عدم پرداخت مطالبات مزدی کارگران در دو واحد صنفی

دوشنبه ۱۱ اسفند، ۱۳۹۹-۲۰۲۱-۰۳-۰۱-SOS Iran- سنوات پایان خدمت کارگران بازنشسته مجموعه هتل لاله از سال ۹۵ تاکنون پرداخت نشده است. همچنین کارگران و کارکنان راه آهن پروژه سیریز به زرند کرمان دستکم ۲ ماه مطالبات مزدی طلب دارند. به گزارش ایلنا، برخی کارگران مجموعه هتل لاله که از سال ۹۵ تاکنون بازنشسته شده‌اند، هنوز موفق به دریافت بخشی از مزایای قانونی و سنوات پایان خدمت خود نشده‌اند.

به گفته یکی از کارگران: میانگین سنوات پایان خدمت هریک از بازنشستگان براساس سوابق کاری حدود۶۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است که کارفرما به دلیل نداشتن منابع مالی، توان پرداخت کامل آن را نداشته است.

وی گفت: کارگران بازنشسته مجموعه هتل بین المللی لاله علارغم دریافت نکردن کامل سنوات، چندین میلیون تومان مطالبات معوقه دارند که مربوط به مزایای عرفی و رفاهی دوران اشتغالشان می‌شود.

او ادامه داد: خانواده‌های کارگران بازنشسته مجموعه هتل لاله آن زمان برای حق سنوات برنامه‌ریزی کرده بودند اما با روالی که در پرداخت سنوات بازنشستگان در پیش گرفته شد، ارزش نقدی طلب آن‌ها امروز به حداقل کاهش یافته است.

به ادعای این کارگر بازنشسته، وضعیت پیش آمده در حالی است که برخی کارگرانی با استفاده از مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته شده‌اند.

وی در ادامه گفت: طبق روال کارگران و کارکنان مجموعه هتل لاله تهران تا قبل از سال ۹۵ با محاسبه دو ماه حقوق بازنشسته می‌شدند اما از سال ۹۶ به بعد همزمان با تغییر مدیریت این مجموعه خدماتی، روال عرفی به یک ماه در سال کاهش پیدا کرد.

یکی دیگر از کارگران بازنشسته هتل لاله تهران گفت: به دلیل بدحسابی کارفرما، ارزش مالی این طلب پرداخت نشده روز به روز ناچیزتر شده و این درحالی است که هزینه‌های زندگی در فاصله این سال‌ها افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

او درباره روند پیگیری حقوقی دریافت مطالبات‌شان گفت: بعد از بدقولی کارفرما اکثر کارگران به اداره کار شکایت کردند اما هر دوره با وجود صدور رای پرداخت از سوی هیات‌های تشخیص و حل اختلاف، کارفرما همچنان از عمل به تعهد قانونی خودداری کرده است.

این کارگر بازنشسته که به نمایندگی از سایر بازنشستگان هتل لاله سخن می‌گفت، افزود: همه کارگرانی که از مجموعه هتل‌های بین المللی لاله در شهرهای تهران، چابهار، سرعین، کرمانشاه و کندوان بازنشسته شده‌اند، افرادی مجرب، تحصیلکرده و کارشناس در زمینه هتلداری بین‌المللی هستند که بعد از ۳۰ سال خدمت صادقانه سه تا چهار سال است برای دریافت سنوات بازنشستگی خود با مشکل روبرو شده‌اند.

او در خاتمه تصریح کرد: با وجود آنکه همه کارگران و کارکنان از مشکلات مالی مجموعه هتل لاله در این روزهایی کرونایی آگاهند، اما مطالبات سنوات آن‌ها مربوط به سال‌ها قبل از کرونا است و کارگران معتقدند بایستی مطالبات‌شان به روز محاسبه و پرداخت شود.

معوقات مزدی کارگران راه آهن پروژه سیریز به زرند کرمان

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران و کارکنان راه آهن پروژه سیریز به زرند کرمان دستکم ۲ ماه مطالبات مزدی طلب دارند.

بر اساس این گزارش، این کارگران که تحت قراردادی تراورس هستند از برج ۱۰ تا به امروز حقوق دریافت نکرده اند و عیدی‌هایشان نیز پرداخت نشده است.

تعداد این کارگران نزدیک به ۶۰ نفر است و در وضعیت بد معیشتی قرار دارند

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال