اجرای حکم اعدام دوشهروند افغانستانی در زندان زاهدان

یکشنبه ۰۵ بهمن، ۱۳۹۹-۲۰۲۱-۰۱-۲۴-SOS Iran- روز چهارشنبه ۱ بهمن ماه، حکم دو زندانی که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، در زندان زاهدان به اجرا درآمد. به گزارش هرانا به نقل از رسانک، دو زندانی در زندان زاهدان اعدام شدند.بر اساس این گزارش، هویت این زندانیان یونس جمشید زهی ۳۳ ساله، فرزند ملک محمد اهل شهر خاش و شمس الدین باجی زهی ۳۳ ساله، فرزند ابراهیم، تبعه افغانستان و ساکن روستای روتک از توابع شهرستان خاش عنوان شده است.

این دو شهروند در تاریخ ۲۸ دی ماه ۱۳۹۲ به اتهام قتل دستگیر و هفت سال گذشته را در زندان مرکزی زاهدان تحمل حبس می کردند.

در مهر ماه سال ۹۶، شمس الدین باجی زهی که از درد و بیماری در ناحیه چشم رنج می برد پس از آنکه نتوانست مبلغ ۸۰ هزار تومان هزینه آزمایش را تامین کند به دستور مسئولین زندان با تبعید به بند قرنطینه این زندان مورد اذیت و آزار قرار گرفت.

بنابر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۲۰ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰) دستکم ۲۳۶ شهروند اعدام شدند و ۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۲ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال