موج فشار بر فعالان کرد؛ ۷۶ بازداشت و احضار طی هفته های اخیر

سه شنبه ۰۷ بهمن، ۱۳۹۹-۲۰۲۱-۰۱-۲۶-SOS Iran- طی هفته های اخیر شهرهای مختلف استان کردستان و دیگر شهرهای کردنشین غرب کشور شاهد موج جدیدی از بازداشت، احضار و فشارهای قضایی و امنیتی بر شهروندان و فعالان کرد بوده است. طی  روزهای گذشته دستکم ۱۲ شهروند دیگر در شهرهای بوکان، پیرانشهر، نقده، سنندج، سقز و مریوان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند که با احتساب این افراد، تعداد بازداشت و یا احضار شدگان در مناطق کرد نشین کشور طی هفته های اخیر دستکم به ۷۶ نفر رسید. بازداشت این شهروندان در بعضی موارد بدون ارائه حکم بازداشت و گاها به همراه ضرب و شتم، تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی صورت گرفته است. کانون مدافعان حقوق بشر نیز ضمن اعتراض به امنیتی کردن فضای مناطق کردنشین و تداوم شیوه‌های سرکوبگرانه، خواهان آزادی هر چه سریعتر شهروندان بازداشتی ‌شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی هفته‌های اخیر شهرهای مختلف استان کردستان و دیگر شهرهای کردنشین شاهد موج جدیدی از بازداشت، احضار و فشارهای قضایی و امنیتی علیه شهروندان و فعالان کرد بوده است.

روز سه‌شنبه ۳۰ دیماه، در شهرستان پیرانشهر سه شهروند به نام‌های سلام خلیفانی، شورش احمدی و رحمان دریازی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

گفته می‌شود که رحمان دریازی هنگام بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

همچنین در شهرستان سنندج سیروان امینی و جمیل احمدیان روز شنبه ۴ بهمن ماه بازداشت شدند که بازداشت آقای امینی بدون ارائه حکم قضایی و همراه با ضرب و شتم صورت گرفته است.

در بوکان نیز سردار محمدپور و محی ‌الدین شامه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

افشین الهی و بابک بابایی شهروندان اهل شهرستان سقز نیز طی روزهای شنبه و یک‌شنبه ۵ بهمن ماه بازداشت شدند.

نیروهای امنیتی پس از بازداشت افشین الهی به منزل شخصی وی یورش بردند و ضمن تفتیش منزل، گوشی موبایل همسر او و برخی از وسایل شخصی وی را ضبط و با خود بردند.

روز سه‌شنبه ۳۰ دیماه طالب ریحانی و رشید ریحانی اهل روستای شاوله، از توابع شهرستان نقده بدون ارائه حکم قضایی بازداشت شدند.

در مریوان نیز روز جمعه ۱۹ دی‌ماه، شیرکو پاآهو، ۳۲ ساله و از اهالی روستای نژمار از توابع دهستان سرکل شهرستان در استان کردستان بازداشت شد.

در این راستا کانون مدافعان حقوق‌بشر با انتشار یک بیانیه ضمن اعتراض به بی‌توجهی نهادهای قضایی و امنیتی به بدیهی‌ترین حقوق متهمان بازداشتی، نحوه بازداشت، وضعیت و محل نگهداری، عدم دسترسی به وکیل و بی‌خبری خانواده‌های بازداشت‌شدگان، اعلام کرد که متاسفانه در گذشته چنین برخوردهایی در راستای پرونده‌سازی برای فعالان مدنی، سیاسی و در چارچوب پروژه‌های امنیتی و سرکوبگرانه به ویژه در مناطقی چون کردستان و سیستان و بلوجستان بوده که علی‌رغم نبود دلایل و استنادات حقوقی و قضایی و صرفا بر مبنای اراده سیاسی منجر به صدور احکام ناعادلانه سنگین و حتی اعدام شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است “از این رو کانون مدافعان حقوق‌بشر ضمن اعتراض جدی به امنیتی کردن فضای کردستان و تداوم شیوه‌های سرکوبگرانه در این منطقه محروم و رنج کشیده، خواهان آزادی هر چه سریعتر بازداشت‌شدگان و پایان دادن به تضییع حقوق متهمان و نگرانی خانواده‌ها و هموطنان عزیز است”.

با احتساب این ۱۲ شهروند شمار شهروندان بازداشت و یا احضار شده در شهرهای استان کردستان و سایر شهرهای کردنشین غرب کشور به ۷۶ نفر رسید. پیش از این نیز دستکم ۶۴ شهروند دیگر در شهرهای کرد نشین ایران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و یا به نهادهای امنیتی احضار شدند.

تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت، سرنوشت و اتهامات مطروحه علیه شهروندان بازداشتی اطلاعی در دست نیست. با این حال سابقه حاکمیت در این قبیل موارد که با بازداشت گستره شهروندان همراه بوده باعث افزایش نگرانی در خصوص اخذ اعترافات اجباری و تحت فشار قرار دادن این شهروندان شده است.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال