اجرای حکم اعدام یک زندانی در زندان عادل آباد شیراز/ دو زندانی دیگر مهلت گرفتند

پنجشنبه ۰۶ اسفند، ۱۳۹۹-۲۰۲۱-۰۲-۲۶-SOS Iran- سحرگاه روز سه شنبه ۵ اسفندماه، حکم اعدام یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود در در زندان عادل آباد شیراز به اجرا در آمد. همچنین دو زندانی دیگر نیز که از بابت همین اتهام به این حکم محکوم شده بودند و به همراه وی جهت اجرای حکم به پای چوبه دار رفتند، با کسب مهلت ۶۰ روزه از اولیای دم به بند های خود بازگشتند.به گزارش هرانا به نقل از سازمان حقوق بشر ایران، روز سه شنبه ۵ اسفند ماه ۹۹، یک زندانی در زندان عادل آباد شیراز اعدام شد.

هویت این زندانی که پبشتر بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، جعفر منصوربیگی، اهل شیراز عنوان شده است.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: “جعفر از چهار سال پیش در زندان بوده و در طول این مدت نتوانست رضایت خانواده شاکی را بگیرد و صبح روز سه شنبه در زندان شیراز اعدام شد”.

بر اساس این گزارش، جعفر منصوربیگی در یک گروه سه نفری به پای چوبه دار منتقل شده بود، اما دو زندانی دیگر به نام‌های علی سیاتی و حبیب سیاتی که نسبت فامیلی داشته و در یک پرونده به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، موفق شدند از اولیای دم مهلت ۶۰ روزه اخذ کنند و به بندهای خود بازگشتند.

بنابر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۲۰ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰) دستکم ۲۳۶ شهروند اعدام شدند و ۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۲ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال