رهایی ۵ زندانی از اعدام همزمان با تایید حکم اعدام یک زندانی دیگر

سه شنبه ۱۶ دی، ۱۳۹۹-۲۰۲۱-۰۱-۰۵-SOS Iran- پنج زندانی در شهرستان کهنوج، کاشان و نقده، که پیشتر در سه پرونده جداگانه از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، با گذشت و یا جلب رضایت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافتتد. در خبری دیگر حکم یک زندانی در شهرستان پارس آباد که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود به تایید دیوان عالی کشور رسید.به گزارش هرانا، به نقل از رکنا، حکم اعدام یک زندانی در شهرستان پارس آباد در استان اردبیل توسط دیوانعالی کشور تایید شد.

بر اساس این گزارش، هنوز دو ماه از زندگی مشترک پری ناز و همسرش نمی گذشت که پیکر نیمه جان او را به یکی از بیمارستان های شهر پارس آباد اردبیل منتقل کردند.بیمارستانی که زن جوان به آن منتقل شده بود،محل کار نوعروس بود و همکاران و دوستان او به محض اینکه او را در وضع وخیم دیدند،موضوع را به خانواده اش اطلاع دادند.

قبل از رسیدن خانواده پری ناز، دختر جوان جان خود را از دست داد.گفته می شد که نوعروس بر اثر حلق آویز شدن جان خود را از دست داده بود.اما باور اینکه پری ناز خودکشی کرده باشد برای خانواده او و دوستانش غیرممکن بود.

شوهر پری ناز اولین کسی بود که با اورژانس تماس گرفته بود.او در اولین اظهارات خود به ماموران پلیس و امدادگران اورژانس گفت:”چند روزی بود که با پری ناز اختلاف پیدا کرده بودم.او به من شک کرده بود.امروز خانه پدرم و چندین پیام به همسرم دادم و از او خواستم در مورد مشکلمان حرف بزنیم اما او جواب نداد.به خانه که آمدم او را دیدم که خودش را حلق آویز کرده بود”.

در حالی که ماموران پلیس آگاهی استان اردبیل تلاش خود را برای روشن شدن ابعاد مبهم مرگ پری ناز آغاز کرده بودند، پزشکی قانونی در گزارش خود اعلام کرد که مرگ پری ناز نمی تواند خودکشی باشد.این در حالی بود که ماموران پلیس در گزارش خود از حضور در صحنه وقوع حادثه اعلام کرده بودند که جسد را حلق آویز شده ندیده بودند. همسر پری ناز ادعا کرده بود که قبل از حضور ماموران،جنازه همسرش را پایین کشیده بوده است.

تحقیقات پلیسی ادامه پیدا کرد و با توجه به مشاهده آثار درگیری در منزل مقتول،همچنین روی بدن او و حتی روی گردن شوهرش؛ماموران ،شوهر پری ناز را به عنوان مظنون به قتل او دستگیر کردند.

به گفته برادر پریناز :”شوهر پریناز که در ابتدا از بیان حقیقت طفره می رفت،بالاخره لب به اعتراف باز کرد و به قتل همسر جوان خود اعتراف کرد.او در اعترافات خود گفته بود: مدتی قبل پری ناز به من مشکوک شده بود.برای همین با هم اختلاف پیدا کرده بودیم.من مدرک فوق لیسانس دارم اما مدتی قبل بیکار شدم و برای همین کنترل اعصابم از دستم خارج شده بود.وقتی دعوایمان بالا گرفت روی سینه پری ناز نشستم و با دست گلوی او را فشار دادم.یکدفعه دیدم که او بی حال شد.اول فکر کردم که او وانمود به بی حالی می کند.ازیخچال یک پارچ آب آوردم و روی سرش ریختم اما متوجه شدم که جانش را از دست داده است و تمارض در کار نیست”.

قضات دادگاه با بررسی مستندات پرونده از جمله گزارش پزشکی قانونی و اعترافات صریح متهم در مراحل بازپرسی و بازسازی صحنه قتل؛ بعد از مشورت متهم را بنا به درخواست پدر و مادر مقتول به عنوان اولیای دم به اعدام محکوم کردند.

حکم صادر شده در دیوانعالی کشور نیز تایید شد.

برادر مقتول گفت: “با تائید حکم اعدام در دیوانعالی کشور، پرونده به واحد اجرای احکام شعبه اول کیفری پارس آباد ارجاع شده است. اولیای دم پرونده یعنی پدر و مادرم با حضور در واحد اجرای احکام برای پرداخت تفاضل دیه اعلام آمادگی کردند”.

رهایی از اعدام یک زندانی در کهنوج

به گزارش میزان، رئیس شورا‌های حل اختلاف استان کرمان از بازگشت به زندگی یک محکوم به اعدام با پیگیری و تلاش اعضای شعبه زندان شورای حل اختلاف شهرستان کهنوج خبر داد.

مهدی تقی زاده، بیان کرد: محکوم علیه این پرونده از سال ۹۸ به جرم قتل عمد به اعدام محکوم شده و در زندان کهنوج تحمل حبس می‌کرد که با وساطت و تلاش وافر اعضای شعبه ویژه زندان این شهرستان و با حضور اولیاء دم در زندان و ارائه راهنمایی‌های لازم؛ سرانجام گذشت و رضایت ایشان جلب و مراتب جهت سیر مراحل قانونی وقضایی انجام شد.

رهایی از اعدام ۳ زندانی در کاشان

به گزارش ایسنا، رییس ندامتگاه کاشان از بخشش و آزادی هم‌زمان سه نفر از اتباع محکوم به اعدام از این زندان خبر داد.

محسن محبوبی، اظهار کرد: “سه نفر در سال ۱۳۷۶ جهت سرقت وارد یک منزل شده و هنگام فرار دست و دهان دو بانوی سالمند ساکن در منزل را بسته بودند که در نهایت این عمل منجر به فوت این دو بانو شد”.

وی افزود: “تلاش‌های انسان دوستانه مجموعه قضایی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با جلب مشارکت نیکوکاران برای تأمین ۴۲۰۰ میلیون ریال اعتبار و صلح بین طرف‌های دعوا، به صلح و اصلاح ذات البین به نتیجه رسید و امیدواریم پس از طی فرایند قانونی محکومان به آغوش خانواده برگردند”.

رهایی یک زندانی از اعدام در نقده

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، یک زندانی متهم به قتل در زندان نقده با پرداخت دیه و کسب رضایت خانواده‌ی مقتول از اعدام رهایی یافت.

بر اساس این گزارش هویت این زندانی حسین غفوری فرزند حسن اهل روستای سنجله از توابع شهرستان پیرانشهر عنوان شده است.

این شهروند، سال ۹۷ در جریان یک نزاع در پیرانشهر که به قتل یک شهروند دیگر انجامیده بود، بازداشت و به اعدام محکوم شد.

پیشتر خانواده مقتول اعلام کرده‌ بودند که در ازای دریافت ۷۰۰ میلیون تومان دیه، با بخشش این زندانی موافقت خواهند کرد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال