم لیلا سیف اللهی در تاریخ های ۱۵ آبان و ۱۷ آبان ۱۳۹۰ برای اجرای حکم دو سال زندان به دادسرای زندان اوین احضار شدند‪.‬ وکلای آنها پیش از احضار از نتیجه تجدید نظر مطلع نشده بودند و درپیگیری معلوم شد که دادگاه تجدید نظر حکم های خانم ها ژیلا کرم زاده مکوندی و لیلا سیف اللهی را به ۲ سال حبس تعزیری و ۲ سال حبس تعلیقی که تا ۵ سال پس از اجرای حکم قطعی قابل اجراست، کاهش داده است. آقای نادر احسنی نیز به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده است. این سه مدافع حقوق بشر ۲۰ روز فرصت دارند تا خود را به زندان معرفی کنند، در غیر این صورت وثیقه آنها توقیف خواهد شد.
علاوه بر این، خانم منصوره بهکیش در ۱۴ آبان ۱۳۹۰ مطلع شد که محاکمه او در تاریخ ۴ دی ۱۳۹۰ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد. پیش از این، دادگاه او در تاریخ ۱۸ مهر ۱۳۹۰ تعیین شده بود که به دلیل عدم حضور نماینده دادستان به تعویق افتاد.
برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر تداوم این آزار و اذیت قضایی و نیز کوتاهی دادگاه ها از تضمین حق دفاع مدافعان حقوق بشر نامبرده را محکوم می نماید. به نظر می رسد این رفتار تنها برای تنبیه فعالیت های مسالمت آمیز و قانونی این مدافعان باشد.
اطلاعات پیشینه ای
در ۱۷ بهمن و شب ۱۹ بهمن ۱۳۸۸،  خانم ام البنین ابراهیمى، خانم الهام احسنى، آقای نادر احسنی، خانم ژیلا کرمزاده مکوندى، خانم لیلا سیف الهى، و خانم فاطمه رستگارى نسب در منازلشان دستگیر شدند. خانم فرزانه زینلی نیز در ۱۹ دی ۱۳۸۸ در پارک لاله دستگیر شد. آنها در زندان اوین در بازداشت ماندند و بعدا آزاد شدند. محاکمه هایی در اردیبهشت ۱۳۸۹ و فروردین ۱۳۹۰ در دادگاه بدوی در تهران برگزار شد. در ۲۰ فروردین ۱۳۹۰، خانم ژیلا کرمزاده مکوندی و خانم لیلا سیف اللهی به اتهام «ایجاد تشکل غیرقانونی در جهت اقدام علیه امنیت کشور تحت عنوان مادران عزادار» هر یک به چهار سال زندان محکوم شدند. در همان تاریخ، آقای نادر احسنی به اتهام «قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» به دوسال زندان محکوم شد.
خانم منصوره بهکیش در ساعت ۸ شب ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ در یکی از خیابان های تهران به وسیله گروهی از ماموران امنیتی دستگیر و به زندان اوین منتقل و در تاریخ ۱۸ تیر ۱۳۹۰ با وثیقه آزاد شد. خانم بهکیش به خاطر فعالیت های حقوق بشری خود، به ویژه دفاع از زندانیان سیاسی ایران، در گذشته بارها مورد بازجویی و بازداشت خودسرانه قرار گرفته است.
دیگر حامیان «مادران عزادار»نیز هدف آزار و اذیت قضایی و بازداشت خودسرانه بوده اند. برای مثال، خانم اکرم نقابی و خانم ژیلا مهدویان در تاریخ ۱۷ مهر ۱۳۸۹ بازداشت شدند، ۵/۲ ماه در زندان ماندند و در تاریخ ۹ دی محاکمه شدند. هر دو نفر در انتظار صدور حکم به سر می برند.
اقدام های مورد درخواست‪:‬
لطفا به دولتمردان ایران نامه بنویسید و از آنها بخواهید:
۱ – تحت هر شرایطی، سلامت روحی و خانم منصوره بهکیش، خانم لیلا سیف اللهی، خانم ژیلا کرمزاده مکوندی، آقای نادر احسنی، خانم ام البنین ابراهیمی، خانم الهام حسنی، خانم فاطمه رستگاری نسب، خانم فرزانه زینلی، خانم اکرم نقابی و خانم ژیلا مهدویان را تضمین کنند؛
۲ ـ  به هر گونه آزار و اذیت ـ از جمله در سطح قضایی ـ علیه مدافعان حقوق بشر، شامل حامیان «مادران عزادار»، به ویژه خانم منصوره بهکیش، خانم لیلا سیف اللهی، خانم ژیلا کرمزاده مکوندی، آقای نادر احسنی، خانم ام البنین ابراهیمی، خانم الهام حسنی، خانم فاطمه رستگاری نسب، خانم فرزانه زینلی، خانم اکرم نقابی و خانم ژیلا مهدویان پایان دهند؛
۳ ـ در هر شرایطی اعلامیه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر را، که در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۷۷ (۹ دسامبر ۱۹۹۸) در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شده، رعایت کنند، به ویژه:
·         ماده ۱ آن که می گوید: «همه افراد حق دارند به صورت فردی یا گروهی در سطوح ملی و بین المللی برای  حمایت از حقوق بشر و آزادی های اساسی و تحقق این حقوق و آزادی ها فعالیت کنند،»
·         ماده ۵ (ب) که می گوید: «همه افراد حق دارند برای  حمایت از حقوق بشر و آزادی های اساسی و تحقق این حقوق و آزادی ها به صورت فردی یا گروهی در سطوح ملی و بین المللی (…) برای تشکیل سازمان های غیردولتی، انجمن ها یا گروه ها، عضویت یا شرکت در آنها اقدام کنند،»
·         ماده ۲ـ۱۲ که می گوید: «دولت باید کلیه تدبیرهای لازم را به کار گیرد تا حمایت مراجع ذیصلاح از همه افراد به صورت فردی و گروهی در برابر خشونت، تهدید، اقدامات تلافی جویانه، تبعیض منفی عملی و یا قانونی، فشار یا هرگونه اقدام خودسرانه دیگر در پی استفاده مشروع و قانونی این افراد از حقوق مذکور در اعلامیه حاضر، تضمین گردد.»
۴ ـ به طور کلی، در هر شرایطی تضمین کنند که حقوق بشر و آزادی های اساسی مطابق با عهدنامه های بین المللی حقوق بشر و موازین بین المللی که ایران نیز متعاهد آنهاست رعایت خواهند شد‪.‬
‪  ‬نامه ها را به مقامات زیر ارسال کنید:
·         ‪ ‬رهبر انقلاب اسلامی، آیت الله سیدعلی خامنه ای:                                 ‪info_leader@leader.ir‬
·         ریاست جمهوری، آقای محمود احمدی نژاد:                                             فکس: ۵۸۸۰ ۶۴۹ ۲۱ ۰۰۹۸
·         ریاست قوه قضاییه، آیت الله صادق لاریجانی: ‪bia.judi@yahoo.com/info@dadgostary-tehran.ir‬؛  فکس: ۶۵۶۷ ۳۳۱۱ ۲۱ ۹۸+‪/‬۶۶۷۱ ۸۷۹ ۲۱ ۹۸+
·         وزیر امور خارجه:                 فکس: ۶۶۷۴۳۱۴۹-۲۱-۹۸+
·         نمایندگی دائمی جمهوری اسلامی ایران در ژنو، سوئیس
Permanent Mission of the Islamic Republic of Iran,  Chemin du Petit-Saconnex 28, 1209 Geneva, Switzerland, Fax: +41 22 7330203
Email: mission.iran@ties.itu.int
·         سفارت ایران در بروکسل، بلژیک
‏‪Embassy of Iran in Brussels, 15 a avenue Franklin Roosevelt, 1050 Bruxelles, Belgium, Fax: + 32 2 762 39 15.‬
‏‪Email: iran-embassy@yahoo.com‬
لطفا به نمایندگان دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در کشورخودتان نیز نامه بنویسید.
**********
پاریس ـ ژنو، ۱۹ آبان ۱۳۹۰
لطفا ما را از هرگونه اقدام انجام شده با ذکر شماره این درخواست مطلع فرمایید.
برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، برنامهء مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» ‪ (FIDH) ‬ و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه»  ‪(OMCT)‬ است که به حمایت از مدافعان حقوق بشر اختصاص دارد و هدف اصلی آن پشتیبانی مشخص از این افراد در زمان نیاز است.
برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر: ‪ ‬
E-mail: Appeals@fidh-omct.org
•    Tel and fax FIDH + 33 (0) 1 43 55 25 18 / +33 1 43 55 18 80
•    Tel and fax OMCT + 41 (0) 22 809 49 39 / + 41 22 809 49 29
‪ ‬
پخش: جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران: ‪lddhi(at)fidh.net ‬ یا ‪lddhi.fidh(at)gmail.com‬
‪[۱] ‬«مادران عزادار» یا «مادران پارک لاله» زنانی هستند که فرزندانشان از اوایل دهه ۱۳۶۰ کشته، اعدام، بازداشت یا ناپدید شده اند. آنها خواهان اعلام اعدام های پنهانی سیاسی در سه دهه اخیر و محل دفن قربانیان هستند. این مادران در روزهای شنبه در پارک لاله تهران در سکوت به اعتراض می پردازند تا توجه را به خواست هایشان جلب کنند و در عین حال خواستار آزادی بازداشت شدگان معترض به تقلب انتخاباتی بشوند.
——————————————————–
‎صفحه ایرانِ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر
http://www.fidh.org/-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-
Iran Page of FIDH:
http://www.fidh.org/-Iran,228

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال