بلاتکلیفی کارگران معدن آق دربند سرخس

پنجشنبه ۱۸ دی، ۱۳۹۹-۲۰۲۱-۰۱-۰۷-SOS Iran- پس از گذشت بیش از ۴ ماه از حادثه انفجار در معدن آق دربند سرخس در استان خراسان رضوی و مرگ دو تن از کارگران، هنوز هیچ اراده‌ای برای راه‌اندازی و بازگشایی آن مشاهده نمی‌شود و کارگران این واحد صنفی هر کدام با ۱۰ سال سابقه به صورت بلاتکلیف در انتظار باز گشت به کار هستند. همچنین کارگرانی که قراردادشان رو به پایان است در خطر اخراج از محل کار قرار دارند. پیشتر دادستان سرخس از معوقات مزدی ۹ ماهه کارگران این معدن خبر داده بود.به گزارش هرانا، به نقل ایلنا، بیکاری و بلاتکلیفی کارگران معدن آق دربند سرخس در استان خراسان رضوی وارد پنجمین ماه خود شد در حالی‌که هیچ اراده‌ای برای راه‌اندازی و بازگشایی آن مشاهده نمی‌شود.

بر اساس این گزارش، در چند ماه گذشته و پس از ارائه اخبار متفاوت درباره علت انفجار معدن آق دربند سرخس ، این دومین گزارش از آخرین وضعیت دومین واحد تولیدی صنعتی شهرستان سرخس (معدن آق دربند) بعد از شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد است که به دلیل حادثه ناگوار انفجار در شهریور امسال به تعطیلی کشیده شده و هیچ اراده‌ای ازسوی مسئولان استان و شهرستان در راه اندازی و بازگشایی آن مشاهده نمی شود.

یکی از کارگران بیکار شده این معدن‌ گفت: “روزهای زیادی از تعطیلی معدن گذشته و همه سردرگم هستیم، نه حقوقی داریم نه از کار خبری شده، خانواده ما مگر مخارج ندارند؟ پول یک دانه نان خالی را هم نداریم، از طرفی هوا هم سرد شده، با کدام پول نفت بخریم؟”

یکی دیگر از کارگران معدن آق دربند نیز گفت: “من کارگری دل‌شکسته با کوله‌باری از غم واندوه هستم، کاش همه چیز سرجای خودش بود و من کارگری‌ام را می‌کردم، سهم من از این معدن زغال الان روسیاهی هست و بس. خدا می‌داند چه آینده‌ای با این تن پردرد در انتظار من است”.

او با اشاره به مشقت بیکاری ادامه داد: “گناه من چیست که مسئولان می‌گویند از بیمه بیکاری‌تان استفاده کنید من بیمه بیکاری نمی‌خواهم.کارم را می‌خواهم”.

نماینده کارگران معدن آق دربند هم با بیان اینکه مشکلات معدن از دهه گذشته آغاز و با اعلام ورشکستگی و مشمول ماده ۱۴۱ قانون از سوی مدیریت وقت و سهامداران شکل تازه‌ای به خود گرفت، گفت: “پس از آنکه سود دهی معدن در دهه ۹۰ منوط به هزینه کرد در بخش های مختلف پیش آمد، مدیران وقت با اعلام عدم توانایی مالی و سود‌دهی نامطلوب اعلام ورشکستگی کردند، اما کارگران با حداقل امکانات و ایمنی، از حق و حقوق های معوقه و عیدی خود گذشتند و چرخ این معدن را با فراز و نشیب‌های متعدد چرخاندند تا حادثه ناگوار انفجار در یکی از تونل ها پیش آمد که متاسفانه منجر به از دست دادن دو نفر از عزیزان ما شد”.

محسن سروری یاد آور شد: “این جای انصاف نیست که ۴۶ کارگر قرار دادی در ایام بسته بودن معدن که هر کدام با ۱۰ سال خدمت ، جوانی و سلامتی خود را در این معدن گذاشتند از سوی مدیران جدید اخراج شوند”.

سرپرست اداره صمت سرخس نیز مدعی شد که ما قراری بر اخراج کارگران معدن نداشته و نداریم، کارگرانی که قراردادشان رو به پایان است برای دریافت بیمه بیکاری به اداره کار معرفی شده تا وضعیت شرکت مشخص شود.

روز چهارشنبه ۵ شهریورماه ۱۳۹۹، دو کارگر معدن آق دربند در پی انفجار دینامیت جان خود را از دست دادند.

چندی بعد رئیس اداره صمت شهرستان سرخس سوءمدیریت داخلی معدن، سهل‌انگاری و عدم انجام عملیات گازسنجی را عامل این حادثه اعلام کرد و افزود: “متاسفانه فعالیت کارگران در محیطی انجام می‌گیرد که فاقد واحد امداد و نجات ایمنی است”.

روز چهارشنبه ۱۲ شهریورماه نیز دادستان سرخس از معوقات مزدی ۹ ماهه کارگران این معدن خبر داد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال