جاوید دهقان خلد معروف به محمد عمر اعدام شد

شنبه ۱۱ بهمن، ۱۳۹۹-۲۰۲۱-۰۱-۳۰-SOS Iran-  بهمن، جاوید دهقان خلد، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد. این زندانی سیاسی روز پنجشنبه جهت اجرای حکم اعدام به قرنطینه زندان زاهدان منتقل شده بود. مصطفی نیلی، وکیل مدافع جاوید دهقان خلد رو پنجشنبه ۹ بهمن گفته بود “سه روز قبل رد اعاده دادرسی در سیستم ثبت شده” و قصد داشته که روز شنبه تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ را ثبت کند.به گزارش هرانا به نقل از فارس، سحرگاه امروز شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹، حکم جاوید دهقان خلد، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، در زندان مرکزی زاهدان به اجرا درآمد.

این زندانی سیاسی روز پنجشنبه در زندان زاهدان جهت اجرای حکم اعدام به قرنطینه منتقل شده بود.

خانواده جاوید دهقان‌خلد موفق شدند روز گذشته، جمعه ۱۰ بهمن ماه، آخرین ملاقات را در زندان مرکزی زاهدان با وی انجام دهند.

وکیل مدافع این زندانی روز پنجشنبه ۹ بهمن در خصوص اتهامات وی گفته است: “وی در کیفرخواست به محاربه و عضویت و همکاری موثر با گروه های ضد نظام متهم شده و بر این اساس حکم اعدام برای آقای دهقان‌خلد صادر شده است. سه روز پیش رد درخواست اعاده دادرسی در سیستم ثبت شد و قصد داشتم شنبه تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ را ثبت کنم”.

روز گذشته شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار توقف اجرای حکم اعدام جاوید دهقان خلد شد. این سازمان همچنین ضمن اشاره به اجرای ۲۸ حکم اعدام از اواسط ماه دسامبر در ایران نوشت؛ ما به شدت تداوم اعدام ها را محکوم می کنیم و از مقامات ایران میخواهیم تا پرونده جاوید دهقان و دیگر زندانیان محکوم به اعدام را مطابق با قوانین حقوق بشر بررسی کنند.

بنابر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۲۰ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰) دستکم ۲۳۶ شهروند اعدام شدند و ۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۲ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.





 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال