عفو بین‌الملل خواستار توقف فوری اجرای حکم اعدام جاوید دهقان شد

جاوید دهقان خلد

جمعه ۱۰ بهمن، ۱۳۹۹-۲۰۲۱-۰۱-۲۹-SOS Iran- سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای از مقامات قضایی ایران خواسته تا اجرای حکم اعدام جاوید دهقان را متوقف کنند. او به اتهام دست داشتن در قتل دو پاسدار به اعدام محکوم شده ولی در دادگاه گفته که اعترافاتش تحت شکنجه بوده است.به گزارش دویچه وله، سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواست تا حکم اعدام جاوید دهقان خلد را فورا متوقف کنند. جاوید دهقان فعال بلوچ قرار است روز ۱۱ بهمن اعدام شود.

عفو بین‌الملل روند دادرسی این زندانی سیاسی ۳۱ ساله را ناعادلانه دانسته و می‌گوید او در روند دادرسی، محاکمه و تجدید نظر با نقض فاحش حقوق خود روبرو بوده است. این سازمان غیردولتی از مقامات قضایی ایران خواسته تا درخواست وکیل او برای اعاده دادرسی را بپذیرند.

جاوید دهقان خلد روز ۱۵ خرداد سال ۱۳۹۴ در ایرانشهر واقع در استان سیستان و بلوچستان دستگیر شد. به گزارش عفو بین‌الملل خانواده او به مدت سه ماه از او بی‌خبر بودند و به تمام زندان‌ها، بیمارستان‌ها و حتی پزشک قانونی مراجعه کردند اما نتوانستند هیچ خبری از او بگیرند.

بعد از سه ماه او توانست برای اولین بار با خانواده‌اش تلفنی تماس بگیرد و بگوید که توسط سپاه پاسداران دستگیر شده و در زندان زاهدان در سلول انفرادی است. یک هفته بعد از این تماس او توانست با خانواده‌اش در زندان زاهدان ملاقات کند.

اعتراف تحت شکنجه

جاوید دهقان خلد در یک سال بعد از این ملاقات به طور متناوب در زندان زاهدان و یک زندان ناشناخته دیگر بوده و در آنجا شکنجه و آزار دیده است. بنا بر اطلاعات عفو بین‌الملل این زندانی سیاسی مورد ضرب و شتم قرار گرفته، شلاق خورده و ناخن یک انگشت شستش کشیده شده است. بازجوها همچنین او را وادار می‌کردند که مرتبا جلوی آنها عریان شود. 

 تمامی این شکنجه‌ها برای این بوده که جاوید دهقان اعتراف کند عضو گروه جیش العدل است و در حمله۲۰ فروردین سال ۹۴ این گروه و کشتن دو پاسدار مشارکت داشته است.

بنا بر اطلاعات عفو بین‌الملل، جاوید دهقان تحت شکنجه و آزار سرانجام اعتراف می‌کند که عضو گروه جیش‌العدل بوده اما هرگز نمی‌پذیرد که اسلحه داشته و در حمله مسلحانه به دو پاسدار شرکت داشته است. او عضویت در جیش العدل را نیز در دادگاه رد کرده و گفته تحت شکنجه این اعتراف را کرده بود.

سرانجام در اردیبهشت ۹۶ شعبه ۱ دادگاه انقلاب زاهدان جاوید دهقان خلد را به اتهام محاربه به اعدام محکوم می‌کند. او بلافاصله پس از اطلاع از این حکم تقاضای تجدیدنظر می‌دهد. اما طبق مدارکی که به دست عفو بین‌الملل رسیده و از سوی کارشناسان این نهاد تایید شده است، دیوان عالی کشور در تاریخ ۷ مرداد ۹۶ در حکمی چندخطی نوشته که هیچگونه تقاضای تجدیدنظری از سوی این زندانی دریافت نکرده و بنابراین نمی‌‌تواند این تقاضا را بررسی کند.

در دی ماه امسال وکیل جدید آقای دهقان بار دیگر تقاضای تجدیدنظر برای این پرونده را به دیوان عالی فرستاد اما دیوان عالی تنها یک ماه بعد در ۶ بهمن تقاضای تجدیدنظر را رد و حکم اعدام او را تایید کرد.

بنابر اطلاعات عفو بین‌الملل جاوید دهقان خلد قرار است شنبه ۱۱ بهمن اعدام شود. به نوشته خبرگزاری حقوق بشری هرانا این زندانی به قرنطینه منتقل شده و به خانواده‌اش گفته‌اند به آخرین ملاقات بروند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال