مهرداد طالشی، شهروند کرد پس از بازداشت زیر شکنجه کشته شد

مهرداد طالشی

سه شنبه ۲۱ بهمن، ۱۳۹۹-۲۰۲۱-۰۲-۰۹-SOS Iran- وبسایت خبری هه‌نگاو که در زمینه مسائل حقوق بشری ایران فعالیت می‌کند اعلام کرد مهرداد طالشی، یک جوان کُرد اهل شهرستان دیواندره که توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده بود، پس از سه روز زیر شکنجه به قتل رسید.به گزارش ار اف ای، بر اساس گزارش این پایگاه اینترنتی، ساعت ۵ بعدظهر روز دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹، نیروهای امنیتی تهران در مترو بازار تهران یک شهروند کُرد را با هویت “مهرداد طالشی”  ۲۱ ساله و اهل شهرستان دیواندره همراه با فرد دیگری بازداشت و به کلانتری ۱۱۳ و پس از یک ساعت به کلانتری ۱۱۵ منتقل کرده‌اند.

به گفته یک منبع نزدیک به خانواده طالشی، ساعت ۱۰ شب همان روز مهرداد طالشی به آگاهی شاپور منتقل شده و همانجا زیر شکنجه به قتل رسیده به طوری که آثار ضرب و شتم بر روی سر و گردن وی کاملاً مشهود بوده است.

به گفته این منبع، مهرداد طالشی به جرم “مشکوک به حمل مواد مخدر” همراه با فرد دیگری بازداشت شده و تاکنون از هویت و سرنوشت فردی که همراه وی بازداشت شده هیچ خبری در دست نیست و حتی در پرونده وی اسم نفر دوم را خط زده‌اند”. بازداشت این شهروند کُرد به اتهام مشکوک به حمل مواد مخدر در حالی است که به گفته خانواده ایشان هیچگونه سابقه‌ کیفری و حتی استعمال مواد مخدر نداشته و ورزشکار بوده است.

این منبع که به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود در ادامه اعلام کرد که “ساعت ۸:۳۰ روز چهارشنبه ۱۵ بهمن از بیمارستان بهارلو با آقای خسرو طاشی پدر مهرداد تماس گرفته شده و گفته‌اند که فرزندت اینجاست و پس از مراجعه به بیمارستان با جسد فرزندش روبرو شده و از تحویل جسد خودداری کرده است. مسئولین بیمارستان در جواب  سوال پدر مهرداد مبنی بر دلیل مرگ فرزندش گفته‌اند ما در اینباره چیزی نمی دانیم، جسد را اداره آگاهی به ما تحویل داده است.”

منابع هه‌نگاو اعلام کرده‌اند که جسد مهرداد طالشی پس از کالبد شکافی به خانواده‌اش تحویل داده شده و روز یک‌شنبه ۱۹ بهمن (۷ فوریه) در سنندج و در فضایی کاملاً امنیتی تشییع شده است.

خبرنگار هه‌نگاو در دیواندره نیز اعلام کرده است که روز دوشنبه مراسم عزاداری این جوان در دیواندره در فضایی کاملا امنیتی برگزار شده و نیروهای امنیتی تحرکات مردم را کاملاً کنترل کرده‌اند.

به تازگی عفو بین‌الملل و ۳۶ سازمان حقوق بشری و مدنی با انتشار نامه مشترکی نوشتند: «ما، ۳۷ سازمان حقوق بشری و نهاد‌ مدنی امضا کننده این نامه، خواستار توجه فوری جامعه جهانی به موجی مستمر از دستگیری‌های‌ خودسرانه، قطع ارتباط بازداشت‌شدگان با جهان بیرون و ناپدیدسازی‌های‌قهری‌ توسط مقامات ایرانی هستیم که ده‌ها نفر از اقلیت ستمدیده کُرد را در استان‌های آذربایجان غربی، البرز، تهران، کردستان و کرمانشاه هدف قرار داده‌اند.»

این سازمان‌های حقوق بشری ادامه دادند که براساس اطلاعات جمع‌آوری شده از منابع آگاه،  از روز ۱۷ دی ۱۳۹۹، دست کم ۹۶ نفر (۸۸ مرد و ۸ زن) از اقلیت کُرد ایران، شامل فعالان جامعه مدنی، فعالان حقوق کارگران، مدافعان محیط زیست، نویسندگان، دانشجویان، زندانیان سیاسی سابق و همچنین افرادی بدون سابقه شناخته‌شده فعالیت، توسط واحد اطلاعات سپاه پاسداران ایران یا وزار

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال